12. 5. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
12. 5. 2003

Nejvyšší soud USA potvrdil platnost copyrightu na 95 let

Copyright je v lidské historii celkem nové právo, jehož počátky sahají někam na přelom 17. a 18. století (historici mě jistě rádi opraví). Vychází z myšlenky, že autor uměleckého díla by měl mít možnost být odměněn, měl by mít motivaci tvořit, možnost z díla profitovat a být finančně nezávislý. Copyright byl původně postaven na principu ochrany exkluzivního práva (monopolu) na komerční distribuci díla po omezenou dobu. Po vypršení tohoto práva se dílo stává veřejným vlastnictvím (public domain) a lze jej neomezeně užívat, kopírovat, distribuovat, zdokonalovat, inovovat, předvádět, napodobovat a dále rozvíjet.

V době platnosti ochrany díla copyrightem se ponechává lidem právo s dílem nakládat v "rozumných" mezích - můžete jej citovat (např. v recenzi) či nevýdělečně kopírovat/napodobovat pro vlastní potřebu (fair-use). Právo na půjčení, opětovné prodání, shlédnutí, zapamatování apod. se pokládá za samozřejmé (unregulated use).

Copyright původně trval jen několik málo let a byl postupně prodlužován. Ještě na počátku minulého století to bylo 14 let (od vytvoření díla), to již ovšem nastupoval na scénu zábavní průmysl a čím se v něm točilo více peněz a čím více prorůstal s politikou, tím trval déle. 30, 50, 70 let... Pro Hollywood stačí zainvestovat do volební kampaně těch správných politiků, kteří potom příslušné změny prosadí. V praxi to vypadá tak, že copyright na Mickeyho Mouse a všechny slavné filmy stříbrné éry nikdy nevyprší: na poslední chvíli jej vždy prodlouží o dalších 20 let a původně dočasná ochrana autora se nyní stává nekonečnou ochranou vydavatele. Mickey Mouse byl "zachráněn", neboť letos se již měl stát public domain, ale bude to až za dalších 25 let ... a pak za dalších 25 ... atd.

Ironií osudu to byl právě Mickey Mouse, jehož vznik by slovníkem jeho tvůrce měl být označen za "intelektuální krádež" a "pirátství" - vznikl totiž přesně tím postupem, který se zábavní průmysl snaží za každou cenu znemožnit a ilegalizovat - rip, mix and burn - použitím nápadu někoho jiného (zde konkrétně Buster Keatonův "Steamboat Willie") a distribucí výsledku. Zkuste dneska vzít byť i X desítek let staré gramodesky, udělat z nich hip hop/psytrance mixy a vydat je... Přijde vám účet s cifrou, který budou splácet ještě vaše plechová kybervnoučata.

V době informační dálnice, kdy má autor možnost propagovat dílo okamžitě po jeho vytvoření a ihned ho distribuovat s téměř nulovými náklady, je 95 let monopolu na distribuci nesmyslně dlouhá doba, jež přináší pozitivum asi tak 20 lidem na celé planetě - majitelům největších vydavatelských společností. Copyright by být kompromisem: autor by měl mít po rozumnou dobu ochranu (eventuálního) profitu z vlastního díla, tím mít možnost zajištění a motivovaci k další kvalitní tvorbě; ale stejně tak by měl být zachován přirozený kulturní (a pokud patenty pokládáme za obdobu copyrightu i technický) vývoj civilizace a ponecháno ostatním právo napodobovat, vylepšovat, rozvíjet a zdokonalovat. Odsunout toto právo o 100 let po smrti autora vyrobí tak leda civilizaci konzumentů, jejíž kulturním vrcholem je večer strávený doma u televize.


Zdroje a souvislosti:

Slashdot: Disney Wins, Eldred (and everyone else) Loses
Free Culture Lawrence Lessig Keynote from OSCON 2002
Lawrence Lessig: Racing against time
Heirs of the Enlightenment: Copyright During the French Revolution and Information Revolution

Infoanarchy: Let's save the Public Domain!

Článek byl původně psán pro internetový občasník UNDERGROUND

                 
Obsah vydání       12. 5. 2003
11. 5. 2003 Proč Západ ignoruje vraždění v Kongu?
11. 5. 2003 USA a Británie: zoufalá snaha najít zbraně hromadného ničení sílí
12. 5. 2003 Prečo sa nezúčastním referenda Pavol  Fabian
12. 5. 2003 Jeden pán o Špidlovi povídal Karel  Mašita
12. 5. 2003 O motivaci útoku na Irák
10. 5. 2003 Irák, s.r.o.: Joint venture vybudovaná na nesplněných slibech
12. 5. 2003 Monitor Jana Paula: Prostory duše Moniky Ševčíkové Jan  Paul
12. 5. 2003 K čemu je sjednocování Evropy dobré? Josef  Trnka
12. 5. 2003 Důležitá NE ke vstupu do EU Michal  Rusek
12. 5. 2003 Evropská unie přinese do ČR lidskou důstojnost Jan  Čulík
12. 5. 2003 Suverenita malého státu v Evropské unii Petr  Drulák
12. 5. 2003 NEU - EU z jiného úhlu pohledu Bohdana  Rytířová
12. 5. 2003 Direct marketing už konečně mimo zákon? Štěpán  Kotrba
12. 5. 2003 Evropským neziskovkám se nelíbí "nadstadardní" postavení církví v evropské ústavě
12. 5. 2003 Iniciativa "Počítejte s námi" - druhá fáze boje o peníze
12. 5. 2003 Fenomén Olek Krákora Vladimír  Bernard
12. 5. 2003 Národ sobě Roman  Weber-Pachola
12. 5. 2003 Útok na italského režiséra
12. 5. 2003 FREINET 2003 - soutěž o nejlepší školní časopis
12. 5. 2003 Nejvyšší soud USA potvrdil platnost copyrightu na 95 let Martin  Mačok
9. 5. 2003 Timesy: Není moudré, řeší-li britští konzervativci své spory útokem na BBC Jan  Čulík
9. 5. 2003 Mušle vylovené z oceánu času Kathryn  Murphy
9. 5. 2003 Shells fished out of the ocean of time Kathryn  Murphy
9. 5. 2003 Návštěvníci Gazy musejí podepsat prohlášení, že je tam izraelská armáda může zastřelit
9. 5. 2003 Den matek se nám v postmoderním světě zkomplikoval? Ivo V. Fencl
5. 2. 2003 Pošta redakci
2. 5. 2003 Hospodaření OSBL za duben 2003
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
6. 5. 2003 Čtenost BL v březnu a dubnu 2003: cca 6-7000 čtenářů denně, 45 000 individuálních IP adres měsíčně

Autorské právo RSS 2.0      Historie >
12. 5. 2003 Nejvyšší soud USA potvrdil platnost copyrightu na 95 let Martin  Mačok
5. 8. 2002 Poškodí britská vláda Cambridge University vynucováním autorských práv?   
14. 3. 2002 O posilování patentových zákonů usilují korporace, které vznikly bez nich   
1. 3. 2002 Internet, autorská práva a svobodná výměna informací   
6. 2. 2002 "Kauza" Vaněk versus Lada v pohledu médií Jan  Paul
9. 1. 2002 Zákon SSSCA znovu na pořadu dne Vladimír  Stwora