28. 5. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
27. 5. 2004

Přímá volba prezidenta více demokracie nepřinese

Strany vládní koalice se snaží opět prosadit přímou volbu prezidenta republiky. Společně s touto změnou chystají i další změny volebního systému do Poslanecké sněmovny. Přímé volbě se nebrání ani opoziční ODS s tím, že bude jednoznačně prosazovat upravený dvoukolový většinový systém volby (do druhého kola by postupovalo více kandidátů, například všichni, kteří by dosáhli alespoň 12% hlasů). Argumenty, které zaznívají ve prospěch přímo voleného prezidenta jsou velmi silné: posílení demokracie, oslabení role politických stran, zabránění "nechutnému" politickému obchodování při volbě prezidenta parlamentem. Lze ovšem vkládat do přímé volby tolik nadějí?

Ústavní konstrukce orgánů ČR má zcela jasné centrum v parlamentním tělese (tedy ve Sněmovně a Senátu). Obě komory jsou přímo voleny občany, ale každá na základě jiného volebního systému. Poslanecká sněmovna je "silnější" z obou komor. Prezident je volen nepřímo Sněmovnou a Senátem na společném zasedání. Prezident není v současném uspořádání příliš silný, ale rozhodně není ani slabým prezidentem, neboť má některé důležité pravomoci. Schéma ústavních institucí České republiky tedy odpovídá parlamentní demokracii.

Přímá volba prezidenta má posílit demokracii v naší zemi. Není zřejmé v jakém směru, protože volba prezidenta, ať už bude přímá nebo nepřímá, nemůže na kvalitě demokracie ve státě příliš mnoho změnit. Kvalita demokracie je určována jinými parametry než dalšími volbami, kterých už český volič absolvuje poměrně dost. Kromě obou komor parlamentu se přímo volí ještě krajská zastupitelstva, obecní zastupitelstva a v neposlední řadě nyní přibyly volby do Evropského parlamentu.

Důležitá otázka vyvstává s postavením přímo zvoleného prezidenta. Ten sice získá mandát přímo od voličů (od jejich části), ale nezíská-li zároveň silnější pravomoci ve struktuře státních orgánů, je forma volby naprosto irelevantní. Občané budou nesporně očekávat posílení role prezidenta a samotný prezident s lidovou oporou v zádech bude pravděpodobně tlačit na zvýšení svého mocenského potenciálu. Pokud by tento tlak nastal, je třeba uvažovat i o posunu od parlamentního systému vlády k nějaké formě poloprezidencialismu. Těžiště politického uspořádání by se tak přesunulo od parlamentu spíše k prezidentovi. Prezident by pak již nebyl slabým protihráčem, ale jedním z hlavních hráčů v politické aréně.

K oslabení role politických stran přímou volbou nedojde a nebudou samozřejmě potlačeny ani spojenectví či úmluvy stran. Politické strany budou navrhovat své kandidáty a vazba politické strany, která prosadí svého kandidáta, na prezidenta bude daleko silnější než je tomu v současnosti. Tudíž může dojít naopak k posílení vlivu stran na funkci prezidenta. Proti přímé volbě stojí rovněž ekonomické argumenty. Další volby budou stát nemalé finanční prostředky, které nejsou v České republice nazbyt.

Argumentů pro a proti by se dalo vyjmenovat ještě mnoho, ale v tuto chvíli je zřejmé, že přímá volba prezidenta ke kvalitě demokracie příliš nepřispěje. Zastánci přímé volby by měli vést podrobnou a koherentní diskusi zejména o roli přímo voleného prezidenta a v tomto smyslu i o možné komplexní ústavní reformě. Bez toho je celý návrh k ničemu.

                 
Obsah vydání       28. 5. 2004
29. 5. 2004 Výbor OSN proti mučení kritizuje Českou republiku
30. 5. 2004 Ozbrojenci "usmrtili 22 osob" v Saúdské Arábii
28. 5. 2004 Válečná lobby na ústupu
28. 5. 2004 USA požadují od Británie, aby vydala radikálního muslimského duchovního
28. 5. 2004 K útoku Ondřeje Neffa na Amnesty International
27. 5. 2004 Amnesty International: Blikající plamínek Jan  Čulík
28. 5. 2004 Jak se potravinářské firmy zaměřují na děti
28. 5. 2004 Scéna se zubí, anebo sténá? Miloš  Dokulil
28. 5. 2004 Poslanci a tajné hlasovací právo Petr  Švec
28. 5. 2004 Mnoho povyku pro nic kolem křesťanství a ústavy Evropské unie Martin  Mařák
27. 5. 2004 Přímá volba prezidenta více demokracie nepřinese Jan  Maršák
28. 5. 2004 Zpravodajství iráckého odboje za dny 23. a 24. května 2004
27. 5. 2004 Generál Anthony Zinny: Prezident Bush byl ohledně Iráku uveden v omyl
27. 5. 2004 Jde o svobodu
26. 5. 2004 Ahmad Čalabi poskytoval USA falešné informace o údajných iráckých ZHN na popud Íránu
27. 5. 2004 Co dělat, aneb o armádě jinak Jan  Paul
27. 5. 2004 O pokusech zdiskreditovat Michaela Moora Jiří  Jírovec
27. 5. 2004 Jde v Iráku především o předání plné moci, i když "neplně"? Miloš  Dokulil
26. 5. 2004 Amnesty International: USA odsouzeny za porušování lidských práv
27. 5. 2004 ČR a lidská práva: stále vážné nedostatky
26. 5. 2004 Zoufalá situace v oblasti lidských práv
27. 5. 2004 Válka proti globálním hodnotám
26. 5. 2004 Jiří Krejčík: Rytíř s veselou pověstí Tomáš  Koloc
27. 5. 2004 Holky a kluci z plakátu Bohumil  Kartous
27. 5. 2004 Nové číslo literárního čtvrtletníku Texty
26. 5. 2004 Ohledně Iráku jsme publikovali nepravdivé informace
5. 5. 2004 Hospodaření OSBL za duben 2004
22. 11. 2003 Adresy redakce
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech