22. 4. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
21. 4. 2005

Duchovní prázdnota českých médií a Klepetko jako totem vlezle podlézavého tónu

Devótnost, servilita až korupčního zabarvení zdejších médií v souvislosti s úmrtím starého a volbou nového papeže je opět exemplární, míní čtenář Marcel Sauer a pokračuje: Pan Klepetko a jeho parta (inu, pro mě je on takový totem vlezle podlézavého tónu jeho "české televize" ) téměř neřekli jinak papeži než Svatý Otec, který měl, přiléhavě své Svatosti, jen vynikající vlastnosti. Jaksi do počtu se pak únavným tónem, se kterým české kanály umí tak skvěle pracovat, oddrmolí jisté fenomeny, které by snad církev mohla opravit (ženy, homosexuálové, aids ...)

V české mediální realitě vládne duchovní prázdnota, kterou kromě a) odkládaných "nutných", "nevyhnutelných" reforem b) strachu z "komunistů" (nebo že by snad z naší vlastní minulosti?) na transcedentální úrovni vyplňuje tu potřeba připomínat si hříchy spáchané na Němcích (po válce), na židech (před válkou, společně s Němci za války, po válce, v Únoru a vůbec s celou západní civilizací společně za dva tisíce let), občas na Romech - a nad tím vším se klene duha (všech barev) katolicismu.

Uvažuji, že (tady v Čechách, neznám situaci na Moravě) už skutečně "živou" katolickou ideologii a praxi zná z vlastní skušenosti jen minimum populace, žurnalisty nevyjímaje. V prostředí pasivního nihilismu, flexibility, oportunismu, korupce atd. (a také konzumu) má "tušená" spiritualita tradiční, dnes "tiché", kdysi mocné síly - katolicismu - odér jisté zajímavosti.

Po katolících zůstal nezanedbatelný estetický vliv, je jistě známkou "vyššího" vkusu dát před prázdnotou přednost památkám víry (kostely, kapličky, křížky, boží muka ...), i když, až se opraví, bude třeba platit ochranu, aby nám jejich - prázdnotu - naši nekulturní spoluobčané neponičili.

Antikomunismus dnes není "otázka", ale věc předpokládaného souhlasu, takže asi, lze říct, státní ideologie. Komunismus pro lidi znamená: miliony obětí, zločiny proti lidskosti, kultuře atd. Logicky je ve srovnání s komunismem pak cokoliv lepší, aspoň relativně. Když je něco navíc "starší", tradičnější, tedy asi osvědčenější, bude to i úctyhodné. Jaképak potom zločiny Církve Svaté!

Ve svém okolí tedy pozoruji, že my už katolíky neznáme. Ti, co nám ukazují v TV, nikomu neubližují. Čarodějnice neupalují. Křížové výpravy nepořádají. Heretiky nechávají být (kde jsou husiti?, protestanti? jaká je jejich víra?)

Sňatky jsou civilní, ale když se chce někdo v naší generaci ukázat, má svatbu v kostele. Když se chce rozvést, rozhřešení ani odpuštění nepotřebuje. Potraty jsou nepříjemné, ale je to norma. Antikoncepce samozřejmost. O homosexuálech si myslíme své, ať si dělají co chtějí, ale je opravdu zásadním problémem doby "právo" homosexuálů na "svatbu" nebo děti/adopci?

My, kteří neznáme katolickou církev, v situaci dominujícího liberálního paradigmatu "ať si každý dělá co chce - ať se každý o sebe postará - ať ode mě nic nechce," necháme Církev a její věřící, ať si si mají svého papeže. Z toho, co o Církvi víme, by "Nás" jen mohlo zajímat, co by z katolicismu zbylo, kdyby nebyla proti potratům, antikoncepci, homosexuálům, ženskému kléru?

Na církevním trhu si přece dneska každý může vybrat.

A když už se nám to nelíbí a vůbec, máme pochyby, respektive uvažujeme o účelovosti takových "mravních imperativů", proč se někdo více nezaobírá, k čemu je dobré, např. vymírání v Africe?

Tolik trocha mojí socio-psychologie.

P.S. Ten elaborát o 2000 let církevních (katolických?) zločinů byl povedený, akorát jsem na rozpacích, kdo jej dal dohromady. Stejně jako jsem rozpačitý, kdykoli vidím nějaký (byť formálně) nepodepsaný článek v BL.

Pozn. red.: Elaborát o dvou tisících letech zločinů katolické církve nám přišel emailem. Ověřovali jsme data a byla pravá. Posléze se ukázalo, že text nám kdosi poslal zřejmě z jakési internetové stránky.

Nepodepsané jsou v Britských listech jen shrnutí textů ze zahraničních sdělovacích prostředků, v tom případě je, pokud je to technicky možné, uváděn zahraniční zdroj. Pokud se vyskytne ve vydání nějaký původní článek, např, s českou tematikou, u něhož není uvedeno jméno autora, je to nedopatření, za které se omlouváme a prosíme čtenáře, aby nás na to upozornili. Jsme na přípravu časopisu jen dva a děláme to po práci a zadarmo. Nemáme korektory.

                 
Obsah vydání       22. 4. 2005
24. 4. 2005 Prozrazeno, že britský generální prokurátor měl pochybnosti o legalitě útoku na Irák
23. 4. 2005 Martínek: Jsme už orvaní jak starý vlk Štěpán  Kotrba
23. 4. 2005 Nový papež ostře odsoudil španělský zákon dovolující homosexuální manželství
22. 4. 2005 Konec ropné éry?
23. 4. 2005 Politické hry a novinářští rukojmí
22. 4. 2005 Na Brusel! Bohumil  Kartous
22. 4. 2005 Republiku si rozvracet nenecháme! Vít  Klíma
22. 4. 2005 Je "Na tý louce zelený" opereta? Miloš  Dokulil
22. 4. 2005 Francie: Odpor vůči ústavě stále roste Simone  Radačičová
22. 4. 2005 Úředníci sobě Pavel  Křivka
22. 4. 2005 Šokující! Nový papež je katolík!
22. 4. 2005 Křesťané pod útokem sprosťáků na diskusních fórech Jan  Lipšanský
22. 4. 2005 Proč spojovat církev s Bohem? Jan  Žižka
22. 4. 2005 Katolický konzervatismus jako strašák? Tomáš  Mosler
21. 4. 2005 Neinformovanost? Jan  Čulík
21. 4. 2005 Duchovní prázdnota českých médií a Klepetko jako totem vlezle podlézavého tónu Michal  Vimmer
22. 4. 2005 Britské listy jsou webem iráckých vzbouřenců ...
21. 4. 2005 ČT opět jako stanice katolické církve
22. 4. 2005 Prečo Francúzi váhajú voliť "Áno"? Andrea  Lešková-Poterie
22. 4. 2005 Osvětim -- svědomí 20.století Milan  Kulhánek
21. 4. 2005 Benedikt "slíbil, že změkčí svou tvrdou linii"
21. 4. 2005 Tony Blaire, myslíte, že vám lidi budou ještě někdy věřit?
21. 4. 2005 Jak se vyznat v záplavě informací a pseudoinformací? Štěpán  Kotrba
21. 4. 2005 Američané se hádají o Ratzingera už léta
20. 4. 2005 Papa tedesco Miloslav  Zima
21. 4. 2005 Nejde o školné, ale o úlohu vzdelania Igor  Daniš
20. 4. 2005 Literární noviny -- po valné hromadě Jiří  Vančura
9. 4. 2005 Hospodaření OSBL za únor a březen 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Sdělovací prostředky RSS 2.0      Historie >
21. 4. 2005 ČT opět jako stanice katolické církve   
21. 4. 2005 Duchovní prázdnota českých médií a Klepetko jako totem vlezle podlézavého tónu Michal  Vimmer
19. 4. 2005 Prázdný obal Bohumil  Kartous
15. 4. 2005 Vysílání České televize pro věřící přestává být pro věřící? Jan  Lipšanský
15. 4. 2005 Biskup už dávno nepomazává panovníka a prezident nechodí ke zpovědi Štěpán  Kotrba
14. 4. 2005 O církevních odbornících na všechno Filip  Sklenář
13. 4. 2005 V televizi nemají církve dostatečný prostor   
13. 4. 2005 Kultúra (po)sväte(ne)j stupídnosti Marek  Lukáč
13. 4. 2005 Česká televize musí sloužit všem, tedy i katolíkům   
12. 4. 2005 Alert news iDnes: rychlejší než informace Irena  Ryšánková
12. 4. 2005 Vysílatel veřejné služby musí společenské stereotypy zpochybňovat, nikoliv je potvrzovat Jan  Čulík
4. 3. 2005 STV: Médium plné prekvapení Igor  Daniš
3. 3. 2005 Rozšířené vysílání ČT na internetu   
2. 3. 2005 Rada guvernérů BBC má být zrušena   
2. 3. 2005 Británie: BBC bude financována z koncesionářského poplatku dalších deset let   

Katolická církev RSS 2.0      Historie >
23. 4. 2005 Nový papež ostře odsoudil španělský zákon dovolující homosexuální manželství   
22. 4. 2005 Katolický konzervatismus jako strašák? Tomáš  Mosler
22. 4. 2005 Křesťané pod útokem sprosťáků na diskusních fórech Jan  Lipšanský
22. 4. 2005 Šokující! Nový papež je katolík!   
22. 4. 2005 Britské listy jsou webem iráckých vzbouřenců ...   
21. 4. 2005 Velký inkvizitor u vesla Jindřich  Jůzl
21. 4. 2005 Smrt, anebo užívání prezervativů?   
21. 4. 2005 Američané se hádají o Ratzingera už léta   
21. 4. 2005 Benedikt "slíbil, že změkčí svou tvrdou linii"   
21. 4. 2005 ČT opět jako stanice katolické církve   
21. 4. 2005 Neinformovanost? Jan  Čulík
21. 4. 2005 Duchovní prázdnota českých médií a Klepetko jako totem vlezle podlézavého tónu Michal  Vimmer
20. 4. 2005 Řítí se na nás ďáblovi advokáti? Miloš  Dokulil
20. 4. 2005 Nahlas o tichém promlčení Bohumil  Kartous
20. 4. 2005 Ratzinger jako zastánce fundamentalismu