29. 9. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
29. 9. 2005

Jak kritici ublížují filmu Štěstí

Nelíčené nadšení, které mezi zdejšími recenzenty vypuklo s uvedením nového českého filmu Štěstí, jistě zvýší jeho návštěvnost. Bohužel také možná následně způsobí četná zklamání, protože přehnaná očekávání úplně splnit nemůže.

Štěstí je přitom svým způsobem skutečně výjimečné. Výběrem tématu (přednost dnes mají spíše rádobyvtipné pohlednice z povrchního zábavosvěta, např. Román pro ženy, Snowboarďáci), stylizací (designovým prvkem tu opravdu není make up, jako spíš jeho do očí bijící absence), tempem vyprávění (větší protipól dnešní roztěkané klipovitosti bychom mezi současnými českými filmy jen těžko hledali). Jedná se o zajímavý snímek vzniklý v důsledku sympatické a nevšední snahy přiblížit odvrácenou a nemedializovanou (a tudíž nevědomou, nebo záměrně potlačovanou) tvář našeho světa, snahy být přesným protipólem všeho "cool", "hustého" a nebo "fičáku", abychom byli zcela aktuální...

To všechno je tak netradiční, vzácné a svým způsobem nečekané, že už jen úsilí vydat se tímto neobvyklým směrem zaslouží uznání. To by však nemělo vyústit v bezmezný a nekritický aplaus, kterému uniká, že odvážlivec režisér Bohdan Sláma se na své cestě nedostal do cíle a že občas zapadl do pořádné díry.

Sláma od začátku a bez přípravy nastoluje bídnou, těžkou atmosféru post-industriálního věku, prostředí vybydlené hospody s několika ztracenými dušemi, které se snaží nad obecný marast povznést neveselou písní. Vyrezlá šeď, chlad betonu a rozměklá nicota jsou osudovou přítěží, která předznamenává a podmiňuje vše, na co dosáhne. Je to syrové, celkem málo patetické, ale na opravdovosti tomu ubírá nepřirozeně fatální nasazení. Podívejte, i takhle dneska lidi žijou! Na břehu kalného jezera, na dohled betonových bloků elektrárny, která zakrývá slunce, v rozpadlém baráku bez pořádné střechy a s pravidelně odpojovanou elektřinou a nebo v paneláku starém, jako by byl ze začátku 19. století, odcizeném a studeném, bez špetky lidskosti.

Nedostatek peněz, přemíra alkoholu, bezútěšnost bez naděje. Jen nezřízený optimista by v takovém prostředí očekával lásku, laskavost, nezištnost, pochopení a obětavost. A přece - navzdory všemu tu existují ty pravé prototypy "lidské" (protože chybující a nejisté) lidskosti. Ona a On, kteří determinismus okolního "ekosystému" dokážou překonat a díky svému dobrému srdci k sobě najít cestu. Zní to lehce ironicky, a vzápětí zdůvodním proč, nicméně chtěl bych zdůraznit, že oba dva hlavní protagonisté, jak Tatiana Vilhelmová, tak Pavel Liška (který jen ze začátku připomíná své komediální role) jsou velice přesvědčiví, svým neokázalým, jemným projevem dokážou empaticky zprostředkovat pozitivní energii svých postav a vzbudit zasloužené sympatie. Podobně i herci ve vedlejších rolích (snad až na poněkud přehrávající Simonu Stašovou) odvádějí solidní výkon, který se hodně liší od typického afektu českých herců.

Jenže byť je to všechno myšleno velice dobře, byť se všichni snaží, film nemá takový emocionální zásah, jaký by mohl nebo měl mít. V některých svých součástech totiž vyvolává dojem intelektuálního konstruktivismu, který však záměry tvůrců činí přiliš průhlednými. Jako by dramaturgickou metodu určovala polopatistická snaha ukázat "na dřeň", jak to ty lidi maj na tom průmyslovym venkově těžký a jak jsou přitom skvělí. A tak kvůli názornosti rozbité okno přelepíme papírem, protože na skleněnou výplň nejsou peníze, děravou střechu zakryje igelit, půl metru za rodný dům postavíme elektrárnu a základní dramatický prvek vystrojíme tak, že to dojme i toho největšího cynika. A běda jak ne!

Právě hlavní zápletka, která představuje motiv většiny skutků postav, je zřejmě nejslabším článkem scénáře. Stála za ní asi pochopitelná úvaha - potřebujeme silný motiv pro zdůvodnění oběti - k tomu jsou ideální děti. Takže obětí bude péče o děti někoho jiného. Ale jak to zařídit? No, uděláme ho třeba duševně nemocného. A tak přichází na scénu psychicky více než labilní matka (v podání Ani Geislerové), na kraji mentální nemoci, která se nedokáže postarat o své dvě malé děti, jídlo nechává v lednici plesnivět, neví si rady v běžných životních situacích, a přitom nenávistně a nevděčně nadává všem, kteří se jí a především dětem snaží pomoci. Symbol absolutního rozkladu a beznadějné tragiky, položit níže už ho snad nešlo. Přitom k tomu nebyl důvod, naopak to bylo zbytečné a celá postava a její situace ztrácejí kvůli své doslovnosti sílu a věrohodnost.

Do opozice této postavě jsou určeny dvě čisté duše. Na jejich bedrech se ocitne celá tíha hned několika životů (převezmou starost o děti, dělají společnost bodré tetě, pustí se do opravy rodného domu, On přemůže svou nechuť pracovat v továrně) a snaží se ze všech sil překonat a zlomit předurčení osudu. Tyhle chvíle patří k nejsilnějším, snad proto, že nepůsobí násilně, vede je přirozené nadšení, radost a jsou ostře kontrastní vůči zbytku filmu, který se nese v pomalém, reflexivním plynutí. Realita, respektive poněkud silná touha režiséra ukázat "tu pravou těžkou osudovost", však jako bezcitná mrcha naruší veškeré optimistické plány. Nejdříve kvůli dětem Tatiana odmítne odjet za přítelem do Ameriky (Amerika je tu vypodobněná jako lehce klišovitě interpretovaný, ambivalentní vzdálený mýtus lepšího světa, který však zkazí toho, kdo se s ním potýká), pak scénář odebere snaživé dvojici děti, o které se starají (vezme si je zpátky jejich matka tak nekompromisním způsobem, že je nepřesvědčivý, až do směšnosti), pošle na věčnost jejich sympatickou tetu, aby všechno korunoval velice popisnou destrukcí domu, který se na chvíli stal jejich dočasnou nadějí.

Stručně řečeno - pomalé tempo vyprávění je zavalené poněkud monotóním, přepjatě významným akcentem, který chce za každou cenu zprostředkovat jednostranně interpretovanou realitu severních Čech. Vážností, s jakou své poslání pojímá, se Sláma liší od Miloše Formana, který podobně marnou realitu ztvárnil v Černém Petrovi, Láskách jedné plavovlásky nebo v Hoří, má panenko. A hlavně kvůli této přílišné vážnosti, která je od začátku do konce prakticky stejná, nedynamická a tím de facto plochá, nemá takovou přesvědčivost jakou Formanovy filmy a zůstává pod svými možnostmi. Sláma příliš tlačí na pilu a místo, aby použil věrohodnější motivy, které by byly na první pohled obyčejnější a zdánlivě méně vyhrocené, méně konfliktní nebo tragické, vypomáhá si zbytečnými a lacinými charakteristikami (žena nemusí být zrovna zralá na psychiatrii, když se nestará o své děti, její milenec nemůže být na jedné straně vůči jejím dětem zcela bezcitný a zároveň je pak nekompromisně brát od dočasných pěstounů atd.). Svou touhou co nejsilnější zprostředkovat zážitek ze syrové reality se tak film mimoděk ocitá mimo přesvědčivou realitu. Když je všechno černé, pak i ta nejčernější černá ztratí svou sílu.

Když kritici mluví o zralém rukopisu, dospělosti a jistotě (např. Lidové noviny: "Ryzí esence života"), zdá se mi to přehnané, protože z dramaturgického hlediska je film nevyrovnaný a chytá se zbytečně do vlastních pastí. Je to slušný film, na české poměry velice solidní, ale na skutečně výjimečný zážitek, který by člověkem otřásl, je to bohužel stále málo. Nekritické nadšení zdejších recenzentů je možná způsobeno vděčností za to, že se konečně objevilo něco netradičního a svým způsobem cenného, způsobuje však velká, o to však zklamanější, očekávání a nemohu ho sdílet. Škoda.

                 
Obsah vydání       29. 9. 2005
29. 9. 2005 Anděl, opilci a agresivní bezdomovci Fabiano  Golgo
29. 9. 2005 Právo na sebeobranu Štěpán  Kotrba
31. 10. 2005
29. 9. 2005 Proti šéfu republikánské většiny v americké Sněmovně reprezentantů bylo zahájeno trestní stíhání
29. 9. 2005 Labouristická strana se omluvila za to, že vyhodila dvaaosmdesátiletého "výtržníka"
29. 9. 2005 Bezdomovci - pohled z druhé strany
29. 9. 2005 Literárky pro starší a pokročilé masochisty Štěpán  Kotrba
29. 9. 2005 Zatvrdlé cíle žalují František  Schilla
29. 9. 2005 Boj proti terorismu a jeho vliv na situaci uprchlíků a přistěhovalců
29. 9. 2005 Jak kritici ublížují filmu Štěstí Ján  Simkanič
29. 9. 2005 Sin City: alibistická oslava zvrácenosti Ján  Simkanič
29. 9. 2005 Amerika by měla vrátit nakradené létající talíře Jiří  Míka
29. 9. 2005 Minimální cena benzinu -- utopie, nebo schůdné řešení? Jan  Hošek
29. 9. 2005 Současný stav nezměníme František  Hájek
28. 9. 2005 Paroubek dal sociálním demokratům jasně najevo, jak vypadá a jak jedná konzervativní levicový lídr Štěpán  Kotrba
29. 9. 2005 SPD čeká na Godota Richard  Seemann
29. 9. 2005 Kancléřem budu já Igor  Záruba
29. 9. 2005 Naši furianti Oskar  Krejčí
29. 9. 2005 Protestantismus nezpochybňuje hodnotu světského úspěchu Bohumil  Kartous
27. 9. 2005 Jürgen Habermas, náboženství a postsekulární společnost
29. 9. 2005 Hrozí Francii násilný útok? Simone  Radačičová
29. 9. 2005 O komunistech pravých a nepravých Michael  Hauser
29. 9. 2005 Problémy Turecka, na které Josef Brož zapomněl
29. 9. 2005 Zášť katolické církve vůči homosexuálům volá do nebe Romana  Radová
29. 9. 2005 Petr Zvěřina - beránek, který snímá hříchy světa? Vojtěch  Polák
29. 9. 2005 Brouček nebo člověk, pane Zemane? Josef  Vít
27. 9. 2005 Číselná osa a opovržení teoretiků Bohumír  Tichánek
29. 9. 2005 Zpravodajství iráckého odboje za dny 24. - 31 srpna 2005
29. 9. 2005 Je třeba vychovávat lékaře, kteří budou mít rádi venkov, vesnice, okrajové a chudé čtvrti měst třetího světa Fidel Castro Ruz
22. 11. 2003 Adresy redakce
3. 9. 2005 Hospodaření OSBL za srpen 2005

Český film RSS 2.0      Historie >
29. 9. 2005 Jak kritici ublížují filmu Štěstí Ján  Simkanič
26. 9. 2005 Štěstí Bohdana Slámy dostalo cenu v San Sebastian   
15. 9. 2005 Štěstí Bohdana Slámy   
9. 8. 2005 Co se právě hraje v Athénách pod Akropolí? Jan  Čulík
1. 8. 2005 S Břetislavem Rychlíkem o jeho tvorbě a o České televizi Jan  Čulík
1. 8. 2005 Skončila letošní Letní filmová škola - většina nových českých filmů byla nevýrazná Jan  Čulík
29. 7. 2005 Štěstí Bohdana Slámy - nejlepší český film letošní sezóny? Jan  Čulík
28. 7. 2005 A. J. Liehm: Každá dobrá kultura je kritika proti Jan  Čulík
27. 7. 2005 "Nový" český film plný starých myšlenek a stereotypů Ema  Čulík
27. 7. 2005 A 'new' Czech film full of old ideas and sterotypes Ema  Čulík
26. 7. 2005 Jsem typický Michelangelo, který maluje Sixtinskou kapli Jan  Čulík
8. 7. 2005 Ostravske dřysty po britsku Štěpán  Kotrba
8. 7. 2005 Sluneční stát leží tak trochu pod mrakem Ema  Čulík
8. 7. 2005 Štěpán Kotrba: "My Češi jsme tak výjimeční, že nám nikdo, kdo není jedním z nás, nemůže porozumět" Jan  Čulík
8. 7. 2005 Slnečný štát: Sociálny gýč Igor  Daniš