4. 11. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
4. 11. 2005

Neukáznění řidiči, pokuty a úplatky: Úvod do mikroekonomie

V nedávné diskusi na téma pokuty, úplatní policisté a neukáznění řidiči zazněly podle mne tři hlavní myšlenky.

- Jediný "lék" na úplatné policisty je "kontrolní nákup" (Stanislav Huml)

- Není to výše pokuty, ale důslednost kontrol, která odradí řidiče od porušování předpisů (Petr Novotný)

- Výše pokuty by se měla odvíjet od výše příjmu viníka (Josef Vít)

Všichni tři autoři mají svým způsobem pravdu, i když pan Novotný pouze částečně. V další textu se pokusím s použitím jednoduché mikroekonomické teorie lidského chování vysvětlit proč.

Vyjdeme z těch nejzákladnějších ekonomických předpokladů, které se zatím nepodařilo nikomu zpochybnit:

- Každý statek (zboží či služba) má určitou hodnotu, reprezentovanou cenou.

- Tato hodnota je však relativní a u každého jedince je vnímána jinak (vysoká/nízká).

Aby jeden každý jedinec mohl posoudit, zda nabízená cena je vysoká či nízká, musí si vytvořit tzv. "reservation price", tedy jakousi mezní (nepozorovatelnou, subjektivní) hodnotu jako maximum, které je na základě svých preferencí za daný statek ochoten zaplatit, aby mu tento statek ještě přinesl (kladný) užitek.

Další chování dané osoby (koupí, nekoupí) se pak bude odvíjet jednak od objektivní nabízené ceny, jednak od subjektivní hraniční ceny. Výše hraniční ceny při zjednodušeném pohledu závisí na dvou hlavních faktorech.

Jednak subjektivních preferencích jedince (pokud mám rád víno, jsem za něj ochoten zaplatit za jinak stejných podmínek více než člověk, kterému víno nechutná), jednak na poměrně objektivní výši příjmů člověka.

(Zde se formálně vychází z teorie klesajícího mezního užitku, který říká, že spotřebování každé další jednotky určitého statku mi přinese menší užitek, než ta předchozí -- např. pojídání knedlíků).

Příjmy lidí se dost výrazně liší, ale na dosažení příjmu má každý člověk k dispozici pouze 24 hodin denně, které může rozdělit mezi výdělečnou činnost nebo odpočinek.

Každou cenu tak můžeme převést na množství volného času, které člověk na zaplacení této ceny musí vynaložit. I když i hodnota volného času je do značné míry subjektivní, dovolím si učinit předpoklad, že se u jednotlivců liší daleko méně než jejich příjmy.

Bohatší lidé tak zákonitě přisuzují stejné komoditě nižší hodnotu/užitek (musí na její pořízení pracovat méně) než chudí, a přesto mají vyšší rezervační cenu, kterou jsou ochotni zaplatit.

Představme si např. bezdomovce, který vypije litr krabicového vína na lavičce před Hlavním nádražím. Aby nejmenovaný milionář dosáhl stejného užitku (potěšení), musí zkonzumovat sedmičku drahého archivního vína, nejlépe v luxusním podniku.

Na druhé straně, kdyby musel, byl by ochoten za "krabicáka" zaplatit mnohem víc, než zmíněný bezdomovec.

A jsme u problému, který řešil pan Vít. Náš bohatý podnikatel sice nemusí kupovat krabicové víno, ale v případě dopravního přestupku musí (tedy měl by) zaplatit stejnou pokutu, jako stejně se provinivší důchodce v orezlé škodovce. A udělá to bez mrknutí oka, neboť rezervační cena, kterou je ochoten zaplatit např. za nepřiměřeně rychlou jízdu, je u něj daleko vyšší, než u toho (předpokládejme chudého) důchodce.

Z uvedeného vyplývají dva závěry. Mýlí se pan Novotný, když říká, že cena pokuty chování řidiče neovlivní. Naopak návrh pana Víta (po vzoru údajně finského systému) má ekonomickou logiku, cílem pokuty není, aby všichni platili stejně, ale aby všichni měli stejnou motivaci předpisy dodržovat.

Pan Novotný má naopak pravdu, že i četnost kontrol je důležitá. V situaci, kdy není jisté, že ihned po spáchání přestupku bude následovat trest ve formě pokuty, není to jen výše pokuty, ale i pravděpodobnost přistižení, která hraje roli.

V ekonomii se to nazývá "očekávaná pokuta", tedy průměrná pokuta, kterou řidič zaplatí, když spáchá např. 100 stejných přestupků. Jinak řečeno, je to sazba pokuty násobená pravděpodobností jejího zaplacení (tedy i vymožení ze strany státu). Takže vysoká pravděpodobnost zaplacení pokuty zvyšuje rovněž její očekávanou výši a může tak cenu pokuty posunout nad rezervační cenu řidiče, který pak bude volit raději jízdu podle předpisů.

Ve skutečnosti bude hrát roli ještě povaha řidiče v podobě jeho přístupu k riziku. Adrenalinoví hráči budou spíše podstupovat riziko přistižení, i když nakonec zaplatí vyšší cenu, než by byli ochotni platit ve světě bez nejistoty.

A konečně co se týče úplatnosti policistů, to nemůže vyřešit žádný pevný sazebník. Řidič sice nebude mít možnost uplatit policistu, aby dostal mírnější pokutu, ale stále mu zůstává možnost "přesvědčit" policistu, aby nedostal pokutu žádnou. A pokud nebude mít policista obavy z toho, že se může jednat místo běžného řidiče o kontrolní osobu, v mnohých případech se asi i přesvědčit nechá. I zde tedy platí, že čím větší postih při prokázaném přijetí úplatku, a čím větší pravděpodobnost že kontrolovaný řidič je řízený provokatér, tím menší procento úplatných policistů. Kromě toho si dokážu představit v určitých případech i jiná protikorupční opatření analogicky k registračním pokladnám.

Např. pokud radary na měření rychlosti budou zaznamenávat fotografie provinilců a tyto fotky nepůjdou smazat, je v kombinaci s pevnou výší pokuty dáno celkové vybrané množství peněz a nulový prostor pro korupci. Stejně tak, kdyby městský strážník měl před udělením pokuty povinnost např. špatné parkování zdokumentovat do "registračního" fotoaparátu ještě před kontaktováním řidiče, nebyl by již později prostor pro "vyjednávání", alespoň ne ze strany řidiče. Samozřejmě pokud by strážník již předem věděl, že bude chtít úplatek, fotku vůbec neudělá. Ale zde je opět nezastupitelná funkce kontroly.

                 
Obsah vydání       4. 11. 2005
6. 11. 2005 Násilí ve Francii přerostlo v celostátní krizi
6. 11. 2005 Násilí ve Francii: Evropské společnosti musejí přistěhovalce integrovat
5. 11. 2005 Bushova popularita poprvé dosáhla záporných hodnot
5. 11. 2005 Bývalý britský velvyslanec ve Washingtonu: "Útok na Irák byl motivován politicky a vymstilo se nám to"
5. 11. 2005 Jak to vypadá při chřipkové pandemii
5. 11. 2005 Rekordní počty osobních bankrotů v Británii
5. 11. 2005 Reality show Odhalení: gorily v přímém televizním a rozhlasovém přenosu Štěpán  Kotrba
4. 11. 2005 Mohou být i procesní chyby zločinem? Stanislav  Huml
4. 11. 2005 Fukuyama: Islámský extremismus pochází z Evropy
3. 11. 2005 EU bude vyšetřovat "tajná americká vězení ve východní Evropě"
4. 11. 2005 Koho se Američané rozhodnou uvěznit, ten je podle MFD rovnou terorista Jan  Čulík
3. 11. 2005 CIA zadržuje osoby podezřelé z terorismu v tajných věznicích ve východní Evropě
4. 11. 2005 Stránky yDnes: Gates by bydlel v Nuslých
4. 11. 2005 Slušnost je pro česká média důležitější než podstata věci Bohumil  Kartous
4. 11. 2005 * * * Vítězslav  Nezval
4. 11. 2005
4. 11. 2005 Neukáznění řidiči, pokuty a úplatky: Úvod do mikroekonomie Jan  Hošek
4. 11. 2005 Chřipka Petr  Wagner
4. 11. 2005 Někteří jsme si stále rovnější? Zbyněk  Šebor
4. 11. 2005 Doufám, že všichni jednou zemřeme, aneb podušičkové zamyšlení Jan  Paul
4. 11. 2005 Petice proti zrušení českého vysílání BBC
4. 11. 2005 Zemřela Eva Švankmajerová
4. 11. 2005 Čína: Společnost potřebuje filozofy!
4. 11. 2005 Sarko cirkus čili Neklidné noci v Clichy-sous-Bois a jinde Josef  Brož
4. 11. 2005 Slované pozbývají "svůj" ("jejich") jazykový cit hromadně Tomáš  Koloc
3. 11. 2005 Pomozte dramaturgům vybrat Večerníček... Štěpán  Kotrba
3. 11. 2005 Česká televize používá renesanční češtinu! Jakub  Žytek
3. 11. 2005 Zpravodajství iráckého odboje za dny 1. - 15. října 2005
3. 11. 2005 Dvě porážky pro Tonyho Blaira
2. 11. 2005 Dějiny se opakují dvakrát: poprvé jako tragédie, podruhé jako fraška Petr  Gočev
3. 11. 2005 Stát jako pašík Bohumil  Kartous
3. 11. 2005 Je ekologické zákonodárství v ČR příliš restriktivní?
3. 11. 2005 Výkon státní moci jako zločin Aleš  Uhlíř
3. 11. 2005 Dětský svět Zdena  Bratršovská, František  Hrdlička
1. 11. 2005 Dobrá zpráva -- můžeme číst Václav  Dušek
4. 11. 2005 Hospodaření OSBL za říjen 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Automobilismus RSS 2.0      Historie >
4. 11. 2005 Neukáznění řidiči, pokuty a úplatky: Úvod do mikroekonomie Jan  Hošek
2. 11. 2005 Z vlastní zkušenosti neukázněného řidiče   
1. 11. 2005 Sazebník pokut policejního prezidenta a zákonodárná činnost Stanislav  Huml
17. 10. 2005 Nesmyslným preferováním silniční dopravy se zvýšení cen benzínu promítá do cen zboží František  Hájek
3. 10. 2005 Soumrak individuální automobilové dopravy Jiří  Jírovec
29. 9. 2005 Současný stav nezměníme František  Hájek
29. 9. 2005 Minimální cena benzinu -- utopie, nebo schůdné řešení? Jan  Hošek
27. 9. 2005 Pokud hrozí rostlince či broučkovi zmizení z planety, má větší cenu, než každý z nás   
27. 9. 2005 Automobilismus, ekologie a pokrok Michal  Brož
26. 9. 2005 Ekologie, nebo pokrok? Josef  Vít
23. 9. 2005 Nebezpečné omyly v konceptu individuální dopravy Michal  Brož
23. 9. 2005 Pojedeme automobilem i na onen svět?   
22. 9. 2005 Rychlé dívky, krásné vozy, smělé koncepce František  Schilla
22. 9. 2005 Budeme jezdit zadarmo Josef  Vít
30. 8. 2005 Úvaha o automobilovém světě Martin  Böhm