1. 2. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
1. 2. 2006

Užívání titulů v české společnosti

K článku Ivana Breziny "Proč kupovat seminárky? Kupte si rovnou akademický titul!"

Podle mého názoru jde o dědictví po formalismu habsburské říše, které však pozvolna mizí. Kdokoliv, kdo se projde po starém malostranském hřbitově na Plzeňské ulici v Praze, má možnost posoudit, jaká byla situace před 150 lety. Tehdejší rozsah titulů a čestných pojmenování byl mnohem větší, než nyní, a z hrobů na nás dosud hledí "pan lékárník a paní lékárníková", "pan adjunkt berního úřadu" a další dojemné připomínky toho, jak tehdejší snobská společnost chtěla "vypadat dobře" i na věčnosti.

Ještě po vzniku republiky existoval oficiální titul "středoškolský profesor". Dnes se udržuje jen v ústním podání. Dost často bez přívlastku "středoškolský", ačkoliv rozdíl mezi učitelem střední skoly a vysokoškolským profesorem je opravdu zásadní.

Všeobecně mi přijde, že titulománie v ČR pomalu mizí s výměnou generací a se zintenzivněním styku s cizinou. Například mladí absolventi VŠ mají mnohem menší tendenci psát si své tituly na dveře bytů než generace jejich rodičů, a stejně tak už se tituly autorů prakticky nevyskytují na knihách.

Svůj podíl v tom sehrál i konec komunismu, neboť za dřívějšího vynuceného rovnostářství byl titul jedním z prostředků, kterým se lidé snažili odlišit od patnáctimilionového davu "dělníků a rolníků"; dnes jsou možnosti seberealizace vzdělaných lidí výrazně větší. Nemám k tomu ovšem žádnou konkrétní statistiku, jen pozorování.

Přesto jsou však určité případy, kdy se použití titulů velmi hodí:

1. úřady. To už zmiňoval pan Brezina.

2. policie. Nebetyčný rozdíl v komunikaci (v tomto případě je ovšem zdaleka nejúčinnější JUDr. :-)

3. lékařská vyšetření. Mnoho lékařů má bohužel dodnes tendenci považovat pacienty za hluché, slepé, a neschopné uvažovat o svém zdravotním stavu; neobtěžují se jim sdělit v nemocnici diagnózu či prognózu. S otitulovanými pacienty však jednají mnohem rovněji. Tento rozdíl jsem pozoroval vůbec nejzřetelněji.

4. obchodní styk. Pro začínajícího obchodníka, který se nemůže prokázat pětiletou úspěšnou činností firmy, jsou tituly aspoň miniaturním znakem toho, že někdy v minulosti na něčem dokázal delší dobu tvrdě pracovat.

Krátká poznámka ke komentáři Jana Čulíka, cituji: Myslím, že je to také ještě i něco jiného. Chodím-li po českých univerzitách, kde mají učitelé na dveřích u svých jmenovek své plné tituly, mám pocit, že je "titulománie" výrazem nedostatku odvahy vystupovat jako nezávislý jedinec. Množství titulů za jménem a před jménem totiž znamená: "Nejsem schopen stát si samostatně za tím, co dělám a jaké názory zastávám, a tak se schovávám za schvalovací procesy nejrůznějších komisí."

Domnívám se, že tato (poněkud nactiutrhačná) úvaha je v podstatě uměle zkonstruovaný negativní stereotyp (což je obzvlášť pikantní s přihlédnutím k tomu, že podobné stereotypy o rase nebo náboženství se na Britských listech považují za tabu). Moje zkušenosti jsou úplně jiné.

Daleko spíše budou tituly na vizitkách důsledkem staré a silné tradice. Nejen anglická šlechta lpí na tradicích; akademická obec v Česku je velmi konzervativní, a domnívám se, že ve vizitkách na dveřích není žádná vědomá či podvědomá úvaha o nezávislosti jedince, ale prostě reflexivní "vždycky se to tak dělalo".

U nás na MFF tiskla jmenovky centrální tiskárna fakulty, aby všechny vypadaly stejně; takže dotyčný kantor prostě ráno přišel do práce a měl u dveří tabulku vyrobenou někde jinde. Všechny tituly byly prostě automaticky přidány z centrální evidence zaměstnanců. No, o kom a o čem to teď vypovídá?

Polovina našich exaktních učenců beztak míří do svých dveří poslepu díky vypěstovanému mnohaletému reflexu, a ve své roztržitosti způsobené vědeckým zápalem si ani není vědoma, kolik těch titulů vlastně má a že u těch dveří je nějaká jmenovka.

                 
Obsah vydání       1. 2. 2006
1. 2. 2006 Ombudsman: "Postup policie na CzechTeku byl nepřiměřený"
1. 2. 2006 Účelově obžalovaný účastník CzechTeku obhajovaný IuRe soudem zproštěn obžaloby
1. 2. 2006 Česká televize se do roku 2010 "obejde bez dalších zdrojů" Filip  Rožánek
1. 2. 2006 Klaus by měl veřejně přiznat, že jeho privatizační metody byly katastrofální Václav  Žák
1. 2. 2006 Hra o život Václav  Dušek
1. 2. 2006 Jistoty a Prosperita = elektrifikace a sověty Jaroslav  Pour
1. 2. 2006 na poli Patrik  Ouředník
1. 2. 2006 Tradiční rodina je v menšině, a přesto není netolerance na místě Irena  Ryšánková
1. 2. 2006 Pomlčkové strany Oskar  Krejčí
1. 2. 2006 Josef Žáček za oltářem snů Jan  Paul
1. 2. 2006 Ó Tyfone! Ó Sklenáři! Štefan  Švec
1. 2. 2006 Demokraticky zvolení diktátoři Rudolf  Kučera
1. 2. 2006 Jakl: Není pravda, že se přu o výchovu svého dítěte
1. 2. 2006 Užívání titulů v české společnosti Marian  Kechlibar
1. 2. 2006 Jděte se podívat na německé filmy o přistěhovalectví
1. 2. 2006 Sbohem BBC
1. 2. 2006 O škole pořád stejně Alois  Michálek
1. 2. 2006 Student je zákazník, nikoliv sluha Rastislav  Krč
1. 2. 2006 O fachidiotech a osobnostech schopných hlubší reflexe
1. 2. 2006 Psát seminárky o tom, co je pravda, je důležité
1. 2. 2006 Snad se shodneme? Zdeněk  Bárta
31. 1. 2006 Když zbabělci vychovávají zbabělce Tomáš  Stýblo
31. 1. 2006 Proč kupovat seminárky? Kupte si rovnou akademický titul! Ivan  Brezina
31. 1. 2006 Vážné varování ohledně klimatických změn
31. 1. 2006 OSN chce vyřešit světové problémy uvolněním blokovaných 7 bilionů dolarů
31. 1. 2006 Svět bez hranic Milan  Černý
31. 1. 2006 Nacionální a ideologická totalita Stanislav A. Hošek
31. 1. 2006 Prosíme, protestuje proti plánům zlikvidovat další lužickou školu
2. 1. 2006 Hospodaření OSBL za prosinec 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce