Rada Janotovi : Kde ušetřit

16. 12. 2009 / Martin Groh

Pokud ministr financí Eduard Janota prohlašuje siláckými titulky (jako na Aktuálně.cz), že se stane reformátorem, potom mu po prohraném boji s nenažranými socialisty nezbývá, než začít pátrat na neprobádaném území... Ale jelikož pan ministr byl věky věků ministrovým náměstkem zodpovědným za sestavování státního rozpočtu, těžko mu vyčítat, že se nedokáže povznést nad pohled člověka z vnitřku, čili zaujatého a neschopného jiného úhlu pohledu. Dovolil bych si proto, při vší mně vrozené skromnosti, mu dát jednu užitečnou radu... nebo spíše podnět, ať to nezní tak autoritativně...

Nerad poslouchám reklamu v rádiu, navíc v tak špatném, jakým je Evropa 2, ale stalo se, neb mladou mám ženu, a pro kvalitní hudbu nemá pochopení. Nicméně ejhle, ukázalo se, že těm mladým rádia pro ně určená tepou do hlavy nejen nesmyslný dusot vydávající se za umění hudby, ale i cílenou reklamu... a jedna z nich byla radou, kterak správný (rozuměj "in", "cool" a podobná adjektiva) řidič, si již teď, měsíc před účinností, koupí dálniční známku pro rok příští. Hádejte, kdo je zadavatelem a plátcem této zbytečné reklamy?

Nezlobte se na mě, pane ministře Janoto, i vy ostatní, kteří máte stejný úhel pohledu, ale vyhazovat peníze ( a ne malé) za reklamu na produkt, který je ze zákona pro řidiče motorových vozidel používající placených silnic pro motorová vozidla povinný, je přímo slabikářovým mrháním peněz ze státního rozpočtu, tedy peněz nás všech. Já vím, že leckdo může namítnout, že přece pár set tisíc státní rozpočet nezachrání, ale já nejsem téhož názoru. Halíře dělají talíře, a brambora k bramboře, lambo je na dvoře... dovolím si parafrázovat klasiky české politické satiry, a máme svoje doma pod střechou. Pokud se Mirek Topolánek ohnivě rozpaluje na tiskové konferenci, kdy tepe zlodějské socany (a po právu, tentokrát) za nezodpovědnost při nakládání s veřejnými financemi, ministr financí za finance nás všech zodpovědný se chodí radit za Tydlíkem Moudrosti a Velkým bílým slonem, zda-li má či nemá zůstat u koryta, náš Tatíček z vršku Hradu tepe naopak ODS za nečinnost při rozkrádání společného krajíce (nebo jeho rozjídání), a každý z nás, svými penězi do společné mošničky přispívající, se nestačí ohánět, aby ukojil nikdy nenasytitelný, hladový, státní teřich, potom nezbývá, než se vážně zamyslet nad skutečností, že šetřit je nutno od těch nejmenších položek a výdajů. A taková zbytečná reklama je jedním z nich. I když rozumím pohnutí zadavatele této reklamy, neboť onen někdo mediální agentuře reklamu zadávající a fakturu proplácející si jistě také rád přilepší pod stromeček, zvláště, je-li rodina o novorozence početnější... ale proč musíme trpět, aby tak činil za peníze naše? Protože jsme ovce?

Zatímco bruselští úředníci protestují proti nezvýšení platů za jejich zbytečnou existenci (neboť co dobrého pro nás, prosté občany kdy udělali, ptám se?), tak v Česku se stávkujícího ministerského úředníka nedočkáte. Nedivte se...

Vytisknout

Obsah vydání | Středa 16.12. 2009