Česká "vláda rozpočtové odpovědnosti" způsobila v lednu a v únoru 2011 velký rozpočtový schodek

10. 3. 2011 / Petr "Vlk"

Mimořádně vysoká sekyra rozpočtu versus "vláda rozpočtové odpovědnosti" a proč by si tenhle sloupek měli přečíst všichni ústavní soudci a taky trochu o "důchodové reformě"....

Hledal jsem pro cosi určité podklady a najel na stránku ministerstva financí, kde se mi při omylném kliknutí otevřela stránka plnění státního rozpočtu za leden a únor 2011.

Jakkoli jsou čísla z finančních výkazů a ministerských zejména velmi nezáživnou záležitostí, tentokrát mohu říci, že nuda naprosto nepanovala. Než objasním proč, konstatuji, že jsem je našel ZDE

Co tedy říkají čísla o pokladním plnění státního rozpočtu za leden a únor 2011 v pod taktovkou vlády, která sama sebe nazývá vládou rozpočtové odpovědnosti?

1- že máme co do činění s historicky vysokým schodkem za první dva měsíce roku. Z loňských cca -10,9 miliardy jsme poskočili na rekordní 22,8 miliardy - tedy na více než dvojnásobek při porovnání Y/Y. Pod taktovkou vlády rozpočtové odpovědnosti! Která v legislativní nouzi zválcovala oposici , nepřipustila sebemenší diskusi o rozpočtu, stejně tak přijala balík tvrdě restrikčních zákonů a vše odůvodňovala hrozbou škod nedozírného rozsahu pro státní rozpočet!

2- Tento schodek je jedne z nejvyšších v historii ČR. Alespoň tabulka plnění rozpočtu na ministerské stránce, která srovnává stejná období počínajíc rokem 2000, to ukazuje. A když už jsme u toho, jako perlička - poslední přebytkové hospodaření ke konci února vykázal tenhle stát za vlád vedených sociální demokracií. Rozpočtově neodpovědných. Tuším, že ještě v roce 2001.

3- Že v deficitu proti plánu nebo proti inkasu minulého roku jsou zejména tyto daňové příjmy:

Spotřební daň

- je sice o 1% vyšší než v r. 2010, ale rozpočtově odpovědná vláda plánovala růst o 4,4%. Kdo jezdí tankovat k českým pumpám a má možnost srovnávat s blízkým příhraničím, má naprosto jasno proč. Máme, snad s výjimkou Bavorska, dnes ne-li úplně nejdražší PHM v celé Evropě, pak určitě druhé nejdražší. Díky zvýšení této daně v loňském roce. Každý kdo může, zejména transitní přepravci, v ČR nenatankují ani litr. Nicméně - Kalousek trvá na svém, a jakkoli se například u daně z příjmu právnických osob rád vždy oháněl Lafferovou křivkou, tady prostě zarytě trvá na tom, že nic takového pro spotřební daň neplatí. Český řidiči, plať! On prostě necouvne. To ti nejlepší přece nikdy nedělají. Ať si TIRáci a lidé z příhraničí tankují za hranicemi až do úpadu.

DPH

Zde letos zatím Kalousek vybral o 9 % méně než před rokem! O devět procent méně!! Kalousek při tom samozřejmě plánoval růst výběru. A to ekonomika tažená exportem, hlavně do EU, vykazuje dobré výsledky jako celek!

Budeme spekulovat proč? Snadno - škrty v sociálních transferech, snížení platů řádově 600 tisícům státních zaměstnanců, vysoký počet nezaměstnaných.

Zastavení financování infrastrukturních staveb ze strany státu. Všechno důsledky tzv. rozpočtové odpovědnosti, které z nejdůležitějšího příjmu státního inkasa udělaly trhací kalendář.

Daň z příjmu právnických osob

Malý pokles. Stát letos dokonce počítá s poklesem větším. Prý kvůli tomu, že letos je tahle daň o 1% nižší než loni... Že tato daň je placena zálohově podle výše daně před rokem? A že určitě v prvním pololetí bude kryta doplatky této daně za rok 2010?

Že tedy v rostoucí ekonomice není minimálně v prvních dvou měsících roku valný důvod pro meziroční pokles výběru? A že teorie o tom, že nižší daně s promítnou do růstu ekonomiky zjevně nefungují? Aspoň zatím? Kdo by se tím zabýval?! Takovou podružností! Zdanit knížky a dostat do kasy nějakých 200 milionů je teď klíčové!

Daňové výnosy, které naopak rostly více, než Kalousek předpokládal

Nikoho nepřekvapí, že jde o tyto položky:

Daň z příjmu fyzických osob

Pojistné na sociální zabezpečení

Obojí je neseno zejména jejich výběrem ze závislé činnosti. Výběr u OSVČ je naopak za očekáváním....

Stát zkrátka umí zdanit jen zaměstnance. Výběr ostatních daní je tak trošku loterií.. Někdy dokonce Sazkou. Navíc ideologicky řízenou.

5- Stát dokázal přitáhnout méně peněz z evropských fondů než loni. Kdo si pamatuje likvidaci útvarů čerpání na různých ministerstvech po nastoupení současné vlády, jmenujme za všechny alespoň rezort školství, ten se nemá čemu divit.

6- Výdajová stránka rozpočtu

Stát vydal o 4,6% více než vloni. Zejména na sociální dávky a důchody...

Tolik základní, ale nikoli všechna fakta o hospodaření "vlády rozpočtové odpovědnosti". Udělejme jakýsi facit z výše popsaného:

Je zcela evidentní, že rozpočet je v příkrém rozporu s očekáváním Nečase a Kalouska. A že ti, kteří se podíleli na jeho přípravě, se minimálně do teď, hrubě netrefili.

Podotýkám, že nejsme v začátku roku 2009, že nezuří krize - ekonomika má v řadě parametrů předkrizovou kvalitu.

Zarážející a to mimořádně, je propad u DPH a nesmyslné trvání ministra financí na stanovené výši spotřební daně, která v období historicky vysokých cen PHM je pro státní inkaso doslova likvidační.

O výdajích nemá smysl se zmiňovat, protože ty - asi čtvrt roku od schválení rozpočtu prostě nemohou vykazovat žádný překvapivý údaj, pokud plánovači byli alespoň průměrně verzírovaní a střízliví.

Jestli něco totiž platí u finančního plánování, je to pořekadlo : náklady jsou známé, výnos nejistý!

Pro někoho, kdo si samozvaně přisvojil predikát rozpočtově odpovědný, věru DEBAKL! Alespoň zatím.

Výsledky po pouhých dvou měsících ještě totiž nemají náležitou vypovídací hodnotu. Nicméně dvojnásobný deficit, ve srovnání oproti stejnému období 2010 je už nutno brát jako signifikantní.

A stejně markantní je ještě jedna věc, že tahle vláda prostě zneužila institut legislativní nouze.

Teď se dostávám k tomu, proč by si tento sloupek měl nyní přečíst každý soudce Ústavního soudu - tedy alespoň všichni, kteří zasedají v senátu, který bude co nevidět muset rozhodnout o ústavní stížnosti sociální demokracie na zválcování oposice vládou v legislativní nouzi.

Tomuto sporu u Ústavního soudu jsem se na BL věnoval v článku "Jak Nečas před Ústavním soudem prokázal, že je šlechtického původu, o kupeckých počtech a jak to všechno asi dopadne".

V tomto článku jsem spočítal, že vládní argumentování škodou velkého rozsahu je naprosto nesmyslné, že ona nedozírná škoda velkého rozsahu mohla mít rozměr max. 3,2 miliardy Kč, tedy asi 0,27% celého rozpočtu. A dopustil jsem se tvrzení, že nikdo na světě není tak přesně schopen řídit finance o rozměru 1,2 bilionu Kč, zejména Kalousek ne.

Vývoj státního rozpočtu za první dva měsíce 2011 to bezezbytku potvrdil. Pokud by vládních 118 postupovalo v souladu se zákony a parlamentními zvyklostmi, místo toho, aby vědomě a účelově oposici nasadilo náhubek, byl by případný výpadek v příjmech státu a tím i deficit oproti současnosti k 01.03.2011 větší max. o 14%. Oproti tomu, co nám předvedla koalice dnes.

Přesně tenhle fakt, že koaliční vláda opravdu není schopna ani přibližně zatím nějak trochu přesně řídit státní finance, zcela deklasuje jakoukoli argumentaci, kterou zatím u ÚS předložili Nečas nebo Němcová.

Podle informace Aktuálně.cz viz http://aktualne.centrum.cz/domaci/soudy-a-pravo/clanek.phtml?id=693478 v tomto duchu připravuje návrh verdiktu soudkyně zpravodajka Eliška Wagnerová, který by měl být vynesen co nevidět.

Nicméně zdá se, že, v souladu s mým očekáváním z původního článku o sporu, bude mít problém pro něj sehnat potřebnou většinu 9 členů senátu.

Proti případné námitce, že kdyby k legislativní nouzi nedošlo, byl by opravdu schodek ještě větší, musí vždycky stát úvaha, jestli ona škoda způsobená přijetím zákonů a rozpočtu řádným způsobem o měsíc později by bylo natolik fatální pro rozpočet, že kvůli tomu lze mimořádně hrubě okleštit práva oposice. Připomínám, že výpadek by byl asi jen 14% současného deficitu po prvních dvou měsících!

Jestliže ÚS sežene dostatečný počet hlasů, tedy alespoň 7, pro výklad, že vyhlášení legislativní nouze bylo oprávněné, je to zcela zjevně v dramatickém rozporu se stavem plnění státního rozpočtu za první dva měsíce. Kdy vláda svými nereálnými odhady nebo/a právě zavedenými opatřeními ze zákonů z legislativní nouze poslala rozpočet do historicky vysokého schodku!

Ústavní soudci, kteří dají za pravdu Nečasovi s Kalouskem v takovém případě jen navodí stav, kdy podobně prostě bude postupovat každá další vláda. A bude to mít posvěcené ÚS!

Bude mít pak parlament vůbec nějaký smysl? Odpověď na tuto otázku opravdu nechám na 15 orlech ústavnosti z Brna. Ale jejich ortel rozhodne o tom, jestli jsme ještě aspoň trochu demokratickým státem nebo už plnohodnotnou banánovou republikou.

Ted' už bych nejradši skončil. Je to dlouhé i tak. Nemohu. Protože to nejde. Ve světle rozpočtového debaklu totiž dostávají poněkud jiné obrysy některé oznámené kroky toho, co 118 poslanců označuje eufemisticky za důchodovou reformu. Která je v nynější podobě zejména velkým zdražením přes likvidaci nižší sazby DPH...

Zprvu jsem nechápal, proč chce vláda zdražovat tak razantně, když je zcela zjevné, že pokud už se musí na DPH sahat stačilo by, kvůli vyvedení části důchodového pojištění, zvednutí nižší sazby někam ke 14%.

Možná jen na 13,5%...

Pod čísly rozpočtového ledna a února je vše dokonale jasné. Nejlepší ministr financí na světě byl prostě při tvorbě tohoto rozpočtu opět ve špičkové formě! Takové, s kterou tvořil svůj proslulý rozpočet 2009!

A jasné je i proč DPH za 20% chce nadělit "svému" národu už k letošním Vánocům...

Se stejnými důsledky jako kdysi výzva "Mým národům" kohosi jiného.

Vytisknout

Obsah vydání | Čtvrtek 10.3. 2011