     STRANA  OBČANSKÉ  SEBEOBRANY
                   Loretánské nám. 2/108,  110 00 Praha 1

Rada České tiskové kanceláře

Opletalova 5-7

110 00 Praha 1

                                                                      V Praze dne 4. dubna 2007

Věc: Stížnost

              V souladu se zákonem č. 517/1992 Sb. o České tiskové kanceláři,  § 4, odst. 1 a § 8 odst. 1, písm. e,f     předkládáme Radě ČTK  stížnost na úmyslně a záměrně nepravdivé zpravodajství ČTK. 

              Reakce na zprávu ČTK, kterou vydala dne 2. dubna 2007 pod názvem „Transparency International : Obvinění ze zpronevěry je účelové“  /Příloha 1/ a rovněž v anglickém jazyce /Příloha 2/, která se však podstatně liší od zprávy, vydané v češtině.
OBSAH STÍŽNOSTI

       1.       Dne 4. prosince 2006 jsme Nevyšší státní zástupkyni podali OZNÁMENÍ  o skutečnostech, nasvědčujících spáchání trestních činů /Příloha 3/. OZNÁMENÍ  jsem podepsal jako předseda Strany občanské sebeobrany. Časopis EURO vydal dne 2. dubna 2007 článek, ve  kterém   o    tomto     OZNÁMENÍ    informoval veřejnost.

/Příloha 4/. Na str. 50 článku je výslovně uvedeno: „Trestní oznámení kvůli protikorupční konferenci však nepodali Berka s Moravcem pod hlavičkou Občanů za svá práva, ale v rámci Strany občanské sebeobrany (SOS), kde oba nyní působí. Oznámení oficiálně podepsal předseda strany Bohumil Vejtasa.“ 
              Ve zprávě ČTK /Příloha 1/,  je uvedeno, že „Trestní oznámení kvůli protikorupční konferenci podali /Berka a Moravec/  za Stranu občanské sebeobrany /SOS/, kde oba nyní působí.“ Toto je však typická lež ČTK.  Oznámení podala Strana občanské sebeobrany a bylo podepsané jejím předsedou ing. Bohumilem Vejtasou. Žádné trestní oznámení na Transparency International ing. Berka ani ing. Moravec  nepodali.
              Byla to vláda České republiky, která rozhodla svým usnesením č. 495 ze dne 15. května 2000, že podpoří mezinárodní protikorupční konferenci  formou překlenovací finanční půjčky ve výši 30 milionů Kč. /Příloha 5/  Jsme totiž přesvědčeni, že případ nevrácení 15 milionů Kč zpět do státního rozpočtu za výdaje za občerstvení pro tisíce osob a s důvodným podezřením na záměrně předražené služby za konání protikorupční konference vysoce překračuje možnosti občanského sdružení. Kdo jiný by se měl občanů zastat, než politická strana, ustavená za tímto účelem?
              Navíc, v případě občanského sdružení „Občané za svá práva v Praze“ se jedná u ČTK již o druhý případ poskytování nepravdivých zpráv.  Ve stížnosti občanského sdružení, adresované řediteli ČTK dne 15.8. 2006 /Příloha 6/ se výslovně uvádí, že ČTK uvedla o panu Ing. Moravcovi lživé údaje.  Protože však generální ředitel ČTK se zachoval seriozně a na stížnost reagoval opravou zprávy ČTK v databance /Příloha 7/, tak si  sdružení Radě ČTK již dále nestěžovalo. 
2. V článku EURO /Příloha 1/  je uvedeno na str. 49: „O celou záležitost se již v únoru začalo zajímat sdružení Občané za svá práva.“ Důkaz: Dopis předaný do podatelny ministerstva financí dne 23. 2. 2004 /Příloha 8/. Přesto je ve zprávě ČTK uvedeno  že prý požádali ministerstvo financí. Totéž v anglické verzi  je uvedeno alleged /údajně/. Účelem tohoto lživého údaje ve zprávě ČTK je úmyslně zpochybnit důvěryhodnost osob pana Berky a Moravce.

3. Ve zprávě ČTK je v anglické verzi uvedeno: Mlynar was surprisingly sentence to 5.5 years in prison for assisting in insider trading and abuse of public office. He appealed the verdict that was generally considered scandalous. Je třeba zdůraznit, že až dosud nebylo  znění rozsudku včetně odůvodnění soudkyně vůbec zveřejněno. Pan Mlynář  má plné právo na veřejnosti se obhajovat. ČTK však, aniž by znala znění rozsudku a jeho odůvodnění, nemá právo pomlouvat Českou republiku v zahraničí a skandalizovat rozsudek.
4.  V rozporu s textem článku v časopise EURO i ve zprávě ČTK, trestní oznámení v kauze  Testcom servis bylo podáno na vedení ministerstva informatiky /nikoli konkrétně na pana Mlynáře/ a podal jej ing. Aleš Moravec z pověření výboru občanského sdružení. Občané za svá práva.  Ing. Berka se v této kauze vůbec neangažoval. Pro ČTK nebyl problém tuto jednoduchou skutečnost zjistit.
                                          ------------
              Váženou Radu České tiskové kanceláře si dovolujeme požádat, aby uložila generálnímu řediteli ČTK uveřejnit následující opravu:

1. Trestní oznámení na Transparency International podala Strana občanské sebeobrany podepsané jejím předsedou Ing. Bohumilem Vejtasou.
2.   O záležitost ztráty 15 milionů Kč  pro státní rozpočet z důvodu pohoštění a podivných nákladů na organizaci 10. mezinárodní protikorupční konference se začalo zajímat občanské sdružení Občané za svá práva v Praze dopisem ministru financí již dne 23. února 2004.

3. V anglickém znění ČTK jako formu opravy předchozí zprávy,  že písemné  znění rozsudku včetně jeho zdůvodnění v kauze Testcom servis, týkající se i pana Mlynáře, nebylo dosud zveřejněno. Proto  veškeré komentáře, týkající se výše rozsudku soudu nad třemi  obžalovanými představiteli ministerstva informatiky a státní příspěvkové organizace TESTCOM jsou nesprávné a ČTK se od nich distancuje.
         Očekáváme na každý jednotlivý bod písemnou odpověď.

        Závěrem Vás zdvořile žádáme, aby v souladu s článkem X, bod 4 jednacího řádu umožnila Rada ČTK podavatelům této stížnosti se  zasedání Rady ČTK osobně zúčastnit. Rovněž požádáme předsedu Stálé komise poslanecké sněmovny, aby osobně monitoroval projednání naší stížnosti v Radě ČTK. O projednávání této stížnosti budeme i informovat tajemníka prezidenta republiky. 
        Nic tak nepoškodí nově se rozvíjející demokracii v České republice jako to, když veřejnoprávní instituce, která má podle zákona pravdivě a vyváženě informovat občany, jim ve skutečnosti úmyslně lže.  
                                                            Ing. Bohumil VEJTASA

                                                                        předseda

Přílohy:

1. Zpráva ČTK ze dne 2. dubna 2007 v českém jazyce
2. Zpráva ČTK ze dne 2. dubna v anglickém jazyce
3. Trestní oznámení na Transparency International
4. Článek EURO: Ve vlastní šťávě ze dne 2. dubna 2007
5. Usnesení vlády č. 495 ze dne 15. května 2000
6. Stížnost na ČTK ze dne 15. srpna 2006
7. Dopis generálního ředitele ČTK – přiznání chyby a oprava
8. Stížnost ministrovi financí na porušení zákona ze dne 22.2.2004
Rozdělovník:

1. Předseda Stálé komise pro sdělovací prostředky Poslanecké sněmovny

2. Tajemník prezidenta republiky
