Alternativní měny jako zbraň proti kapiutalismu?
16. 12. 2025 / Josef Poláček
čas čtení
13 minut
I.
Zázrak z Wörglu
Ve třicátých létech
minulého století jak známo svět svírala v železném sevření
drtivá hospodářská krize. Oblast kolem tyrolské obce Wörgl byla
tehdy postižena deflací. Deflace je jed pro ekonomiku, neboť lidé
– v očekávání dále klesajících cen – drží své peníze
na svých kontech, nenakupují za ně spotřební předměty, což
pak fatálním způsobem podvazuje celou ekonomiku. Neboť tam, kde
není odbyt, tam se omezuje produkce, roste nezaměstnanost, v jejím
důsledku pak lidé ještě více omezují své výdaje. A kromě
jiného pak městské správy nemají také peníze ve svých
rozpočtech, protože jim klesají daňové příjmy. A tak obec
Wörgl stála tehdy před bankrotem, navíc v ní bylo 1500
nezaměstnaných, jejichž alimentace nadále zatěžovala obecní
rozpočet. V této kritické situaci starosta města přišel s
odvážným projektem zavedení nové lokální měny. Tento svůj
projekt opíral o teorie propagátora „volné ekonomiky“ Silvia
Gesella.
O co se jedná? Obec
respektive město Wörgl začalo vydávat svou vlastní měnu; ta se
vyznačovala tím specifikem, že její bankovky po jednom měsíci
ztratily svou platnost, pokud nebyly zhodnoceny tím, že na ně byla
nalepena známka v hodnotě 1 % její nominální hodnoty. (Podle
jiného zdroje v hodnotě 5 %. Tento rozdíl pro nás však není
rozhodující.) Tento krok měl ten zásadní význam a důsledek, že
fakticky vynucoval inflaci. To znamená: působil proti oné
ekonomicky devastující deflaci. Lidé nemohli tyto bankovky držet,
protože by po měsíci ztratily svou hodnotu. Takže tato měna
získala prakticky nucený rychlý oběh, což skutečně velmi
oživilo místní ekonomiku. Sice – díky oné nutnosti ji uměle
podporovat – se časem znehodnocovala, ale protože město jí
začalo vyplácet především místním nezaměstnaným, pak pro ně
to byla stále ještě mnohem výhodnější alternativa, nežli
jenom zůstat na podpoře. A i obchodníci tyto bankovky rádi
přijímali; mohli s nimi splácet své daňové dluhy u obce.
Celkově výsledky tohoto experimentu byly až ohromující: místní
ekonomika se oživila, nezaměstnanost klesla (z 21% na 15%), a i
městské finance byly do značné míry sanovány. Tento úspěch
byl tak velký, že se i v odborné literatuře hovořilo o „zázraku
z Wörglu“; s tímto experimentem se přijel seznámit dokonce
francouzský ministr financí, a v USA byl učiněn (ovšem nepřijat)
návrh tento model zavést celostátně.
Potud tedy vše dobře; ovšem
celý tento projekt měl ovšem i svou odvrácenou stranu. Která
nakonec zabránila tomu aby se stal všeobecně užívaným modelem.
A pokud byl někde přece jenom vyzkoušen, jako v některých
místech v USA, pak skončil naprostým fiaskem.
V prvé řadě je nutno si
uvědomit: jednalo se o projekt z čiré nouze, za zcela extrémní
ekonomické situace, v době drtivé hospodářské krize třicátých
let. Takto mimořádná opatření ale v žádném případě nejsou
použitelná pro reálnou, normálně fungující ekonomiku.
Především si připomeňme: i když vezmeme nižší z obou
uvedených údajů, pak tato měna ztrácela každý měsíc na
hodnotě 1 %; což máme v přepočtu na rok prakticky
dvanáctiprocentní inflaci. Za druhé: celý projekt byl nastartován
tím, že město Wörgl poskytlo nezaměstnaným práci na
komunálních projektech. Něco podobného, jako když svého času
Karel IV. – taktéž v čase krize – nechal stavět pražskou
Hladovou zeď. Takovéto – většinou jednoduché manuální –
práce opět nejsou nic pro standardní moderní ekonomiku, která je
naopak postavena na vysoce kvalifikované práci. A do třetice, celý
tento projekt mohl být vůbec nastartován jenom proto, že od
zemské vlády obdržel finanční krytí. Což je ovšem záležitost
která takto může fungovat jenom a pouze lokálně; ale stát jako
celek by takto postupovat nemohl (nemůže dát finanční záruku
sám sobě).
Celý tento experiment skončil
už po roce, kdy tato měna byla rakouským státem zakázána.
Kterážto skutečnost pak panu Prokešovi umožňuje rozšiřovat
heroicko-dojemné historky o tom, že tento veleúspěšný projekt
byl ze strany státní moci „zaříznut“. K tomu je zapotřebí
podotknout následující: takovéto projekty s lokální měnou
opakovaně vznikly i jinde, například ještě celkem nedávno v
Jižní Americe, snad v Brazílii. Příčiny byly vždy ty samé:
dramatický ekonomický propad v daném regionu, vysoká
nezaměstnanost, materiální beznaděj tamějšího obyvatelstva.
Když se pak najde schopný a agilní organizátor, je možno
vytvořit určitý do sebe uzavřený model lokální ekonomiky, s
lokální měnou, který skutečně může do jisté míry
zafungovat. Tyto lokální projekty jsou někdy od centrálních vlád
dokonce i do jisté míry v tichosti tolerovány; ovšem míra této
tolerance má nevyhnutelně své meze. Především: tyto lokální
měny jsou fakticky projevem finančního separatismu. A to si žádný
stát natrvalo nemůže nechat líbit. Za prvé z principiálních
důvodů státní/finanční suverenity; a za druhé je zde zcela
reálný důvod. Tento lokální peněžní oběh se totiž zcela
vymyká státnímu daňovému systému. To znamená, stát dříve či
později musí k provozovatelům těchto lokálních ekonomik
přistoupit a sdělit jim: „Já jako stát jsem nadále povinen
zajišťovat vám vaši bezpečnost, vaše zdraví, stavět pro vás
silnice a jinou infrastrukturu – ale vy sami si hospodaříte jenom
pro sebe, a do státního rozpočtu nepřispíváte ničím!“ To je
tedy důvod, proč žádný stát tyto lokální ekonomiky natrvalo
nemůže tolerovat.
Ovšem, ještě jednu poznámku
je nutno k celé záležitosti připojit. Tento experiment z Wörglu
naprosto neznamenal nějakou – humánnější – alternativu ke
kapitalismu. On byl skutečně jenom a pouze nouzovým řešením za
situace, kdy se standardní kapitalistická ekonomika dostala do
(nakonec pouze přechodné) krize; ale nebyl ničím, co by tuto
kapitalistickou ekonomiku jako takovou mohlo nahradit. Jak už
naznačeno výše, tuto reálnou (kapitalistickou) ekonomiku nelze
natrvalo suplovat stavěním Hladových zdí.
II.
Elektronická měna Volník
Musím rovnou přiznat, že se
mi nepodařilo nijakým způsobem pochopit, jakým způsobem by tato
měna vlastně měla/mohla reálně fungovat. Každá měna, pokud má
být nějakým způsobem ekonomicky respektive finančně reálná,
musí být podložena nějakými materiálními hodnotami. Podle
údajů „vynálezce“ Volníku však tato měna nemá být zřejmě
podložena ničím jiným, nežli čirým „reálným množstvím
uživatelů“(!!): http://www.promena.biz/funguje.php
. Přičemž zdrojem toho všeho má být NZP, nepodmíněný
základní příjem. (Kdo ho bude vyplácet?…) Není zde k nalezení
žádný další reálný zdroj hodnot. Takže se zde fakticky bude
pouze utrácet z cizích peněz; a podle představ tvůrce tohoto
zázraku zřejmě čím více zde bude přítomno uživatelů kteří
budou utrácet (a nic nevkládat), tím bude celý systém
„reálnější“!
Je sotva co možné k takto
zcela evidentně nesmyslnému modelu dodat; je to naprosto
fantasmagorický výtvor, který nemá s realitou standardních
ekonomicko-finančních modelů naprosto nic společného.
III.
E-koruna
Bez zbytečně dlouhých
analýz je o tomto projektu možno pronést prakticky ten samý
úsudek jako o Volníku. Ten pán který si to celé vymyslel, který
má „rád zvířata a má rád lidi a celou tuto planetu“ to celé
snad myslí tak nějak dobře a humánně, ale přestože – jak
alespoň uvádí – nakonec skončil jako obchodník, budí dojem že
s reálnou ekonomikou se setkal nanejvýš někde v pohádkách. I
zde je k dispozici jakýsi „účet pro každého“, kde teprve
následně má dotyčný účastník tuto zázračnou měnu podložit
nějakým svým pracovním výkonem, respektive jiným výkonem pro
blaho lidstva. Přičemž ovšem tento fiktivní účet v E-koruně
má být od samotného počátku volně směnitelný za reálné
měny.
Takže pokusme se vyložit
tomuto pánovi, jak by se s pravděpodobností hraničící s
jistotou choval standardní účastník jeho projektu: přihlásil by
se, vzápětí by mu byl otevřen jeho účet v e-korunách, které
by on vzápětí směnil za eura nebo dolary, a pak už by o něm
nikdo nikdy nic neslyšel. To jest: ani v nejmenším by ho nenapadlo
to co dostal zadarmo kompenzovat nějakým svým vlastním pracovním
či jiným výkonem.
Shrnutí
Jestliže pan Prokeš věří,
že tyto modely s alternativními měnami mohou být reálným
prostředkem k jakési humanizaci současného kapitalismu, pak je
bohužel nutno mu sdělit, že jak výše vyloženo jedná se buďto
o projekty použitelné pouze lokálně a za zcela výjimečných,
krizových podmínek; anebo se jedná o výmysly vyloženě
fantasmagorické, které vůbec není možno brát nějakým způsobem
vážně. Pokud by pan Prokeš chtěl argumentovat tím, že reálně
existují (a jsou značně rozšířené) různé kryptoměny, pak k
tomu je zapotřebí uvést toto:
Za prvé, s výjimkou San
Salvadoru nejsou tyto kryptoměny uznávány žádným státem na
světě. Jedná se tedy stále ještě o ryze privátní záležitost.
Snad by se dalo říci, že je to také svým způsobem „lokální
měna“, tedy pouze pro uzavřený okruh účastníků, i když
globálně přístupná. A za druhé: tato „měna“ není fakticky
podložena reálnými hodnotami. Svým způsobem funguje pouze na
„dobré slovo“. To jest: dokud její uživatelé věří tomu, že
je reálná, že ji lze směnit za reálné produkty, potud může
fungovat. Ale ve své většině jsou tyto měny užívány spíše
jenom jako objekt spekulace. A protože jak řečeno nejsou podloženy
reálnými hodnotami, mohou se tyto „měny“ prakticky kdykoli
naprosto zhroutit, jako jakákoli jiná – přehřátá – burzovní
spekulace.
V každém případě je možno
– a nutno – konstatovat: žádná z těchto „alternativních“
měn či pseudoměn nemá a nemůže mít potenciál nějakým
způsobem překonat, zhumanizovat současný kapitalismus. V případě
kryptoměn to ani vůbec není jejich úmyslem, naopak jak řečeno
jsou především objektem kapitalistické spekulace. Lokální měny
nemají principiálně větší dosah nežli právě jenom pro
určitou lokaci; a o nesmyslnosti různých „Volníků“ apod. už
bylo řečeno dost. Pokud někdo má závažný úmysl pracovat na
možných alternativách ke kapitalismu, pak k tomu bude zapotřebí
mnohem více intelektuální námahy, nežli utápět se v
nezávazných hrátkách s jakýmisi finančními hokus-pokusy.
601
Diskuse