19. 10. 2005 / Richard Seemann
Na český knižní trh se dostala další zajímavá kniha rakouského autora o životě Adolfa Hitlera. Po díle známé historičky Brigitte Hamanové Hitlerova Vídeň- učňovská léta jednoho diktátora (Hitlers ...
27. 7. 2005 / Radomír Luža
přepis přednášky, přednesené 7. března 2003 na konferenci "České a slovenské dvacáté století ve zpětném pohledu: desetiletí vřavy 1938-1948" v Českém a slovenském národním muzeu a knihovně v Ceda...
16. 3. 2005
Pionýr ruské dokumentární fotografie, Georgij Anatoljevjan Zelma (Uzbek, 1906 -1984) se narodil v Taškentu. Začal fotografovat na deskový aparát se skleněnými negativy 13 x 18 a později používal ...
26. 7. 2004 / Zdeněk Moravčík
Před několika dny byla v brněnské pevnosti Špilberk odhalena
pamětní deska Židům. Byli zde za druhé světové války vězněni nacisty. Na
první pohled lokální slavnostní akce - jako řada jiných, kt...
15. 7. 2004 / Vladimír Mikunda
V roku 1972 sa na moskovskom cintoríne blízko Lefortovského námestia objavil nenápadný hrob, na ktorého krypte stál a dodnes stojí jednoduchý nápis: Martin Bormann 1900 -- 1972. Dve slová, dva číse...
Niektoré špionážne príbehy z čias 2. svetovej vojny
21. 6. 2004 / Peter Greguš
Často sa vedie spor, ktoré remeslo je najstaršie, špionáž alebo prostitúcia? Obe profesie nemajú práve najvyšší morálny kredit, no sú predovšetkým výnosné, a špión (bez ohľadu na pohlavie), pokiaľ ...
24. 9. 2003 / Fabiano Golgo
Jan Paul argumentuje velmi výstižně ve svém článku o morálce a umění . Ale v té diskusi můžeme jít ještě dál: jaké nároky na nás může činit umělecké dílo? Literární a umělecká díla jsou lidskými vý...
24. 9. 2003
Převažující barva v Hitlerově "jasném, vzdušném letním sídle" byla "světlá jadeitová zeleň". Křesla a stoly z oplétaného rákosu byly graciézně rozmístěny ve slunečném obývacím pokoji a Vůdce, "velm...
23. 9. 2003 / Jan Paul
Fabiano Golgo se ve svém článku věnovaném úmrtí Leni Riefenstahlové (BL 12. 9. 2003 ) ZDE zabývá otázkou etiky v umění, vlivem morálky autora na kvalitu jeho díla a ptá se, zda má být umělec posuz...
12. 9. 2003 / Fabiano Golgo
Měli bychom odsuzovat ony velké malíře, které financoval rod Medici, anebo Ejzejštejnova mistrovská díla, protože pomáhala oslavovat ideály a ty verze skutečnosti, které šířily despotické režimy? M...