Konec aut na elektřinu? Ale kdepak...
18. 4. 2024 / Jiří Hlavenka
Tomu se nedalo vyhnout: elektroauta končí, prodeje klesají, slepá ulička, návrat ke spalovákům. Desítky titulků, desítky článků - a dokonce i respektovaný Respekt se sníži...3. 5. 2023
Počet úrazů v Londýně, který je nejhůře postiženou oblastí, bude letos více než čtyřikrát vyšší než v roce 2020. V Manchesteru se počet požárů od roku 2020 do roku 2022 více než zčtyřnásobil.
Národní rada velitelů hasičů uvedla, že baterie zakoupené online mohou porušovat bezpečnostní normy. Charlie Pugsley, vedoucí důstojník pro elektrickou bezpečnost, řekl: "Když tyto baterie a nabíječky selžou, děje se tak se zuřivostí, a protože se požáry rozvíjejí rychle, situace se může rychle stát neuvěřitelně vážnou."
V lednu v Merseyside Rab Shearer a jeho syn Gary zahynuli, když baterie elektrokola nastavená na noční nabíjení způsobila požár domu. V Jižním Yorkshiru si tucet požárů od začátku roku 2020 vyžádal dva lidské životy. Loni v září zemřel Abdul Jabar Oryakhel z Afghánistánu při pádu z nejvyššího patra bristolského věžáku poté, co od elektrokola vznikl požár.
Vzhledem k tomu, že elektrokola umožňují jezdcům jezdit rychlostí 15 km/h s minimálním šlapáním, vzrostl jejich prodej na zhruba 165 000 kusů ročně a podle průzkumu odvětví tvoří téměř každé desáté nové kolo ve Velké Británii. Jsou hojně využívána kurýry potravin, ale odborníci tvrdí, že levnější neregulované baterie, lidé používající špatné nabíječky a baterie ponechané v zásuvce bez dozoru přes noc znamenají, že se zraní více lidí.
V Londýně bylo letos zaznamenáno již 50 požárů elektrokol a koloběžek, z nichž polovina si vyžádala zranění, včetně dvou úmrtí. Britští hasiči vyjížděli od začátku roku 2020 nejméně k 565 požárům elektrokol a elektrokoloběžek. V letošním roce je Spojené království na cestě k téměř jednomu požáru e-kola nebo e-koloběžky denně, přičemž v roce 2020 to bylo jen o něco více než jeden požár týdně.
Obchodní organizace Bicycle Association uvedla: "Renomovaní dodavatelé elektrokol provádějí rozsáhlé testování, aby zajistili, že kvalitní baterie pro elektrokola jsou mimořádně bezpečné proti požáru, a rádi bychom ujistili uživatele kvalitních elektrokol, že při běžném používání se jedná o velmi bezpečné výrobky."
Dodala však: "Jsme si vědomi toho, že někteří dodavatelé uvádějí na trh výrobky, které nemusí splňovat tyto vysoké standardy."
Pojišťovny se zabývají značnými škodami způsobenými požáry elektrokol. V lednu pojišťovna Zurich uvedla, že nedávno obdržela pojistnou událost týkající se majetku ve výši 225 000 liber, zatímco loni pojišťovna Axa vyplatila za pouhé dva měsíce více než 500 000 liber na pojistných událostech souvisejících s požáry lithium-iontových baterií.
Pětadvacetiletý Namush Shahadat, který byl v březnu svědkem požáru baterie ve východním Londýně v rámci stále vyšetřované nehody, při níž zahynul Mizanur Rahman, uvedl, že silnou chemickou reakci neuhasí ani deky, ani voda. Deníku Guardian řekl, že kurýr žijící v přeplněném bytě se dvěma ložnicemi dal baterii nabíjet do ložnice a kolem půl třetí ráno Shahadat uslyšel, jak baterie prská. Během několika vteřin se "chovala jako raketa", řekl a popsal "výtrysk bílého a černého kouře".
"Brzy byl celý byt pohlcen," řekl. "Kouř se rozlétl do všech stran. Vše se odehrálo během čtyř nebo pěti minut."
Diskuse