
Proč levice prohrává politickou válku
17. 9. 2025 / Fabiano Golgo
Levice, alespoň v jejím
mainstreamovém projevu, obvykle přistupuje k politice, jako by šlo o
občanský seminář. Hovoří jazykem spravedlnosti, důkazů a procedurálních
norem. Věří v pravidla a v rozhodčí. Chce, aby debata byla „o věcech
samotných“. Drží se myšlenky osvícenství, že pokud lidé dostanou přesné
informace a prostor pro rozvažování, nakonec zvítězí pravda.
Krajní
pravice, naopak, často považuje politiku za krvavý sport. Vzkvétá v
emocionální energii a spektáklech, v přímém souboji „my proti nim“. Její
vůdci a mediální hvězdy se naučili používat pokrytectví jako zbraně: obhajovat
„svobodu projevu“, zatímco volají po potlačení hlasu oponentů;
vyzdvihovat „zákon a pořádek“, zatímco ohýbají pravidla ve svůj
prospěch; útočit na „elity“, zatímco čerpají moc od bohatých patronů.
Není to tak, že by pravice měla monopol na špatné chování – historie je
plná levicových demagogů – ale v současném okamžiku je asymetrie zřejmá.
Nejde
jen o to, že by levice lhala více, i když dezinformace jsou součástí příběhu.
Jde o styl a psychologii. Krajní pravice exceluje v negativitě, v
redukování složitých realit na bombastické slogany: „Postavme zeď“,
„Vezměme zpět kontrolu“, „Amerika především“. Tyto fráze nejsou
politickými programy; jsou emocionálními spouštěči. Obcházejí racionální
argumenty a zasahují hlubší pocity ztráty, hořkosti a kulturního
vykořenění. A protože strach a hněv jsou neurologicky „lepivější“ než
racionální argumenty, to, co tvrdí krajní pravice se šíří rychleji a zůstává
déle.
Mezitím levice stále přichází na politickou scénu s
knihovním průkazem do souboje s noži. Trvá na spravedlnosti v hře, kde
druhá strana prosperuje porušováním norem. Progresivci stále oceňují
konzistenci a důkazy, což jsou ctnosti v seminární místnosti, ale
nevýhody ve válce memů. Obhajují svobodu projevu – i pro ty, kteří by
ji omezili – protože věří, že liberální řád musí být konzistentní, aby
přežil. Teoreticky je to ušlechtilé. Prakticky to může působit jako
jednostranné odzbrojení.
Ale zde je hlubší hádanka: proč levice
stále hraje fair, když jsou odměny za nečestné hraní tak zřejmé? Část
odpovědi spočívá v temperamentu. Liberalismus ve své podstatě věří, že
lidé mohou být přesvědčeni, že společnosti se mohou zlepšovat
prostřednictvím rozumu a reformy. Opustit tuto víru znamená riskovat
stát se tím, proti čemu se člověk staví. Další část spočívá v
institucionálním ekosystému. Univerzity, tradiční média a veřejné
instituce – tradiční pevnosti levice – jsou postaveny na procedurách a
normách. Jejich kultura oceňuje rozvahu a vyváženost. Porušit tyto
návyky by znamenalo zhroucení celé morální architektury.
Přesto
se cena této asymetrie den ode dne stává jasnější. Když jedna strana
odmítá být vázána starými normami, druhá strana nemůže jen zdvojnásobit
zdvořilost a doufat v nejlepší. Výzvou pro demokratickou levici je najít
způsob, jak hájit liberální hodnoty s naléhavostí těch, kteří vědí, že
bojují o svůj přežití. To neznamená kopírovat taktiky krajní pravice –
lži nebo obviňování. Ale může to znamenat novou ochotu hovořit morálně
absolutně, rámovat argumenty tak, aby oslovily srdce i mysl, a používat
jazyk sounáležitosti stejně jako spravedlnosti.
Politika není
debatní společnost. Je to boj o moc a morální představivost lidu. Velkým
úkolem levice je si uvědomit, že moc není jen něco, co je třeba omezit;
je to něco, co je třeba používat. Pokud má liberalismus přežít, nemůže
zůstat filozofií krásných poražených. Musí se naučit bojovat – rozhodně,
ale čestně – za svět, který se snaží vybudovat.
Diskuse