Postmoderna sice nemá žádný historický smysl, ale tyto filmy se o historickou "autentičnost" snaží

24. 7. 2010 / Jan Čulík

Víceméně souhlasím s Karlem Dolejším, že povědomí historické sounáležitosti je dnes v podstatě rozbité. Pikantní ovšem je, že oba zmiňované filmy, Tři sezóny v pekle i Zemský ráj to na pohled, se výjimečně silně snaží evokovat atmosféru historické éry. Paradoxně je to svým způsobem móda: V pražském Obecním domě je právě výstava, kde jakýsi fotograf vytvořil sérii velmi sporných, naaranžovaných fotografií, jimiž se snaží dnes zachytit "styl" první Československé republiky.

Možná všichni tito autoři nevědí, že vytvořit autentický historický dojem asi už nejde.

O totéž se snaží film Tři sezóny v pekle, v němž v podstatě není nic jiného než jen úzkostlivá snaha vytvořit atmosféru konce čtyřicátých a začátku padesátých let - ovšem podle dnešních představ. Totéž platí i o filmu Zemský ráj to na pohled, v němž se autorka i režisérka snaží diváka přesvědčit o autentičnosti určitých historických zážitků, zasazených do dané éry. Iluze se ovšem ztrácí, když úsilí není důsledné a v drobnostech jsou chyby.

Vytisknout

Obsah vydání | Pátek 23.7. 2010