Slova Václava Havla jsou nadále velmi aktuální
22. 11. 2022 / Fabiano Golgo
čas čtení
10 minut
Při
čtení projevu, který Václav Havel pronesl v americkém Kongresu v roce
1990, si nejen připomínáme, jak nedávná historie opomíjí jeho význam a
velikost, ale i to, jak tragické je, že mu tolik Čechů upírá jeho
skutečné místo v klenotech této země.
Když
vystřihneme některé části, které byly formální nebo se týkaly konkrétní
reality okamžiku, kdy byl projev pronesen, vidíme, jakou měl Havel
pravdu o Rusku (alias Sovětském svazu) a co je třeba udělat, abychom se
vyhnuli tomu, co jsme podle jeho rad neudělali, abychom se úspěšně
vyhnuli tomu, co se děje nyní:
"Dvakrát ve dvacátém století hrozila světu katastrofa, dvakrát byla jejím rodištěm
Evropa a dvakrát jste museli spolu s jinými i vy, Američané, zachraňovat Evropu, celý
svět i sebe samé. Při prvním zachraňování jste hodně pomohli i nám, Čechům a
Slovákům.
Díky podpoře vašeho prezidenta Wilsona mohl náš první prezident Tomáš Garrigue
Masaryk založil náš novodobý stát. Založil jej, jak víte, na principech, na kterých byly
založeny Spojené státy americké, jak o tom svědčí jeho rukopis uložený v Knihovně
Kongresu.
Mezitím Amerika velice vyspěla. Stala se nejmocnějším státem světa a pochopila i
odpovědnost, která z toho vyplývá. Důkazem jsou statisíce vašich mladých občanů, kteří
padli za osvobození Evropy i hroby amerických letců a vojáků na československé půdě
Stala se však i jiná věc: objevil se Sovětský svaz, začal mohutnět a nesmírné oběti svého
lidu trpícího pod totalitní vládou proměnil v sílu, která z něho udělala po druhé světové
válce druhý nejmocnější stát světa. Stát, který právem naháněl hrůzu, protože nikdo
nevěděl, co kdy přeletí jeho vládcům přes nos a kdy a kterou zemi se rozhodnou dobýt a
uvrhnout do takzvané sféry svého vlivu, jak se to v politickém jazyce nazývá.
To všechno nás naučilo vidět svět bipolárně: jako dvě ohromné síly, z nichž jedna brání
svobodu a druhá nahání hrůzu. Evropa se stala hlavní třecí plochou těchto dvou sil, a
tudíž i jedinou obrovskou zbrojnicí rozdělenou napůl. Přičemž jedna půlka této
zbrojnice plynule přecházela do oné hrůzyplné mocnosti, zatímco druhá - ta svobodná -
sousedila s oceánem a nechtěla-li být do něj zahnána, musela si spolu s vámi vybudovat
komplikovaný bezpečnostní systém, kterému zřejmě vděčíme za to, že ještě existujeme.
Takže
jste možná přispěli k záchraně nás, Evropanů, světa, a tím i sebe
samých potřetí:
pomohli jste nám dožít se těchto dnů — a to dokonce bez horké války —
jen s válkou
studenou.
A teď se tedy děje to, co se děje: totalitní systém v Sovětském svazu a
ve většině jeho
satelitů se rozkládá a naše národy hledají cestu k demokracii a
nezávislosti. Prvním dějstvím tohoto pozoruhodného dramatu bylo, že pan
Gorbačov a jeho
spolupracovníci, konfrontováni se smutnou realitou své země, začali svou
"perestrojku".
Ani oni tehdy zřejmě netušili, co všechno se tím dá do pohybu a jak
rychlý ten pohyb
bude. O gigantickém množství rostoucích problémů, dřímajících pod
nasládle nehybnou
maskou socialismu, jsme věděli samozřejmě dost, ale že stačí tak málo,
aby se tyto
problémy v celé své šíři vyjevily a tužby národů v celé své síle ozvaly,
to jsme asi
nevěděli nikdo. Maska spadla tak rychle, že doslova nemáme ani čas se
tomu v návalu
práce divit.
Co to všechno pro svět perspektivně znamená? Zřejmě několik věcí: jelikož jde, jak jsem
pevně přesvědčen, o proces historicky nezvratný, začne Evropa především znovu hledat
svou vlastní identitu a nebude už nucena být onou napůl rozdělenou zbrojnicí. Možná to
vytváří naději, že dříve nebo později nebudou už vaši chlapci muset střežit a případně
zachraňovat svobodu v Evropě, protože si ji Evropa konečně bude schopna pohlídat
sama.
(...)
Často slyším otázku, jak nám Spojené státy mohou dnes pomoci. Má odpověď je
paradoxní, jako ostatně celý můj život: nejvíc nám pomůžete, když pomůžete
Sovětskému svazu na jeho sice nezvratné, ale přesto nesmírně komplikované cestě k
demokracii. Je to cesta daleko komplikovanější, než jakou mohou jít jeho bývalí evropští
satelité. Víte asi sami nejlépe, jak rychle podpořit nenásilný vývoj tohoto obrovského
mnohonárodnostního tělesa k demokracii a ke svébytnosti všech jeho národů.
Nepřísluší mi proto vám radit.
Mohu jen říct, že čím dřív, rychleji a pokojněji se Sovětský svaz začne ubírat po cestě
skutečné politické plurality, respektu k právům národů na svébytnost a k fungující, tedy
tržní ekonomice, tím lépe bude nejen pro Čechy a Slováky, ale pro celý svět. A tím dřív i
vy budete schopni zmenšovat břemeno vojenského rozpočtu, který musí americký lid
nést.
Metaforicky řečeno: milióny, které teď dáte na východ, se vám brzy vrátí v podobě
ušetřených miliard.
(...)
Dokud je člověk člověkem, bude demokracie v plném slova smyslu vždycky jen ideál, k
němuž se lze - jako k obzoru - lépe či hůř přibližovat, kterého však nikdy nelze úplně
dosáhnout. Proto i vy se k demokracii pouze blížíte. Máte tisíce nejrůznějších problémů,
jako ostatně všechny země. Máte však jednu velkou výhodu: k demokracii se souvisle
blížíte už přes dvě stě let a vaše cesta nebyla nikdy přeťata totalitním systémem.
Češi a
Slováci, navzdory humanistické dimenzi svých historických tradic, které lze sledovat až
do prvního tisíciletí po Kristu, se blížili k demokracii jen dvacet let mezi dvěma
světovými válkami a teď tři a půl měsíce, které uplynuly od 17. listopadu loňského roku.
Jakou máte proti nám výhodu, je na první pohled zřejmé.
Totalitní systém komunistického typu přinesl našim dvěma národům, Čechům a
Slovákům - podobně jako všem národům Sovětského svazu a dalších zemí, které si
Sovětský svaz svého času podmanil - bezpočet mrtvých, nezměrnou paletu lidského
strádání, hluboké ekonomické zaostávání, a především ohromné lidské ponížení. Přinesl
hrůzy, které vy jste naštěstí nepoznali.
Zároveň nám ale dal - aniž samozřejmě chtěl - něco dobrého: zvláštní schopnost
nahlédnout občas i trochu dál, než kam může nahlédnout ten, kdo tuto trpkou zkušenost
nepodstoupil.
Člověk, který se nemůže hýbat a aspoň trochu normálně žít, protože je
zavalen balvanem, má víc času přemýšlet o svých nadějích, než ten, kdo takto zavalen
není.
Co tím chci říct: my všichni se musíme od vás mnoha věcem učit, od toho, jak vzdělávat
své potomky, přes to, jak volit své poslance, až po to, jak organizovat hospodářský život,
aby vedl k prosperitě a ne k bídě. Ale nemusí to být jen pomoc vzdělaného, mocného a
bohatého někomu, kdo nic nemá a tudíž nemá co nabídnout.
I my můžeme něco nabídnout: totiž svou zkušenost a poznání, které z ní vzešlo.
Je to téma na knihy, z nichž mnohé byly už napsány a mnohé teprve napsány budou. Já
se tu proto omezím jen na jednu myšlenku.
Specifická zkušenost, o níž tu hovořím, mi dala mimo jiné jednu velikou jistotu: vědomí
předchází bytí a nikoli naopak, jak tvrdí marxisté.
Proto
i záchrana tohoto lidského světa není nikde jinde než v lidském srdci,
lidském
rozmyslu, lidské pokoře a lidské odpovědnosti. Bez globální revoluce ve
sféře lidského vědomí se nezmění nic k lepšímu ani ve sféře
lidského bytí a cesta tohoto světa ke katastrofě, ať už ekologické,
sociální, populační či
celkově civilizační, bude neodvratná.
Nehrozí-li nám dnes už světová válka, ani to, že
zeměkoule vybuchne dík nesmyslným horám nashromážděných nukleárních zbraní, pak
to neznamená, že je definitivně vyhráno. Vyhráno zdaleka není.
Do "rodiny člověka" máme velmi daleko; dokonce se tomu ideálu spíš vzdalujeme než
přibližujeme. Zájmy osobní, sobecké, státní, národní, skupinové i - chcete-li - firemní
stále ještě povážlivě převládají nad zájmy vskutku obecnými a globálními.
Stále jsme
ještě poplatni zhoubnému a veskrze pyšnému dojmu, že člověk je vrcholem stvoření a
nikoli jen jeho součástí, a že tudíž smí cokoli.
Stále ještě mnoho lidí říká, že jim nejde o sebe, ale o věc, ale přitom jim jde prokazatelně
o sebe a nikoli o věc. Stále ještě ničíme planetu, která nám byla svěřena, i její okolí. Stále
ještě zavíráme oči před rostoucími sociálními, civilizačními i etnicko-kulturními
konflikty dnešního světa.
Čas od času říkáme, že anonymní megamašinerie, které jsme si
vytvořili, nám neslouží, ale naopak nás zotročují, stále ale nic neděláme pro to, aby tomu
tak nebylo.
Jinými slovy: stále ještě neumíme postavit morálku nad politiku, vědu a ekonomiku.
Stále ještě nejsme schopni pochopit, že jedinou skutečnou páteří všeho našeho konání -
má-li být mravné - je odpovědnost. Odpovědnost k něčemu vyššímu, než je má rodina, má země, můj podnik, můj
prospěch.Odpovědnost k řádu bytí, do něhož se všechno naše konání nesmazatelně
zapisuje a kde se teprve a jen spravedlivě zhodnocuje."
9138
Diskuse