Umělá inteligence a její parazitický způsob "učení se" lidské kreativitě

22. 12. 2022

čas čtení 4 minuty
Abych uzavřel téma týdne, které se vrací jako nemoc: současné AI nejsou jen avatary s pleťovkou svlékacích párků, tisíce zmarněných životů a Petr Ludwig, ale i podnětná profesně-etická dilemátka a trocha té plápolající člověčinky, píše na sociální síti velmi zajímavě Adam Bartas.
Takhle dnes vypadá titulka ArtStation, největší oborové platformy pro digitální umělce. Na první pohled to působí tragikomicky, jako nějaká ludditská stávka prácekazů z doby průmyslové revoluce, kteří chvilku naivně vzdorují dějinnému pokroku a přetlačují se s parní lokomotivou, než sami svou tlamou zryjí půdu, kterou brzy povedou koleje. Má to ale zajímavější pozadí.
Právě Artstation totiž tvoří nadproporčně velkou část datasetu, ze kterého neuronové sítě jako Midjourney a Stable Diffusion odvozují své výsledky a to s nesmlouvavostí, která někdy v obrázcích mimoděk obtiskne i signace jejich původních autorů. Navíc symbolicky sama Artstation coby klíčové slovo figuruje až ve 21 % všech promptů, které uživatelé Stable Diffusion zadávají v mylném domnění, že tak své výstupy posunou do profesionálního segmentu. Artstation současně patří Epic Games, oborovému hegemonovi, který zaměstnává tisíce lidí a vyvíjí například Fortnite nebo Unreal.

To vše v kombinaci chutná někomu jako Molotovův koktejl: o(d)borový web pro digitální výtvarníky, vlastněný čelným zaměstnavatelem, podává AI developerům oprátku, na níž je mohou oběsit. Poslední kapkou a čapkovským mlokem, který se chmurně vynořil z Vltavy, pak pro mnohé bylo, když se na samotné titulce Artstation vedle týdny cizelovaných concept artů a 3D charakterů začaly v posledních měsících neregulovaně vyjevovat AI obrázky, vůči nimž nemá server žádný filtr a vlastně ani oficiální postoj.

Dá se to přirovnat snad jedině k bizarní situaci, kdy se profesně prezentujete na LinkedIn, platíte si jeho prémiové funkce a svěřujete mu řadu osobních údajů v exkluzivní důvěře, že vám nalezne zaměstnání, načež vyjde najevo, že tato platforma nejenže nově zprostředkovává práci KUKA robotům, kteří vás fyzicky zastanou za zlomek ceny, ale ještě poskytuje databázi všech vašich osobních údajů právě vývojářům, kteří jimi roboty optimalizují.

Stovky uživatelů si apokalypticky ruší předplatné, pod protestními avatary se vede organická diskuze, objevilo se samozřejmě i neodmyslitelné kontrariánské hnutí edgelords s ikonkami "No to humans".
Jakkoliv jsem k výsledkům tohoto tažení značně skeptický a jde o dějinný anachronismus a karneval patosu, je nutno dodat, že většině zúčastněných absolutně nejde o bigotní a iracionální "zákaz umělé inteligence" per se, jak věc pravděpodobně brzy zkreslí média, ale o kontrolu nad vlastním duševním vlastnictvím, mnohem hlubší diskuzi o regulaci datasetu a férové podmínky pro prezentaci svého řemesla. "Miluju hraní si s MJ jako kdokoliv jiný, ale vystavit zrovna tady něco, co vygeneroval nějaký prompt, vedle děl, která někomu zabrala i stovky hodin práce, je přinejmenším neuctivé," komentuje character designer Dan Eder. 

Odstrašujícím případem pak může být na Artstation populární fantasy ilustrátor Art of Greg Rutkowski, jehož AI v posledních týdnech esenciálně vymazalo z paměti a nahradilo generikem: zadáte-li jeho jméno do vyhledavače, naleznete stovky tisíc prací, z nichž v podstatě žádnou netvořil Greg. Rutkowského jméno totiž figuruje v promptech jen za podzim třistatisíckrát: to je stokrát víc, než Leonardo da Vinci nebo Picasso. "A to je jen za pár měsíců. Co teprve za rok? Pravděpodobně už na internetu vůbec nenajdete moje práce, protože je zavalí AI obrázky."

Potud zajímavosti ze světa a s povzdechem "ach, ti umělci" skončím pozitivně. Pro mne a valnou většinu čtenářů tenhle protest zůstává pouze způsobem, jak na Artstation konečně získat více než dva lajky..

0
Vytisknout
9137

Diskuse

Obsah vydání | 23. 12. 2022