1. 8. 2005
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
1. 8. 2005

Skončila letošní Letní filmová škola - většina nových českých filmů byla nevýrazná

V neděli skončila v Uherském Hradišti letošní Letní filmová škola Jiřího Králíka. Je to záslužná a jedinečná akce. Letos však v Hradišti nebyly žádné výraznější mezinárodní osobnosti ani jsme tam neviděli skoro žádné pozoruhodnější nové, mezinárodní či české filmy.

Přiznám se, že tento úsudek může být do značné míry subjektivní. Jezdím do Hradiště proto, abych se tam především informoval o nové české filmové produkci. Letos jsem nabyl pocitu, že možná celá české kinematografie - končí. Z toho, co za poslední rok vzniklo, zdá, že čeští autoři hraných filmů nemají moc co říct. Kritikové poukazují na to, že často nyní neumějí ani napsat pořádný scénář. Provokatér - filmový režisér Jan Němec označil současnou českou "filmovou" produkci za "televizní estrády". Má vlastně pravdu. Je zajímavé, že na tak špatné filmy čeští filmaři jsou stále schopni získávat finance a že jsou i špatné filmy neúnavně znovu a znovu uváděny do kin.

Do určité míry je mé zklamání z nových českých filmů způsobeno tím, že sleduji českou filmovou produkci průběžně po celý rok. Tak jsme v Britských listech psali o premiérách filmů jako Horem pádem, Román pro ženy, Příběhy obyčejného šílenství a Sluneční stát většinou už dávno. Ty první tři filmy patří taky pravděpodobně k těm nejlepším, které za poslední rok v ČR vznikly. Nutno je k nim přiřadit i nový film Bohdana Slámy Štěstí, který bude mít oficiální premiéru až 15. září 2005. Jenže i o tomto filmu se vedou bouřlivé diskuse. A.J. Liehm ho označil za "červenou knihovnu" a je pravda, že příběh i tohoto nového Slámova filmu je vlastně dost banální moralitou. Mně se na Slámových filmech líbí to, jak citlivě režisér dokáže vést své herce, takže to filmu - bez ohledu na námět - dodává hloubku. I tento můj názor může být zpochybněn - slyšel jsem například kritiku, že Taťána Vilhelmová, která vytvořila v Slámově Štěstí jednu z hlavních rolí, vlastně hraje pořád tutéž roli mladé (většinou neuspokojené) manželky či milenky. "Vždyť hraje skoro úplně stejně jako ve filmu Duše jako kaviár," slyšel jsem.

Jaké jiné novější české filmy byly uvedeny na letošní Letní filmové škole? Viděl jsem film Kousek nebe od Petra Nikolaeva, na motivy bývalého politického vězně, spisovatele Jiřího Stránského. Je to docela profesionálně odvedený projekt, připomínající však jen béčkovou televizní inscenaci pro nedělní večer. Skutečný celovečerní "film" to tedy není. Nepřináší taky nic objevného. Už víme, že v padesátých letech byli lidé nespravedlivě vězněni a popravováni. Nemá asi smysl to opakovat, pokud umělecké dílo nepřinese nějaký nový pohled. To, že se mladý vězeň zamiluje do vězenkyně, je krásně romantické, jenže je to také v podstatě o ničem. To, že při eskortě do vězení na Slovensku, oběma milencům kdosi umožní, aby spolu strávili noc, je nadto, zdá se mi (byla to padesátá léta!) nerealistické.

Děsivým selháním byl film Dana Svátka Blízko nebe (ČR 2005). Trochu mi bylo líto jeho tvůrců při diskusi po promítání filmu, protože se diváci k nim vyjadřovali velmi kriticky. A to právem. Blízko nebe je "první český film natočený v angličtině". Většina protagonistů, která se v tomto filmu objevuje (nechci říct herců, protože "hrají" nesmírně nepřesvědčivě) anglicky neumí, mluví s přízvukem a jejich - původně v češtině napsané dialogy" jsou přeloženy do angličtiny špatně! Filmovým postavám tedy naprosto chybí motivace, proč mluvit anglicky. Kromě toho nejsou v angličtině schopni vystupovat, takže celý film šustí papírem. Film ukazuje "bizarní" obyvatele jednoho údajně pražského hotelu (jmenuje se "Blízko nebe"), mezi nimiž je i - překvapivě - jedna černošská rodina, takže má film určité "newyorské" konotace. Jeho příběh má prý "vést k toleranci mezi lidmi". Kritikové z řad publika vyčítali autorům filmu nejen nepřesvědčivost, ale i nepůvodnost.

Stylem zaujme groteskní etuda Tomáše Vorla Skřítek (ČR 2005), která je vlastně pantomimickým představením, kde divákův zájem probudí hlavně výkony hlavních postav, které hrají Bolek Polívka a Eva Holubová. Ve filmu se nemluví normálním jazykem, postavy vydávají jen neartikulované skřeky. Autoři používají v podstatě mírně modifikovanou poetiku němého filmu. Diváka zaujme, jakým způsobem se jim daří komunikovat - beze slov - svůj děj. Už to samo možná stačí, jenže příběh sám je zase dost povrchní a banální. Vystupuje v něm obyčejná rodinka z paneláku (matka pracuje jako pokladní v supermarketu, otec jako zaměstnanec jatek, pak se ve filmu vyskytuje ještě dospívající syn a asi desetiletá dcera). "Pantomima" zdůrazňuje - poněkud nemotivovaně - různé naturalistické rysy skutečnosti (ve filmu se často vyskytují kusy masa, atd. - jenže nic to neznamená, kromě neartikulovaného náznaku výpovědi o "zvířecí podstatě lidství" - groteskní atmosféra jakýkoliv pokus o vážnější interpretaci znemožní). Otec si namluví mladou spolupracovnici v zaměstnání a chystá se kvůli ní rodinu opustit. Matka si zoufá a nakonec praští svou sokyni v supermarketu lahví do hlavy a zabije ji. Je zatčena a měla by skončit ve vězení, avšak desetiletá dcera má za kamaráda pohádkového skřítka (jehož výskyt ve filmu je jinak zcela nemotivovaný), od něho dostane zázračný krystal, vyzařující barevnou ilumunaci, ten dá dcera vyšetřujícímu policistovi, který je jím očarován, matku vražedkyni propustí a trestní stíhání proti ní končí - následuje happy end. Na film se dá díky jeho výrazné stylizaci oněch 90 minut dívat, ale stačí to?

Zajímavým hraným debutem výtvarnice a animátorky Marie Procházkové je film Žralok v hlavě. Je to detailní studie člověka - samotáře na hranici šílenství. Film se skoro celý odehrává před domem v jakési pražské ulici, kde po většinu doby pasivně existuje jeho hrdina, stárnoucí muž - hraje ho Oldřich Kaiser, na jehož hereckém výkonu je film téměř stoprocentně založen. Je to - zase vlastně - film o mezilidských vztazích, nebo spíš o naší neschopnosti je navazovat. Hrdina je nakonec odvezen do blázince, anebo do starobince.

Letní filmová škola v Uherském Hradišti byla letos i jako v předchozích letech výbornou příležitostí k tomu, aby si člověk oživil své znalosti klasických filmů, ať už šlo o české filmy ze šedesátých let, anebo různé retrospektivy. Osobně jsem rád zhlédl vynikající filmovou produkci od Andrzeje Wajdy (Popel a démant, Muž z mramoru, Muž ze železa, Danton). "Na Wajdu nepůjdeme, to je staré," zaslechl jsem úsudek několika mladých návštěvníků tohoto festivalu. Je to škoda. Protože se v sedmdesátých a osmdesátých letech obával československý normalizační režim polské liberalizace jako čert kříže, Wajdovy filmy z tehdejší doby do Československa nepronikly. A pak už to nikdy nedohnaly. Takže mohou být po světě považovány za naprostou klasiku - v ČR je dnes nezná skoro nikdy. Muž ze železa tu ani nebyl uveden do kin! Fajnšmekři mohli chodit na množství irských filmů.

Organizace letošní Letní filmové školy byla mírně chaotická jako vždy, ale ono to patří k šarmu této neformální akce. Ať jsem cokoliv potřeboval, vždycky mi pracovníci LFŠ vyšli vstříc. Zajímavý je kontrast mezi naprostou profesionalitou "programového a analytického oddělení" LFŠ (pokud něco takového existuje) a určitou mírou naivity jejích studentských pomocníků,například těch, kteří redigovali festivalové Filmové listy. To býval i v minulých letech hlavně takový "studentský časopis", ale jejich juvenilita byla letos - zřejmě "zásluhou" nového šéfredaktora - daleko intenzivnější než kdy předtím. (Přečetl jsem si se zájmem ve Filmových listech ze soboty 30.7. docela inteligentní informaci od Ivana Štauberta o anglickém filmu Mechanický pomeranč, ale trochu mě šokovali, že ji v závěru shodil jazykovým primitivismem, když na sebe prozradil, že jde životem s přesvědčením, že slovo "bizarní" se píše "bizardní". :) A těmhle lidem máme pak věřit, že jejich recenzentské úsudky jsou nosné?) Obdobným způsobem svou naivitou tak trochu iritovaly některé "reportáže" "Dětské televize", která i letos během festivalu natáčela a před promítáním filmů předváděla každý den své cca pětiminutové zpravodajství.

Velmi mě naproti tomu zaujaly naprosto profesionální, inteligentní, informativní a dobře strukturované úvody k filmům od Pavly Bergmannové (mluvila vždy spatra). Naopak jsem byl vždycky zklamán, když úvod k filmu měl mít Tomáš Liška. Ne, že by nevěděl, co mluví - jenže ten člověk neuvěřitelně huhlá, takže i když mluvil do mikrofonu, srozumitelné nebylo většinou skoro nic.

                 
Obsah vydání       1. 8. 2005
31. 7. 2005 Stručně - Czechtek a paragrafy Helena  Svatošová
1. 8. 2005 Pro Czechtek platí zákon o právu shromažďovacím Jaroslav  Štemberk
1. 8. 2005 Změní rány tonfou váš názor ? Štěpán  Kotrba
1. 8. 2005 Czechtek: Proč pořád v ČR?
1. 8. 2005 Rave pArtiEs a opravník oblíbených omylů Štěpán  Kotrba
1. 8. 2005 Jak to bylo skutečně s Czechtekem?
1. 8. 2005 Je nutno zastavit nástup totality v této zemi
1. 8. 2005 Mnozí technaři se chovali jako prasata
1. 8. 2005
1. 8. 2005 Media must not give to stereotypes Jan  Čulík
31. 7. 2005 WTO: zklamání, nikoli katastrofa - nebo naopak? Ludmila  Štěrbová
1. 8. 2005 Důsledky Czechteku jdou špatným směrem Bohumil  Kartous
1. 8. 2005 Drzý výsměch: Městská policie Praha "je bezmocná" Jan  Čulík
1. 8. 2005 Desítky pochybných existencí míří do Kotěhůlek! Tomáš  Gawron
1. 8. 2005 Teror každý den Michal  Vimmer
1. 8. 2005 Írán popravil dva mladé gaye
1. 8. 2005 S Břetislavem Rychlíkem o jeho tvorbě a o České televizi Jan  Čulík
1. 8. 2005 Drahoš nikdy neměl být ředitelem ČT Jana  Dědečková
1. 8. 2005 Skončila letošní Letní filmová škola - většina nových českých filmů byla nevýrazná Jan  Čulík
30. 7. 2005 O sporné redakční politice hradišťských Filmových listů Petr  Šafařík
30. 7. 2005 Pomníky stavíte, prosím vás, komu? Jan  Paul
1. 8. 2005 Personální nouze v ČSSD? Jiří  Kuthan
1. 8. 2005 Fakta o česko-německých vztazích Richard  Seemann
1. 8. 2005 Softwarové patenty: Obrana aktivistova Alexandr  Kazda
1. 8. 2005 "Přiznám se, že mně někdy dělá potíže pochopit, že slušný člověk může být pravičák." Milan  Krčmář
1. 8. 2005 Zastřelen na útěku Michal  Jurza
1. 8. 2005 Neděle v Brně: "Policie - fašisti !" Jiří  Janáček
29. 7. 2005 Česká média vyrábějí "rebely" a "subkultury" jako na běžícím páse Josef  Provazník
30. 7. 2005 Potrét z Czechteku
30. 7. 2005 Policisté na Czechteku
30. 7. 2005 Czechtek: policie chystá rojnici
22. 11. 2003 Adresy redakce
4. 7. 2005 Hospodaření OSBL za červen 2005

Letní filmová škola, Uherské Hradiště RSS 2.0      Historie >
1. 8. 2005 S Břetislavem Rychlíkem o jeho tvorbě a o České televizi Jan  Čulík
1. 8. 2005 Skončila letošní Letní filmová škola - většina nových českých filmů byla nevýrazná Jan  Čulík
30. 7. 2005 O sporné redakční politice hradišťských Filmových listů Petr  Šafařík
29. 7. 2005 Štěstí Bohdana Slámy - nejlepší český film letošní sezóny? Jan  Čulík
28. 7. 2005 A. J. Liehm: Každá dobrá kultura je kritika proti Jan  Čulík
27. 7. 2005 "Nový" český film plný starých myšlenek a stereotypů Ema  Čulík
27. 7. 2005 A 'new' Czech film full of old ideas and sterotypes Ema  Čulík
26. 7. 2005 Jsem typický Michelangelo, který maluje Sixtinskou kapli Jan  Čulík
25. 7. 2005 Krev zmizelého - východoevropský western Jan  Čulík
25. 7. 2005 Letos žádné zázemí pro novináře Jan  Čulík
9. 8. 2004 LFŠ: Skvělá akce, mizerné provedení Ondřej  Čapek
4. 8. 2004 České klasické filmy by měl na DVD vydávat stát prostřednictvím Národního filmového archivu   
2. 8. 2004 Non Plus Ultras: další neúspěšný pokus, který se snaží být filmem Jan  Čulík
2. 8. 2004 Ohlédnutí za Letní filmovou školou 2004 Jan  Čulík
30. 7. 2004 Škoda, že v České televizi nemůže Igor Chaun odvysílat celý svůj film Jan  Čulík

Český film RSS 2.0      Historie >
1. 8. 2005 S Břetislavem Rychlíkem o jeho tvorbě a o České televizi Jan  Čulík
1. 8. 2005 Skončila letošní Letní filmová škola - většina nových českých filmů byla nevýrazná Jan  Čulík
29. 7. 2005 Štěstí Bohdana Slámy - nejlepší český film letošní sezóny? Jan  Čulík
28. 7. 2005 A. J. Liehm: Každá dobrá kultura je kritika proti Jan  Čulík
27. 7. 2005 "Nový" český film plný starých myšlenek a stereotypů Ema  Čulík
27. 7. 2005 A 'new' Czech film full of old ideas and sterotypes Ema  Čulík
26. 7. 2005 Jsem typický Michelangelo, který maluje Sixtinskou kapli Jan  Čulík
8. 7. 2005 Ostravske dřysty po britsku Štěpán  Kotrba
8. 7. 2005 Sluneční stát leží tak trochu pod mrakem Ema  Čulík
8. 7. 2005 Štěpán Kotrba: "My Češi jsme tak výjimeční, že nám nikdo, kdo není jedním z nás, nemůže porozumět" Jan  Čulík
8. 7. 2005 Slnečný štát: Sociálny gýč Igor  Daniš
7. 7. 2005 Zelenkův nový film: v smějících se očích se nám objevuje slza Ema  Čulík
7. 7. 2005 Zelenka's new film brings a tear to our laughing eye Ema  Čulík
7. 7. 2005 The City of the Sun lies under some patchy cloud Ema  Čulík
22. 6. 2005 Česká filmová klasika -- proč nevychází na DVD? Jan  Lipšanský