Lidi dneska blbnou všude - je to proto, že selhávají politikové
11. 12. 2017 / Jan Čulík
Článek Nathalie Rothshildové v izraelském deníku Harec stojí nebezpečně na hraně rasismu, definovaném ja...11. 12. 2017
Three people have been arrested for allegedly throwing firebombs at a synagogue in the Swedish city of Goteborg, the second anti-Jewish attack in Sweden in two days https://t.co/WVF4zTuKio pic.twitter.com/lgeAYi0FXN
— CBS News (@CBSNews) December 10, 2017
teborgu v sobotu večer zasáhly zápalné lahve, zatímco v nedalekém komunitním centru probíhala party židovské mládeže, bylo to šokující - ale nikoliv překvapivé.
Hořící izraelské vlajky u amerického a izraelského velvyslanectví ve Stockholmu ve stejný den byly šokující - ale nikoliv překvapivé.
V centru Malmö v čtvrtek a v pátek na demonstracích zněl arabský pokřik "Budeme střílet židy". Bylo to šokující, ale překvapivé nikoliv.
V roce 2017 se na švédském náměstí může sejít 200 osob a vykřikovat, že mají v úmyslu zabíjet židy, zjevně bez obav z následků.
Do nedělního rána byli zatčeni tři podezřelí, ale dosud není jasné, kdo za útokem na synagogu stál a jaké měl motivace.
Podobné události obvykle probíhají podle předvídatelného scénáře:
Dojde k vyhrocení izraelsko-palestinského konfliktu, vzniknou protesty v Evropě, hněv směřuje na židy a zejména na ty v sousedství - a tweety a facebookové statusy známých osobností vyjadřují smutek a zmar.
Ve Švédsku je to normálně následováno odsouzením politiků a často oznámením nového projektu dialogu, mezináboženské iniciativy, nebo možná pochodu v jarmulkách - dobře myšlených projektů solidarity.
Před necelými deseti elty reportáže novináře Niklase Orrenia pomohly Švédům otevřít oči ohledně rozšířenosti nenávisti k židům mezi muslimskou populací v Malmö. Město si mezitím získalo mezinárodní reputaci centra antisemitismu.
Orrenius se k tématu mnohokrát vrátil, naposledy před několika týdny v článku věnovaném učiteli v nejmenovaném švédském městě, který se bojí říci žákům, že je žid. Orrenius i další popsali laxnost místních politiků, úřadů a vedení škol ve vztahu k protižidovskému sentimentu některých čelnů muslimské komunity, kteří jsou spíše vnímáni jako terče než jako pachatelé rasistických činů.
Ráno po útoku v Göteborgu Orrenius napsal: "Může to být komplikované, když nenávist přichází od muslimů, skupiny, která je také v dnešním Švédsku vystavena značné nenávisti. Fakt, že lidé nenávidějící muslimy často využívají antisemitské incidenty k vyvolávání podezření ke všem muslimům, věc nijak nevylepšuje."
Paulina Neudingová, novinářka, která také píše o švédském antisemitismu, mi napsala: "Naneštěstí bylo toto téma zatíženo tabu a v politickém establishmentu existovala neochota připustit, že problém je důsledkem švédské přistěhovalecké politiky. A tak se zapojili do velkých gest, jako pochody v jarmulkách, zřejmě bez toho, aby uvažovali, zda jde o účinný protilék vůči nenávisti, se kterou se chce vyrovnat."
Eufemismus "Švédové s blízkovýchodními kořeny", který se tak často vyskytuje v diskusích o pozadí antisemitismu ve Švédsku, je svědectvím o tom, jak se protižidovský rasismus některých muslimů stal formou rasismu, který se neodvažuje vyslovit vlastní jméno.
Proběhla řada chvályhodných iniciativ na mnoha úrovních s cílem překonat napětí mezi muslimy a židy, ale pro Neudingovou jsou poslední události přesto nepřekvapivé. "Koneckonců jsme už viděli podobné scény v Malmö a Helsingborgu, s otevřeným štvaním proti židům," tvrdí novinářka.
V září v Göteborgu proběhl jiný incident dotýkající se židovské komunity. Nordické hnutí odporu demonstrovalo ve městě a původní trasa pochodu měla vést kolem synagogy - právě během oslav svátku Jom Kippur. (Pochod byl nakonec zastaven masivními protesty.)
Orrenius tehdy napsal: "Mnoho Švédů umí snadno rozeznat a odsoudit antisemitismus, když se vyjadřuje svastikami a obdivem k Hitlerovi. Učili jsme se to ve škole. Ale dnes se ve Švédsku nenávist k židům často projevuje jinými způsoby a v jiných kontextech než čistě nacistických."
Páteční protižidovský pokřik se ozýval z propalestinské demonstrace v Malmö.
Podrobnosti v angličtině: ZDE
Diskuse