Mezitím v Absurdistánu 149:

WYPIERDALAĆ. JDĚTE UŽ PROBOHA DO PRDELE!

27. 10. 2020 / Tomasz Oryński

WYPIERDALAĆ. JDĚTE UŽ PROBOHA DO PRDELE! To je to slovo, které je teď slyšet všude po celém Polsku. Vím, že je to vulgární a pan redaktor Čulík se to asi pokusí uhladit, ale prosím nedělejte to. Jsme novináři a naší povinností je informovat, říkat, jaké to přesně je. A takovéhle to je: Poláci nekladou nyní zdvořilou otázku: "Mohli byste prosím se začít velkou rychlostí pohybovat nějakým náhodně vybraným směrem?" Ne, ty časy už minuly. Bylo zapotřebí říct něco jasně, tak, aby tomu porozuměla i strana Právo a spravedlnost i katolické duchovenstvo. A ten výraz existuje: JDĚTE UŽ KONEČNĚ DO PRDELE!


Varšava:

 

Proč? Protože strana Právo a spravedlnost záludně, zadními vrátky, bez respektu pro demokratickou vůli drtivé většiny Poláků zavedla de facto kompletní zákaz potratů - napsal jsem mimořádný článek, v němž jsem vysvětlil, jak k tomu došlo, a poskytl jsem k tomu příslušný kontext, můžete si ho přečíst tady.  Straně Právo a spravedlnost se podařilo naštvat všechny a všichni vyšli do ulic: ženy, muži, fotbaloví chuligáni, zemědělci, horníci, taxíkáři, gangy motorkářů, cyklistické kluby, jmenujte jakoukoliv organizaci a oni tam budou, pocházím Twitterem, je tam toho příliš mnoho na to, abych mohl uvést všechny odkazy.

Demonstrace jsou všude, dokonce i v malých městech, dokonce i tam, kde to dosud byly bašty strany Právo a spravedlnost a kde se dosud protesty nikdy nekonaly. Dokonce i někteří policisté otevřeně podporují stávku žen: ve Vratislavi byla nafilmována policistka, jak tleská demonstrantům   a v Krakově se policisté prostě k demonstrantům připojili. 

Nejprve občané vyjadřovali svou zuřivost proti Ústavnímu soudu, straně Právo a spravedlnost a proti Jarosławu Kaczyńskému  - ti byli prvním terčem spontánních demonstrací, i kcyž Kacyński ochraňoval svou rezidenci doslova armádou policistů:


Pak si davy uvědomily, že skutečným zlem v Polsku je katolická církev, která po dlouhá desetiletí otevřeně podporovala pravicové strany a vnucovala svou ideologii státu. A proto se od neděle protesty přesunuly na kostely. Tohle je brána arcibiskupského paláce ve Vratislavi (ramínko je jedním ze symbolů protestů):


V neděli začali demonstranti narušovat mše v kostelech. V městě Łódź vstoupila do katedrály skupina žen oblečených v ženských uniformách z televizního seriálu Příběh služebnice,   ven je ale vytlačili pravicoví násilníci. V jiných místech byly protesty méně pokojné, demonstranti prostě rozbili mše a museli být odstraněni policií:

Neonacistické a nacionalistické organizace rychle zorganizovaly polovojenské bojůvky, které začaly násilně odstraňovat demonstranty. Ve Varšavě byla policie přítomna během střetů mezi pravicovými násilníky a skupinou demonstrantů. Bylo zaznamenáno, že ultrapravicoví předáci dávali příkazy policii a určovali jí, kdo má být právo stát na schodech do kostela a kdo ne. Pak, když se pravičáci dotázali policie, "můžeme odstranit ty klauny?" policisté odpověděl: "Samozřejmě. Tohle je vaše území. A my vám pomůžeme." Poté, co dostali svolení od policie, pravicoví násilníci shodili dvě ženy ze schodů - jedna byla zraněna a musela být odvezena do nemocnice. Nahrávka, jak policista dává pravičákům svolení k násilí, je zde:


Údajně byli přítomní také někteří policejní provokatéři, kteří se vmísili do davu a házeli lahvemi, což poskytlo pořádkovým jednotkám záminku k násilnému zásahu proti demonstrantům. Zaznamenány byly i jiné scény, velmi podobné scénám v ulicích v Bělorusku. Jako tahle:



kde policistu, který se snažil jednoho demonstranta zatknout, odehnaly davy.

Protesty mají nejrůznější formy. Některé jsou velmi kultivované a zdvořilé - jako hlas studentky práv, která požádala svého profesora - ilegálně jmenovaného soudce u Ústavního soudu - aby odstoupil, protože možná je sice odborníkem na právo, které vyučuje, ale studenti nechtějí, aby je vyučoval a zkoušel někdo, kdo nemá žádné morální hodnoty.

Jedna věc je jasná: Protesty jsou dosud v Polsku nejrozsáhlejší. V některých městech, velkých i malých, se demonstranti rozhodli zablokovat ulice. I když to bylo přijato s drtivě pozitivní reakcí od řidičů, kteří se často k demonstrantům přijali, došlo i k příkladům agrese. Byly natočeny nejméně tři automobily, které vjely do demonstrantů. V prvním případě  to skončilo jen verbálním konfliktem mezi řidičem a demonstrranty, v druhém případě došlo ke zraněním:



Třetí řidič nejen vjel do davu, ale také jel v protisměru jednosměrnou ulicí, aby demonstranty překvapil. Zatím máme k dispozici jen záběry z ulic, ale bezpochyby se rychle dovíme o demonstrantech útočících na televizní štáby, protože to bylo vozidlo vládou řízené propagandistické televize TVP:


Ani lidé, kteří použili vlastních vozidel k zablokování dopravy nejsou bezpeční: Ve Varšavě nalili pravicoví násilníci lepidlo na demonstrantův automobil, pak přilepili k němu provaz a snažili se vozidlo pomocí náklaďáku odtáhnout z ulice. 

Je pravděpodobné, že agrese bude eskalovat. Robert Bąkiewicz, jeden z předáků extremní pravice organizuje polovojenské bojůvky, které mají "chránit hodnoty naší civilizace" . Pravice otevřeně vyhrožuje demonstrantům násilím:



Na druhé straně vzniklo hnutí na Twitteru, kde lidé hromadně zveřejňují údajnou domácí adresu Kaji Godekové, čelné protihomosexuální a protipotratové aktivistce, která má pozoruhodný talent všechny naštvat. A píšu-li "všechny", myslím tím opravdu všechny. Tohle je žena, kterou ostře kritizovali Moomini! Ano, Moominy! Poté, co Godeková řekla, že špatně vyvinutá nenarozená nemluvňata jsou "moominy", oficiální profil Moominu ji napadl za to, že zneužívá díla finské autorky k prosazování své politické propagandistické linie, a zdůraznil, že "pro Janssonovou byla svobodná volba v životě i v umění jednou z nejdůležitějších hodnot". Zdá se, že ona to mezitím vymazala, ale mně se podařilo na mém Twitteru archivovat tu stránku. 

Takže jaká je reakce na ty protesty? No, katolická církev, která po dlouhá desetiletí usilovně měnila kostely v politické platformy a dávala prostor politiky zaujatým kázáním (nebo dokone dovolovala politikům ze strany Právo a spravedlnost, aby mluvili od oltáře!), katolická církev, která aktivně podporovala pravicové politiky a sbírala podpisy pro navrhované zákony proti potratům, proti komunitě LGBT a o manželství, katolická církev, která po dobu posledních pět let žije v těsné symbióze s vládou, je nyní zdá se strašně překvapena, že lidé, kteří nesouhlasí s učením církve, také chtějí mít právo vyjádřit v kostelích svůj názor. Biskupové nechápou, proč lidé protestují v kostelích proti rozhodnutí Ústavního soudu, vždyť to prý přece není církev, která tvoří v Polsku zákony. Možná, že tento dopis z episkopátu politikům, naléhající na ně, aby zakázali potraty, by tu záhadu mohl tak trochu vysvětlit?

Pravicoví novináři a politikové ze strany Právo a spravedlnost, zdá se, jsou také strašně překvapeni. Ti, kteří týrali voliče dlouhá léta, jsou najednou nesmírně znepokojeni vulgární podstatou některých hesel a agresivním chováním demonstrantů. Je určitá ironie v tom, že právě tito lidé, kteří si dávají tolik záležet na kultivovaném vystupování, nazývají demonstranty "divochy" a "děvkami", "stupidními ignorantskými plebejci, kteří šílí nenávistí".

A co že dělají církev a strana Právo a spravedlnsot? Jen přilévají více oleje do ohně. Episkopát se rozhodl vybrat si zvláštní citát z Bible: "nebudete-li činit pokání, všichni zahynete"  (Lukáš 13:3). Arcidiocéze v Białystoku si vybrala další citát: "Viděl jsem, jak satan padá z nebe jako blesk. Hle, dal jsem vám moc šlapat po hadech a štírech a po veškeré síle nepřítele, takže vám v ničem neuškodí." (Lukáš 10: 18-19) Ten citát je ilustrován grafickým znakem protestů, který vypadá jako blesk - podobně se chová státní televize TVP, který srovnává tento grafický znak s nacistickou symbolikou. https://streamable.com/8xzg0s

A strana Právo a spravedlnost? Ta se chová jako Právo a spravedlnost. Odcházející komisař pro ldiská práva, jehož funkční období skončilo už před časem, dosud nebyl nahrazen. Opozice navrhla Zuzannu Rudzińskou-Bluszcz, mladou, ale zkušenou lidskoprávní právničku, kterou podporuje 1128 (ano,  zatím 1128) nevládních organizací a institucí a většina opozice. Strana Právo a spravedlnost ji ponížila tím, že jí nařídila, aby dlouhé hodiny čekala na chodbě, než dostane možnost promluvit, kterou nikdy pak nedostala, a posléze o ní zveřejnili odporný materiál v televizi TVP,  že prý je mentálně nestabilní. A když si tak uvolnili prostor, sami předložili kandidaturu Bartłomieje Wróblewského - poslance strany Právo a spravedlnost, který stál v čele úsilí zakázat potraty, které vyvolalo ty demonstrace. 

Takže jaký má tu Kaczyński plán a budou protesty úspěšné? Obávám se, že asi ne. Pokud by měl být zákaz potratů zrušen, rozhodnutí Ústavního soudu by muselo být anulováno. To by Kaczyński musel přiznat, že Ústavní soud už není legální institucí, že je jen jeho loutkovým divadýlkem. To nikdy neudělá.

Může dojít k určitým změnám zákona o potratech,  které poskytnou ženám v nejdrastičtějších případech sybolický ústupek, avšak dokud zůstane strana Právo a spravedlnost u moci, změna se zdá být nemožná. A i poté, co bude PiS z vlády odstraněna, zůstává otázkou, co si počít s nynějšími rozhodnutími toho ilegálního Ústavního soudu. Kdyby bylo nynější rozhodnutí potvrzeno, pak by jakákoliv změna zákona o potratech - i návrat k zákonu z roku 1993, který platil až do minulého týdne - by vyžadovala změnu ústavy. Což by bylo otevřením další Pandořiny skřínky.

V tomto scénáři nemá Kaczyński co ztratit. Otevřeně se vyjádřil, poté, co předchozí pokusy zakázat potraty selhaly, že "to udělá v situaci, která nepovede k tak silným protestům".   Rozsah protestů ho asi překvapil, jenže jemu je to jedno, on docela rád tluče klackem na mříže klece, v níž drží Poláky. A nynější protesty se hodí: odvedly pozornost od problémů jeho vlády: nyní může být její katastrofální reakce na pandemii koronaviru a astronomicky rostoucí počet infekcí svalena na opozici. Státní televize TVP už pro to připravuje půdu tím, že vysílá záběry protestů (státní televize obyčejně předstírá, že se demonstrace nekonají) a tvrdí, že nyní můžeme očekávat velký nárůst infekcí "právě tak, jak to zažilo Španělsko po demonstracích feministek".


* * *

Před třemi lety jsem napsal článek, kde jsem argumentoval, že je Polsko už na cestě k režimu běloruského stylu. Dostal jsem na to hněvivé reakce od čtenářů, že přeháním a že šířím zbytečnou paniku a hysterii.

Musím smutně dospět k názoruy, že i když samozřejmě my v Polsku nejsme tam, kde je dnes Bělorusko, už jsme asi minuli ten bod, v němž bylo Bělorusko tehdy. 
2
Vytisknout
8605

Diskuse

Obsah vydání | 2. 11. 2020