30. 1. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
30. 1. 2006

Na školách se bifluje - je to pravda

Dovolím si reagovat na článek Jaroslava Bílka "Trampoty žáka všeobecného gymnázia", píše učitelka z jedné střední školy na Moravě, která prosí o zachování anonymity.

Je to pravda. Jsem učitelka gymnázia a vůbec nejsem spokojena se systémem výuky. Pro mě osobně bylo gymnázium nejhorší školou v životě a pravda je, že se nic moc nezměnilo. Učitelé všech předmětů jsou přesvědčeni, že jejich předmět musí znát všichni dokonalem a tak humanitně zaměření studenti tráví volné chvíle nad studiem chemie, fyziky a matematiky, aby získali v nejlepším případě trojku, zatímco tomu, v čem vynikají, se nemohou věnovat - a je to jejich budoucí profese a mohou v té oblasti se rozvíjet velmi rychle - ale to nehrozí, neboť se musí učit to, k čemu neinklinují a co nebudou v životě nikdy potřebovat.Samosebou totéž platí o přírodopisně nadaných - kontra humanitní předměty.

Hodnocení potřebnosti předmětů je stejně zvláštní. Nikdy jsem nepotřebovala matematiku, nikdy jsem se s ničím, krom nutnosti spočítat si v samoobsluze drobné,co se výpočtů týče, neuplatnila. Taková výtvarná výchova, která je "na chvostu", mi dala v praktickém životě hodně - dovedu zařadit dům, okolo kterého jdu, do slohové epochy, posloužilo mi to při zařizovéní bytu, při denním nakupování, kdy člověk volí - vkusXnevkus...

Když mi studenti si na tyto věci naříkají, říkám jim, že zde mají k dispozici různé modely "ohmatávání"si světa - mohu si svět ohodnotit a vyhodnotit z matematického nebo dějepisného, nebo filosofického, chemického pohledu. Osahávání světa však nesmí být drezura. A je.

Když jsem učila ve čtvrtém ročníku filozofii, cítila jsem nesmírnou nutnost učit ji ta, aby z toho studenti měli něco pro praktický život, aby mohli přemýšlet o oblastech, které jim jinde nikdo nepředestřel a aby byli schopni na základě toho se kriticky stavět k "pravdám", které jim společnost vnucuje.

Narážela jsem však na nutnost současně je naučit to, co je předepsané, neboť tyto vědomosti potřebují k maturitě a přijímačkám. A tenhle utilitarismus je druhá stránka věci. Vysoké školy přijímají na základě vědomostí a ne na základě osobního rozvoje studenta. Škola je pak hodnocena podle toho, kolik studentů se dostane na vysokou.

Už léta mluvím o tom, jak by bylo dobré po dvou všeobecných ročnících poslední dva roky diferencovat podle zájmu studentů. Rovněž bych se přikláněla k tomu, tyto dva roky učit formou vysokoškolských seminářů a udělat vždy zkouškové období. Je to méně zatěžující než každodenní biflování a studenti gymnázií by na to určitě byli dost vyspělí.

Docela bych pokračovala, musím už do školy, kde dělám marné pokusy o zlidštění systému. Pokud by snad hrozilo otisknutí článku, prosím o anonymitu.

PS.:V neposlední řadě je to taky o penězích - dělení tříd,třídy s menším počtem žáků,ap. - na to ale nejsou a nebudou peníze.A platy učitelů a kvalitní učitelé - i to spolu souvisí.

                 
Obsah vydání       30. 1. 2006
30. 1. 2006 Chce to (zatím nereálnou) změnu Boris  Cvek
30. 1. 2006 Pohádka o zlých ministrech a hodném panu doktorovi Ivan  David
30. 1. 2006 Zdravotnictví a neviditelná ruka trhu Ferdinand  Němec
30. 1. 2006 Diskuse o zdravotnictví a příslušné zákony Michal  Horák
30. 1. 2006 Program až na posledním místě? Štěpán  Kotrba
30. 1. 2006 Komunisté životní prostředí nechrání Miroslav  Šuta
30. 1. 2006 Slepí nevidí, hluší neslyší Štěpán  Kotrba
30. 1. 2006 Rekviem na všechny její muže Vít  Slíva
30. 1. 2006 Bush za to nemůže, může za to Arafat
30. 1. 2006 Trampoty žáka všeobecného gymnázia Jaroslav  Bílek
30. 1. 2006 Na školách se bifluje - je to pravda
30. 1. 2006 Proč se vyučuje na středních školách tak špatně Boris  Cvek
30. 1. 2006 Je bezvadné, že se dají seminárky koupit
30. 1. 2006 Je opravdu bezvadné, že se seminárky dají koupit?
30. 1. 2006 Proč bych neměla podvádět, když je to tak snadné?
30. 1. 2006 Proč by se měli studenti trápit něčím, co nikdo nečte
30. 1. 2006 Studenti si seminárky z internetu volně stahují
30. 1. 2006 Prodej školských prací nabízejí i jiné servery
30. 1. 2006 Fabiano Golgo vystoupí v ČT
30. 1. 2006 Co kritizuji na Veselovského Sedmičce Kamil  Abbid
30. 1. 2006 "Boj proti antisemitismu" jako zbraň krajní pravice? Ondřej  Slačálek
30. 1. 2006 Co odhalilo registrované partnerství v Senátu Slavomír  Goga
30. 1. 2006 Jaklův homosexualismus naštěstí státní ideologií není Štěpán  Kotrba
30. 1. 2006 Police po 11 měsících odložila... Štěpán  Kotrba
30. 1. 2006 Policie "zfalšovala záznam o tom, jak byl usmrcen Brazilec v londýnském metru"
30. 1. 2006 Vláda zasáhne proti supermarketům
30. 1. 2006 Šoupání barákem Filip  Rožánek
30. 1. 2006 Jak nejlépe a nejpohodlněji se bohatne Ladislav  Žák
30. 1. 2006 Moravisté jako bitý pes? Pavel  Pečínka
30. 1. 2006 Sociální stát Stanislav A. Hošek
30. 1. 2006 Petr Partyk požádal o podmíněné propuštění
30. 1. 2006 Prohlášení
30. 1. 2006 Krach v Hranicích Tomáš  Vandas
30. 1. 2006 Krmení manželů?? František  Schilla
30. 1. 2006 Pasovský skandál kolem zvěřiny v rozkladu Miroslav Václav Steiner
30. 1. 2006 Individuální práva souvisí s našimi cíli Jiří  Martišek
30. 1. 2006 Obnovitelné zdroje energie -- problém vnímání reality Milan  Černý
28. 1. 2006 Vítězství Hamásu může být prospěšné Bohumil  Kartous
28. 1. 2006 České noviny: milujeme zbraně Jan  Klusáček
2. 1. 2006 Hospodaření OSBL za prosinec 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Školství RSS 2.0      Historie >
30. 1. 2006 Prodej školských prací nabízejí i jiné servery   
30. 1. 2006 Proč by se měli studenti trápit něčím, co nikdo nečte   
30. 1. 2006 Studenti si seminárky z internetu volně stahují   
30. 1. 2006 Trampoty žáka všeobecného gymnázia Jaroslav  Bílek
30. 1. 2006 Je bezvadné, že se dají seminárky koupit   
30. 1. 2006 Je opravdu bezvadné, že se seminárky dají koupit?   
30. 1. 2006 Proč bych neměla podvádět, když je to tak snadné?   
30. 1. 2006 Proč se vyučuje na středních školách tak špatně Boris  Cvek
30. 1. 2006 Na školách se bifluje - je to pravda   
30. 1. 2006 Není snad přirozené zamýšlet se nad tím, co je pravda?   
27. 1. 2006 ÚIV spustil na adrese www.edu.cz školský portál   
27. 1. 2006 Studovat nemusíte, stačí si seminárky koupit Jan  Čulík
24. 1. 2006 Dvě údobí českého školství -- účtování František  Augusta
24. 1. 2006 Tříšť nabiflovaných faktů není moudrost Jan  Čulík
19. 1. 2006 Budeme jen přihlížet, nebo provedeme účinnou vzdělanostní ofenzívu? František  Hezoučký