Po krizi se zvětší nerovnost v kvalitě vzdělávání, říká odborník na školství Kartous
11. 6. 2020
čas čtení
14 minut
Přinášíme
vám rozhovor s odborníkem na české školství, spoluiniciátorem platformy
KoroNERV-20 a autorem knihy No Future Bohumilem Kartousem. Kam se bude české
školství dál ubírat? Jak zvládlo pandemii koronaviru? A přinesou důsledky
pandemie nové možnosti ve vzdělávání? To vše se dozvíte v našem rozhovoru, píše Alexandr Romancov
ve Studentských listech.
Myslíte
si, že po skončení koronavirové krize by české školství mohlo zůstat u
digitalizace, se kterou muselo během krize začít?
To je
dobrá otázka. Klade si ji řada lidí a moje odpověď je, že došlo k posunu. Během
několika týdnů se podařilo to, co se v rámci digitalizace nepodařilo
nespojitému úsilí mnoha předchozích vlád včetně současné. Posun však bude
asymetrický a nerovnoměrný.
Domnívám
se, že budou školy, které z toho dokáží těžit. Například totiž vypozorovaly, že
některým dětem vyhovuje distanční vzdělávání. Dokážu si přestavit školy, které
by mohly žákům, jimž vyhovuje distanční vzdělávání, poskytnout flexibilitu. A
to neříkám ze své fantazie, o tom jsme se například bavili v rámci poradenského
sboru předsedy vzdělávacího výboru Senátu Jiřího Drahoše v Senátu.
Většina
dětí a mladých lidí, kterým chybí běžný život, by mohla chodit do školy. V
ideálním případě by to mohlo vypadat tak, že škola dokáže posoudit, jestli je
pro nějaké žáky distanční vzdělávání lepší, a nabídne jim takovou možnost jako
doplněk nebo vyvážení běžné výuky. Pak si dokážu představit, že to školy budou
používat v případě, kdy někteří žáci nemohou být ve škole kvůli nemoci.
Dokážu si
představit, že jsou také školy, které se zamýšlely nad hodnocením, a pak
dospěly k něčemu pokročilejšímu, než jsou jen známky. Určitě jsou školy, které
se zamýšlely nad obsahem vzdělávání, přístupem k žákům či komunikací s žákem a
rodiči.
Znovu
však, že to bude velmi asymetrické. Domnívám se, že velké procento škol a
učitelů pojalo distanční vzdělávání jako komunikaci po e-mailu, respektive
kopírování papírů do schránek žáků. Nebude jich málo. To zvětší nerovnost ve
kvalitě vzdělávání i přístupu k němu.
V rozhovoru
pro Radiožurnál jste řekl, že by se mělo přemýšlet nad tím, jakým způsobem se
budou studenti během dálkového studia hodnotit. Máte sám nějaký konkrétní
návrh?
Návrh
vyšel z představy ministra školství Roberta Plagy, který vyzýval školy k tomu,
díky změně v klasifikační vyhlášce více využily prvky formativního hodnocení, a
to právě v závislosti na tom, že je velmi těžké hodnotit práci žáků, kteří se
vzdělávali v naprosto nesrovnatelných podmínkách.
Formativní
hodnocení se odlišuje od sumativního v tom, že říká žákovi, v čem uspěl, v
čem dosáhl zlepšení a v čem naopak vyučující spatřuje slabiny. Navíc mu ukazuje
způsob, jak se zlepšit. Z hlediska hodnocení žáka je to mnohem lepší než suma
shrnutá v jednom čísle, která zdaleka neobsahuje – jak se mylně domnívá spousta
rodičů – přesnou reflexi znalostí, či dovedností, které žák získá. Do
sumativního hodnocení se navíc odráží také vztah k učiteli a motivace či
demotivace žáka se vzdělávat, což je ve finále velmi zkreslující.
To je
praxe, kterou zná řada učitelů a řada škol, hlavně těch progresivnějších.
Domnívám se, že je to určitá příležitost, jak se posunout někam dál, ale myslím
si, že nebude dostatečně využita. Zaznamenal jsem retrográdní (zpátečnické)
snahy ze strany některých spolků, které se domnívají, že v českých školách je
všechno v pořádku a stačí dát učitelům pokoj.
Podobné
spolky začaly stavět jakousi falešnou obranu škol a tvrdí, že změny nejsou
možné, protože učitelé toho mají hodně. To je určitě možné, ale chybu spatřuji
v tom, že ministerstvo školství neudělalo víc. Samozřejmě nestačí apel. Nestačí
z pozice ministerstva školství sdělovat, co by učitelé měli dělat.
Chtělo by
to podporu, minimálně metodickou, a poukazovat na příklad dobré praxe. V této
souvislosti jsme společně s Jiřím Drahošem a dalšími lidmi z expertního týmu
připravili výzvu ministerstvu školství, aby naplnilo svůj apel a pomohlo školám
metodicky k tomu, aby se mohly vyvinout v oblasti informativního hodnocení.
Nedomnívám se však, že k tomu dojde.
Myslíte si, že by současná situace mohla vyvolat debatu o tom, kolik toho
musíme podle učebních plánů zvládat a co vše musíme zvládat?
Na některých školách nepochybně ano, ale to jsou progresivní školy. Mluvil
jsem o tom s ředitelem smíchovské střední průmyslovky Radko Sáblíkem, který už
na začátku karantény instruoval učitele, aby se přímo se studenty bavili o tom,
co z uživa jim připadá smysluplné, užitečné a aplikovatelné a co z toho ne.
Stejnou otázku si položí i řada rodičů, kteří se v době, kdy na ně byla
přenesena výuková povinnost, museli věnovat tomu, co jejich děti ve škole
probírají, zejména na prvním stupni. Tam je pochopitelně menší možnost
zapojovat děti do nějaké systematické distanční výuky a rodiče museli přebírat
roli učitelů. O tom jsem měl diskuzi s několika rodiči, kteří se podivovali nad
tím, co všechno se chce třeba po žácích třetí třídy v českém jazyce.
Tady vždy dávám příklad kamaráda, který je vysokoškolsky vzdělaný, má
profesuru, děti a živí se doslova jazykem, protože píše odborné studie. Když se
podíval na obsah vzdělávání žáků třetí třídy v českém jazyce, tak se škrábal na
hlavě a říkal, že si nebyl jistý, jestli by ty morfologického požadavky
jazykového charakteru zvládl.
Řada rodičů dojde k poznání, že způsob, jakým se některé předměty vyučují,
je chybný. Děti by nepochybně měly umět pracovat se svým vlastním jazykem,
stejně jako třeba s angličtinou, ale měly by se ho učit tak, aby ho neuměly
popisovat, ale pracovat s ním. To znamená, aby daleko více mluvily, psaly a až
druhotně se učily pravopis a stylistiku. Leckdy je to naopak – učí se pravopis,
ale jazyk neumí používat.
Když jsme byli u toho, že podle vás ministerstvo školství nedělá dost,
tak jak myslíte, že ministerstvo zvládalo návrat dětí do škol, maturity a
přijímací zkoušky?
Není to otázka, zda to zvládá ministerstvo školství, ale otázka uvolňování
opatření zavedených v rámci prevence šíření koronaviru. Ministr školství je tu
poněkud v složité situaci. O otevírání škol nerozhoduje sám za sebe, alečeká na
to, co rozhodnou na ministerstvu zdravotnictví. Jaká opatření budou uvolněna,
či naopak přijata a podle toho může nadesignovat, jak to bude vypadat ve
školách.
Druhá věc, která do toho vstupovala, byla všeobecná panika, která způsobila
například to, že až pod komicky zformulovanou petici proti otevírání škol se
podepsalo až 80 tisíc nějakých elektronických profilů. To vždy vytváří tlak na
politická rozhodnutí, protože v takové krizové situaci je rozhodnutí zatíženo
tím, že pokud by náhodou došlo k nějakému menšímu, či většímu pochybení, tak
pak bude politik pod palbou.
Taková petice, byť byla komicky zformulovaná, nebyla opřena o žádnou studii
dosavadního průběhu pandemie, přesto vyvolala reakci, která změnila původně
velkorysejší plán otevírání škol. Já bych byl v uvolňování opatření určitě
odvážnější, už z toho důvodu, že se nepodařilo jednoznačně dokázat, že by
otevírání či zavírání škol zásadním způsobem pomáhalo v regulaci postupující
nákazy.
Z dosavadních analýz aspoň z předchozích epidemií podobného typu či ze
studií z Číny a jiných zemí víme, že vliv zavření škol není tak zásadní,
zejména u škol na nižším stupni. Tým CERGE Daniela Münicha a dalších si hrál s
hypotézami a vytvářel různé scénáře, ale jen s velmi omezenými daty, takže
nemohl sdělit něco, o co by se dalo opřít. Z dílčích studií, které získal
ze zahraničí, však bylo patrné, že vliv na šíření koronaviru má otevírání a
uzavírání vysokých škol a ne stav na nižších stupních.
I z toho, co vím z neveřejných setkání s lidmi, kteří měli přístup ke
zdravotnickým datům ze současné krize, si myslím, že to neúplné otevření škol
bylo zatíženo panikou a snahou nepobouřit si část veřejnosti. Co se týče
současného stavu, je to opět výslednice paniky. Z dílčích informací vím, že
řada rodičů a učitelů otevřeně nechce, aby děti šly do školy. Podle toho pak
vypadá i způsob, jakým rodičům sděluje škola informace.
Některé školy odstrašují rodiče od toho, aby posílali děti do škol, což je
politováníhodné. Chápu, že u některých učitelů, kteří spadají do rizikových
skupin, může přetrvávat obava, ale v tom případě by oni neměli chodit do školy.
Vůbec mě nezajímají nesmyslné hádky o tom, jestli by děti měly nosit roušky a
jestli to bude někdo kontrolovat a jestli budou v jídle teplé obědy. Podle mě
je to ukázka neschopnosti zamýšlet se nad meritem věci.
Mě zajímá, co bude s dětmi, které spadají do nejohroženější skupiny, tedy
děti, které pochází ze socioekonomicky slabého prostředí. U nich je totiž
největší riziko, že se jednak nedostanou do školy ani v červnu. To pro ně bude
znamenat velký handicap, protože jestli se do školy vrátí v září, tak budou mít
pravděpodobně velké nedostatky a zaostávat v průběhu dalšího vzdělávání.
Vzdělávací systém se o tyhle děti neumí postarat, nedokáže jim nabídnout
nějakou intenzivnější podporu. To mi připadá jako největší problém celé krize,
o kterém se vůbec nemluví, protože jsou to bohužel děti, jejichž rodiče nemají
hlas.
Teď se od té současné situace přesuneme k něčemu obecnějšímu, co nás
trápí už dlouho. Co je podle vás hlavní důvod toho, že je náš vzdělávací systém
tak konzervativní? Kde to vázne?
O tom jsem napsal celou knihu s názvem No Future. Má to historicko-kulturní
konsekvence do současnosti. Česká kultura se utvářela tak, že v přístupu k
autoritě je trochu poddanská. Vztáhnout to lze až k habsburské monarchii, ale
mnohem zásadnější je průběh druhé poloviny 20. století, protože z něho
pocházejí generace, které zformovaly současnost a dnes ji mocensky ovládají.
Totalitní zkušenost je zkušenost, která říká „nedělej nic, co ti není
povoleno, nedělej nic, o čem nevíš, co bude mít za dopady, nepouštěj se do
rizika“. To do jisté míry definuje ten konzervativní přístup. Budeme zachovávat
to, co je, protože to, co je, je z nějakého důvodu dobré. Má to mnoho niancí,
na které poukazuji ve zmiňované knize. Snažím se to rozebírat právě na tom, jak
postupovaly jednotlivé generace – na příkladu mých prarodičů, rodičů, mém
příkladu, příkladu mých dětí.
Nesouvisí to jen s naší kulturní DNA, ale nepochybně také s tím, jakým
způsobem jsou vybíráni a připravováni učitelé v ČR. Místo abychom v době, která
je charakteristická vysokou proměnlivostí, měli lidi, které bychom takovým tím
jungiánským způsobem archetypizace označili za hrdiny, rebely, mudrce a kteří
dokážou předpokládat, co se bude ve světě dít a transformovat do vzdělávání,
máme hlavně pečovatele a sirotky.
Pečovatelé jsou z podstaty věci konzervativní, protože chrání stávající
stav. Pak jsou mezi učiteli lidé, kteří se cítí být obětí světa. Z podstaty
věci nejsou těmi, kteří by měli schopnost dívat se dopředu. Tato situace se
nemění. Nikdo neudělal žádný zásadní krok k tomu, aby se to změnilo.
Na rozdíl od Finska, kde si dávají velmi záležet na tom, jaké typy lidí
vyberou do učitelského povolání, je to v České republice otázka druhé třetí
volby, po níž dochází k další selekci mezi těmi, kteří zůstanou v učitelství či
odejdou. Moje osobní zkušenost jako někdejšího studenta pedagogické fakulty je,
že ti, kteří by měli zůstat, jdou vesměs jinam.
Co myslíte, že by mělo zůstat ze starého modelu školství?
Takovou otázku jsem si asi nikdy nepoložil. Měla by zůstat určitě struktura.
V auditu vzdělávacího systému, který vydává EDUin už šestým rokem, poukazujeme i na
silné stránky vzdělávacího systému, mezi něž patří zejména velmi hustá vzdělávací
infrastruktura. S tou je dobré pracovat na všech úrovních vzdělávání –
preprimární, primární i sekundární. Vysokoškolská struktura je rovněž velmi
silná, včetně institucí a organizací, které vzdělávají učitele.
Tuto infrastrukturu se pojďme snažit naplnit dobrým obsahem, který musí
reprezentovat trochu jiná skladba lidí. To se týká učitelů na základních,
středních školách a samozřejmě i těch, kteří na vysokých školách připravují
další učitele. Měli by to být vysoce inspirativní lidé a velmi zajímavé
osbnosti. Nejsem si jistý, že tomu tak je. V některých případech určitě ano,
ale je jich tam málo. Lidé jako například profesor Milan Hejný
by takovou definici splňovali, není jich ovšem dost.
Původní text ZDE
8647
Diskuse