O mýtech potravinové soběstačnosti
11. 6. 2020 / Vít Kučík
Kvóty na podíl českých potravin, stejně jako řeči o "potravinové soběstačnosti" nebo "kupujte pouze české výrobky, podpořte domácí produkci" jsou ze stejného ranku. Emocionální výzvy (často kvetoucí z podloží jakéhosi prázdného pseudovlastenčení) jdoucí proti ekonomické racionalitě a logice.
Od pravěku se činnosti v rámci lidské komunity samovolně diferencovaly - říká se tomu specializace - proto, že je to efektivnější. Když hrnčíř bude celý den vypalovat vázy, rolník celý den orat a pak si výsledky své práce smění, je to efektivnější, než když oba budou dělat všechno. To kromě mileniální intuitivní zkušenosti popsaly a kvantifikovaly moderní učebnice ekonomie.
Obdobně to funguje i mezi státy a regiony - Někde jsou hory, doly na
uhlí a rudu, daří se tam spíše průmyslu, jinde jsou úrodné nížiny a dostatek
slunce, je snazší tam pěstovat plodiny. K výhodnější (a levnější) nestavět huť
v úrodné nížině daleko od uhelného dolu stejně jako se nesnažit o horskou
velkoprodukci obilí. To je všem jasné, ale stejný princip platí i méně zřejmých
variantách - zemědělství se může dařit více tam, kde sice nejsou ideální klimatické
podmínky, ovšem selský stav má historicky nepřerušovanou tradici plus přístup k
vyspělé průmyslové mechanizaci plus snadné napojení na logistiku a rozvinutý
zpracovatelský průmysl, než v zemi, která sice leží na úrodné černozemi, ovšem
vlastní statkáře si vyvraždila, je chudá, aby si mohla dovolit nejmodernější
techniku, a odříznutá, aby promptně vyvážela na mezinárodní trhy. Proto je
Německo potravinovou velmocí a Ukrajina nikoli. Proto Polsko (kde malorolníci
jakž takž přežili komunismus) převyšuje v potravinové produkci ostatní
postkomunistické země (kde kolchozy byly agresivnější). Jinde mají dotace do
zemědělství takové, jinde makové. Atd.
Souhrn lokálních a historických podmínek je zkrátka složité klubko,
které rozplete poměrně jednoduše výsledná cena na trhu a zákaznická poptávka.
Chtít to nahradit úřednickou kvótou, je čiré popření všech těch neviditelných
vlivů, tradic, podmínek, atp. a má stejný efekt, jako socialistické
"plánování spotřeby obyvatelstva". Proč trentinská jablka Melinda a
Val Venosta dobývají regály evropských supermarketů, když máme levnější česká?
Protože jsou pěknější a větší, než ty české strupaté padavky. Protože jsou
křupavá po celý rok, než česká varianta, která po měsíci od sklizně zmoučnatí a
pak začne nahnívat (je to tím, že v Trentinu díky tradici a rozsahu mají
obrovské pokročilé chladírny, které produkci dokáží uchovat až do další
sklizně, kdežto pro české pěstitele by tyto gigantické investice neměly
návratnost). Výsledkem je, že i když má někdo plná ústa vlastenčení, v regálu
stejně většinou sáhne po lákavějším jablku, než po tom druhém.
Mezinárodní obchod a dělba práce přinesla nevídaný blahobyt, snížení cen
potravin a zvýšení jejich kvality. Za komunismu (opěvovaném čase "národní
potravinové soběstačnosti", byt to byl často jen iluze) - rodina za jídlo
nižší kvality vydávala přes polovinu svého průměrného příjmu a měla jen zlomek
současného výběru. Výzvy k potravinové soběstačnosti (o kterou se ve světě
nejdůsledněji snaží snad jen Severní Korea) patří k nejstupidnějšímu populismu
pro neinformované, asi proto je slyšíme z komunistických poslaneckých lavic.
Emotivní výzvy typu "podpořte české farmáře, kupujte jen české
zboží" (které nyní brázdí v národní variantě internety v každé evropské
zemi, nejen v Čechách) - jsou sice z uvedeného trojlístku nejméně nebezpečné,
to však neubírá na jejich jalovosti a naivitě, byť dobře míněné. Nejlépe to
ilustruje pokoronovirová situace hotelů a turistického byznysu. Na vládní
iniciativu "pomůžeme vám nahradit zahraniční klientelu tou domácí"
sice tiše, ale jasně odpověděli: "To je sice pěkné, ale zahraniční
klientelu ta domácí nevyváží ani náhodou. Otevřete hranice nebo
zkrachujeme."
Itálie je potravinová supervelmoc. Stejně jako Španělsko v ovoci nebo
Holandsko v zelenině. Protože exportují. Mají sice i silnou domácí poptávku, ta
je však dána nikoli kvótama, ale mimořádnou kvalitou, danou úspěchem na
mezinárodním trhu. Jinak řečeno, těm domácím producentům, kteří jsou schopni
exportovat (a obstát v zahraničí soutěži) nejvíce pomůže volný přístup na
zahraniční trhy - zahraniční zákazníci. Ti domácí pak přijdou automaticky, bez
zvláštních výzev a pobídek. Těm málo zemědělcům, kteří jsou schopni produkovat
něco opravdu konkurenceschopného a atraktivního, nejvíce pomáhá přístup na
široké zahraniční trhy, tam získávají sílu, kterou oceňují i domácí
spotřebitelé. Těm, kteří toho nejsou schopni a čekají jen na kvótami regulovaný
domácí trh, je pomoc ke vzteku všech ostatních - viz žluté lány Babišovy
řepky.
Ostatně - není nic špatného dovážet trentinská jablka a polské brambory, a vyvážet Polákům a Italům pivo a škodovky. Vydělají na tom všichni.
Diskuse