Psychologický "posilovač" by mohl lidem pomoci odolat dezinformacím

17. 3. 2025

čas čtení 2 minuty
Školení o dezinformacích může být účinným nástrojem, který lidem pomůže identifikovat a odmítnout falešné zprávy již za jeden měsíc.

"Jedná se o první studii, která systematicky zkoumá, jak dlouho účinky těchto moderních očkovacích intervencí skutečně trvají, proč se v průběhu času rozkládají, a co je nejdůležitější, jak můžeme napravit jejich úpadek," řekl Dr. Rakoen Maertens, hlavní autor studie a Juliana Cuyler Matthews Junior Research Fellow na Oxfordské univerzitě.

Studie zahrnovala více než 11 000 účastníků, kteří prošli jedním ze tří typů školení navržených tak, aby pomohly odhalit dezinformace.

Metody školení zahrnovaly přezkoumání krátkého článku k identifikaci dezinformačních taktik, sledování krátkého videa demonstrujícího běžné dezinformační strategie nebo hraní hry, ve které účastníci vytvářeli zavádějící zprávy, aby lépe porozuměli tomu, jak jsou dezinformace vytvářeny.

Výzkumníci se zaměřili nejen na to, jak dobře si účastníci školení zapamatovali, ale také na to, jak efektivně dokážou identifikovat falešné zprávy a zda se pak cítí motivováni chránit se před zavádějícími informacemi.

Účastníci byli testováni ihned po tréninku, znovu po 10 dnech a nakonec o 30 dní později, aby se vyhodnotilo, zda jejich schopnost rozpoznat dezinformace přežila v průběhu času, zejména v reakci na zavádějící příspěvky na sociálních sítích.

Výsledky ukázaly, že lidé, kteří absolvovali kteroukoli ze tří metod školení o dezinformacích, si vedli lépe než ti, kteří tak neučinili.

Účastníci, kteří si přečetli krátký článek, zaznamenali nejdelší účinky – trvající přibližně jeden měsíc – což bylo výrazně déle než u těch, kteří vyzkoušeli gamifikované formáty nebo formáty založené na videu, jejichž účinky trvaly pouze asi dva týdny. Ukázalo se však, že uchování vzpomínky bylo klíčovým faktorem, který účastníkům pomohl odolat zavádějícím zprávám.

Ti, kteří cítili větší pocit ohrožení dezinformacemi, se s větší pravděpodobností zapojili do školení a zapamatovali si ho, ale "posilovací" intervence, které účastníkům připomněly obsah, který se dříve naučili během celého školení, byly stále nezbytné pro plné zpracování a zapamatování toho, co se naučili.

Aby byl zajištěn dlouhodobý dopad školení, bylo nutné po všech třech formách intervence důsledně připomínat, aby si účastníci uchovali informace a nadále odmítali nepravdivá tvrzení.

Zdroj v angličtině: ZDE

0
Vytisknout
641

Diskuse

Obsah vydání | 17. 3. 2025