Algoritmy v supermarketu

5. 3. 2023 / Stanislav Biler

čas čtení 3 minuty
Skoro se mi líbí jak si Lidl vybudoval image na tom, že dobře platí své pokladní, aby se jich postupně zbavil, lidské pokladny zavřel a tuto práci nechal vykonávat zdarma zákazníky, protože nejlevnější pracující robot jste vy, píše Stanislav Biler.

Budoucnost s robotizací a AI dnes v Lidlu vypadá tak, že algoritmus kontroluje, jestli jste dali „do taškové zóny“ správně namarkovaný kus výrobku a kdo udělá chybu, rozsvítí se jako ve škole červená a přijde ho potrestat paní dozorkyně.

 
(Je velmi milá, v tom jsme se od feudalismu posunuli, protože lidé mají problém odporovat, když je na ně dozorce hodný. Také jsem si všiml, že jsem se jí automaticky omlouval za své pochybení. Co jsem se ve škole naučil, zde jako bych našel.)

Všechno je to navíc edukativní, kdy si osvěžíte, co je zelenina a co ovoce nebo jak rozeznat pečivo s tvarohem od pečiva s pudinkem. Je dobré na to myslet už u vchodu a rovnou si pamatovat, co jste naházeli v jakém množství do jakého sáčku. Předejdete tím zbytečným chybám! A také těm obavám, že pokladna zařve a vy budete vypadat jako zloděj.

Časem třeba přibude časomíra, která bude hlídat, zda se u pokladny moc neflákáme, trest se propojí s chytrými hodinkami a jakmile špatně označíme druh rohlíku, přijde lehký elektrický výboj do zápěstí, takové drobné upozornění, že jste v životě opět selhali. Komu to půjde moc pomalu, dočká se na účtu položky za zdržování. Ale možná bude stačit jen nějaká tabule hanby a na druhé straně ocenění pro zákazníka týdne.

Lidé by si pak mohli sdílet na sociálních sítích jak jsou u pokladny dobří a rychlí, jako to dnes dělají všichni ti běžci a jiní otroci fitness kultu.

Včera jsem zaplatil cca 3000 za nákup, za který bych v Polsku dal méně než 2000. Během markování jsem se dopustil pouze dvou chyb (rekord!), nicméně na účtu jsem marně hledal výplatu za svou práci. Hřálo mě však vědomí, že byl čistý zisk Lidlu v Česku za rok 2021 přes 6 miliard korun. Když všichni mákneme a nebudeme dělat zbytečné chyby, věřím, že dáme letos 10 miliard. Snad se sympatické korporaci podaří vymyslet, jak nás nechat zdarma vyložit kamiony a naskládat zboží do regálů. Za odměnu dostaneme nálepku nebo žeton do vozíku.

Jak se vůbec vztahuje patent o zrušení nevolnictví z roku 1781 k současnosti?

Pozn. JČ: Paradoxní je, že v Británii Lidl vůbec ty automatizované pokladny nemá. Ani Aldi. Ale tam, kde supermarkety automatizované pokladny mají, například v Tesku, je používám. Je to rychlejší a bez infekce.

Jinak je příspěvek pana Bilera pobídkou k diskusi, jak se stáváme otroky umělé inteligence a špatně naprogramovaných počítačů. Znám to z univerzity. Už se nedá uprostřed roku změnit rozvrh, protože učebny jsou počítačem určeny dlouhé měsíce dopředu a nedá se to změnit. Tak učíme ve vlastní pracovně. :) Když to bylo manuální, tak to šlo...

2
Vytisknout
6294

Diskuse

Obsah vydání | 7. 3. 2023