Bůh je Bohem živých, ne mrtvol, a život, který dává a proč ho dává, je v pohnutí soucitem
31. 10. 2025 / Boris Cvek
čas čtení
4 minuty
Bůh
Abrahámův, Izákův a Jákobův, jak říká Ježíš Kristus, je
Bohem živých a ne mrtvých. Není to Bůh mrtvol na hřbitově, Bůh
pověr o tom, jak mrtvoly vstávají z hrobů, Bůh vzpomínek a
vydlabávaných dýní, Bůh strachu z démonů a tmy. Naši
zemřelí žijí před námi, v budoucnosti. Láska navazuje na
minulost, ale dívá se do budoucnosti, žije v budoucnosti,
protože je životem a ne smrtí, budoucností a ne minulostí.
Ten,
kdo porazil smrt na kříži, uzdravoval ze soucitu a pro budoucnost.
Slepci na něj volali a on, pohnut soucitem, jim dal zrak. Neřekl
jim: myslete na život věčný, lépe je pro vás, abyste neviděli
a nebyli pokoušeni. Cituji závěrečné verše 20. kapitoly
Matoušova evangelia:
„Když
vycházeli z Jericha, následoval ho velký zástup. A hle, dva slepí
seděli u cesty; když uslyšeli, že jde kolem Ježíš, začali
křičet: „Smiluj se nad námi, Pane, Synu Davidův!“ Zástup je
napomínal, aby mlčeli, ale oni křičeli ještě víc: „Smiluj se
nad námi, Pane, Synu Davidův!“ Ježíš se zastavil, zavolal je a
řekl jim: „Co chcete, abych pro vás učinil?“ Odpověděli mu:
„Pane, ať se otevřou naše oči!“ Ježíš pohnut soucitem,
dotkl se jejich očí, a hned prohlédli; a šli za ním.“
Ježíš
Kristus v evangeliích pořád někoho uzdravuje. Kult mrtvol,
vyděračského odříkání (skončíš v pekle!), strachu ze
života a těla je naopak regres, atavismus, proud unášející
křesťanskou kulturu daleko do minulosti, do animistických
fantasmagorií. Tahle verze křesťanství se v ničem neliší
od prastarého animismu. To není dílo toho, kdo všechno dělá
nové. Ježíš Kristus přemohl smrt ne proto, aby nás umrtvil, ale
aby nás oživil. Přemohl smrt stejně jako slepotu těch slepců.
Nemoc je částečná destrukce organismu, smrt úplná. On přemohl
i smrt. Ze stejné z lásky, z jaké vrátil zrak slepcům.
Což
nám nedal za příklad Samaritána? Samaritána proti knězi a
levitovi. Nevíme, zda se Samaritán správně modlil, zda dodržoval
obřady, jakou měl vlastně funkci a pověst… víme jen, že
Samaritán byl proti knězi a levitovi někdo podřadný. Ale jej
dává Kristus za příklad naplnění přikázání lásky. Proč?
Protože Samaritán byl pohnut soucitem, na rozdíl od kněze a
levity, když šel kolem zraněného pocestného. Lukášovo
evangelium, 10. kapitola:
„Náhodou
šel tou cestou jeden kněz, ale když ho uviděl, vyhnul se mu. A
stejně se mu vyhnul i levita, když přišel k tomu místu a uviděl
ho. Ale když jeden Samařan na své cestě přišel k tomu místu a
uviděl ho, byl pohnut soucitem; přistoupil k němu, ošetřil jeho
rány olejem a vínem a obvázal mu je, posadil jej na svého mezka,
zavezl do hostince a tam se o něj staral.“
To
je ten Život, který je základem svátků Všech svatých i
Dušiček. Ne mrtvoly, démoni, tma. Proto naši zemřelí žijí,
proto máme naději v život i my, protože Bůh byl pohnut
soucitem. Protože Golgota.
A
snad ještě jedna poznámka. Fantasmagorií, velmi nebezpečnou, je
také představa, že dát slepci zrak, musí vést k nějakým
sexuálním orgiím nebo nějaké pekelné hrůze. K tomu vede
právě mnohem spíše neustálé popírání reálné lidské
fyziologie a nesoucitná neúcta k lidskému tělu, které
opravdu, pokud je zahnáno do kouta, může podlehnout posedlosti
chtíčem a typickým středověkým fantasmagoriím o ďáblu, jak
je popisuje Le Goff v Kultuře středověké Evropy. Kult
mrtvol, strachu, hrůzy, šílenství.
Ale
schválně: zkuste si vybavit nějakou představu ďábla, třeba
rohatého démona – myslíte, že to nenajdete v animismu?
Možná by se animistické fantasmagorie měly učit během
katechumenátu s důrazem na poučení: ne, tohle opravdu není
křesťanství, tohle taky ne! Ty sušené lebky někde v Oceánii…
to by taky stálo za to. Je pravda, že podle Le Goffa se ďábel
zjevoval ve středověku nejčastěji v podobě krásné ženy.
To je ale náhoda, že? A efebofilům asi v podobě krásného
jinocha. To je to tělo v koutě.
1755
Diskuse