Alistair Campbell: Moc tiskových magnátů slábne

13. 11. 2013

čas čtení 2 minuty

Alistair Campbell, bývalý supermocný "ředitel komunikací" (=tiskový mluvčí) britského premiéra Tonyho Blaira, argumentuje tento týden v přednáškách na Cambridge University, že tisková impéria dosud mocných mediálních magnátů se pod vlivem technologického i společenského vývoje rozkládají. Pokud je to pravda, mohlo by to ve střednědobé perspektivě znamenat konec i českého Babišova a Bakalova mediálního impéria (Bakalovo už se vlastně také rozkládá):

Campbell přirovnal zoufalé úsilí tiskových magnátů jako Paul Dacre z vlivného bulvárního listu Daily Mail anebo Rupert Murdoch k situaci někdejších mocných odborových předáků v Británii v osmdesátých letech. Dnešní tiskoví magnáti stejně jako odboroví předáci v minulosti čelí vlivu obyčejných lidí, kteří požadují změny.

Vliv tiskových impérií v Británii výrazně klesá v důsledku klesajícího nákladu tištěných deníků, ztracené důvěryhodnosti deníků a rostoucího povědomí veřejnosti, jak pochybné metody denní tisk používá. Velký vliv mají také nové zdroje informací, včetně sociálních sítí.

Campbell varuje: "Negativita, zveličování události a absence vyváženosti způsobily, že se lidé odvrátili od tisku jako od primárních zdrojů informací. Vzestup sociálních sítí je založen na pojmu "přátel" - "nevěříme už politikům, nevěříme médiím, věříme si navzájem".

Novináři si myslí, dodává Campbell, že úpadek tisku způsobuje technologie. Já si myslím, že to stejnou měrou způsobují jejich hodnoty a jejich druh novinářské práce.

Prohlašuje, že je optimistický ohledně budoucnosti novinařiny a vítá "dopad sociálních sítí, jimž se podařilo otevřít uzavřenou agendu, která dosud sloužila jen samolibé politické a ekonomické elitě."

Vztah mezi novináři a veřejností se mění, a to především ve prospěch veřejnosti, tvrdí Campbell, protože veřejnost nyní aktivně zpochybňuje, co se dočte v novinách.

"Jak se lidé dovídají stále více o tom, jak tisk funguje, jeho moc slábne a politikové mohou začít zastupovat veřejný zájem, nikoliv jen ten svůj či zájem médií".

Podrobnosti v angličtině ZDE

0
Vytisknout
8729

Diskuse

Obsah vydání | 14. 11. 2013