Nová tvář chudoby: Spotřební zboží za hubičku, veřejné statky jako luxus

2. 5. 2014

čas čtení 1 minuta

Je rodina vlastnící auto, televizor s plochou obrazovkou a počítač s připojením k internetu chudá?

Možná, že ano. I někteří z nejchudších Američanů žijí v materiálním dostatku a mohou si levně pořídit dovážené spotřební zboží. Avšak když dojde na veřejné statky, pro ty samé lidi se stávají postupně cenově nedostupnými. Představují jakýsi nový luxus, který si lidé s nižšími příjmy nemohou dovolit.

Podle údajů Bureau of Labor Statistics za posledních deset let ceny televizorů klesly o více než 100 procentních bodů, počítačů téměř o 90 bodů, hraček a telefonů o 60, mobilních telefonních služeb o více jak 30 a oděvů a vozidel téměř o 20 procentních bodů. Mírně se snížily také ceny bydlení a osobních služeb.

Naproti tomu mírně stouply ceny potravin a služeb v autoservisech, nárůst ceny zdravotnických služeb a poplatků za školky se blíží 20 procentním bodům. A školné a další poplatky za studium vzrostly dokonce o 40 bodů.

Pokud by takový cenový vývoj pokračoval, s největší pravděpodobností by zamezil přístupu chudších vrstev k veřejným statkům, a zejména ke vzdělání, které je zpravidla nutnou, i když nikoliv postačující podmínkou kariérního a sociálního vzestupu.

Zdroj v angličtině: ZDE

0
Vytisknout
19227

Diskuse

Obsah vydání | 2. 5. 2014