Pohádky o Volkswagenu

29. 8. 2017

čas čtení 2 minuty


Vážená redakce,

článek https://blisty.cz/art/87887.html opakuje pohádky o VW, a proto
na něj reaguji, píše Vojtěch Žítek.

(https://de.wikipedia.org/wiki/Datei:StandardSuperior.jpg)

"Maikäfer", česky chrousta, začala pod názvem "Superior" jako lidové
auto vyrábět automobilka Standard v Ludwigsburgu na základě projektu
Josefa Ganze. Jeho plány byly po Berlínské autošou r. 1933 ukradeny
Gestapem přímo z konstrukční kanceláře, Hitlerovi se chroust líbil.
Ganz byl žid, po propuštění se mu podařilo uprchnout do Švýcarska.
(https://en.wikipedia.org/wiki/Josef_Ganz)


Nevím na rozdíl od pana Trávníčka o čem snil Ferdinand Porsche, ale
faktem zůstává, že byl důstojníkem SS, a zajistil na vybudování
strategické továrny ve Fallersleben, dnes Wolfsburgu, celkem 50 000
vězňů, které nechal navážet ze Sachsenhausenu, Buchenwaldu, a dalších
táborů až do konce války. Továrna měla dokonce půl roku ve zkušebním
provozu vlastní koncentrační tábor "Arbeitsdorf", který byl mimo
evidenci ostatních táborů:

(http://www.kz-gedenkstaette-neuengamme.de/en/history/satellite-camps/satellite-camps/fallersleben-arbeitsdorf/).

Město Wolfsburg plánuje zbytky tábora srovnat se zemí:

(http://www.deutschlandfunk.de/wolfsburg-streit-um-barackenruinen-auf-ehemaligem-kz.1769.de.html?dram:article_id=386774).

První Porscheho sériově vyráběný Volkswagen (1946) stál 5000 říšských
marek. Průměrný plat v té době byl 148RM:

(https://de.wikipedia.org/wiki/Durchschnittsentgelt), brouk stál 34
platů. Při započítání inflace by dnes 5000RM bylo cca 17.900 Euro:

(https://de.wikipedia.org/wiki/VW_K%C3%A4fer#cite_ref-Vorlage-Inflation_8-0).
Hitlerem stanovenou cenu 990RM Porsche překročil o 500%.

O tom, že se na někoho "vaří voda" je v této souvislosti poměrně
směšné, a taky nechutné číst. Porsche si odseděl 22 měsíců ve
vyšetřovací vazbě, poté zproštěn všech obvinění. Nároky na odškodnění
v nějaké likvidační výši rodině Porsche-Piëch nehrozí, mají i po
bezpočtu skandálů velký vliv na německou politiku. Konstruktér Ganz po
válce také nic nevysoudil. Předpokládat, že Volkswagen zaspí dobu a
zanikne, protože bude tvrdohlavě lpět na výrobě klasických motorů, je
dost naivní.

(http://www.spiegel.de/international/germany/porsche-s-past-the-dark-pre-history-of-the-world-s-favorite-sports-car-a-652371.html)
(https://www.welt.de/wirtschaft/article116502228/Der-VW-Kaefer-und-seine-Geburt-in-der-Dunkelheit.html)

0
Vytisknout
10392

Diskuse

Obsah vydání | 30. 8. 2017