Whistleblower z BBC: Šéfové zakazují vysílat investigace týkající se ruských zásahů do britské politiky

24. 11. 2019

Foto: John Sweeney



John Sweeney, donedávna investigativní reportér televize BBC, podal stížnost na BBC úřadu Ofcom, britskému regulačnímu orgánu rozhlasového a televizního vysílání. Svědčí, že šéfové v BBC potlačili investigace vazeb labouristy lorda Mandelsona, bývalého člena konzervativní vlády Johna Whittingalea a finančníka brexitu Arrona Bankse a pořady vyšetřující aktivity ruského oligarchy Romana Abramoviče a ultrapravicového aktivisty Tommyho Robinsona.

Sweeney také upozorňuje, že  vyšetřování "proruských sympatií vysokého Corbynova poradce Seumase Milneho" editoři v BBC prostě odmítli zahájit. Je znepokojen nezkoumanými vazbami Borise Johnsona na ruské oligarchy.
 

V roce 2014 se Seumas Milne, vysoký poradce Jeremyho Corbyna, účastnil konference v Soči, kde se setkal s ruským prezidentem Vladimírem Putinem.

Sweeney ve své stížnosti zaslané Ofcomu upozorňuje, že v roce 2017 pracoval na investigaci pro televizní pořadu BBC Newsnight, která se zabývala skutečností, že labourtistický lord Mandelson měl akcie v pochybné ruské firmě v hodnotě 400 000 liber. Investigace se nikdy nevysílala.

Sweeney obviňuje Jamese Hardinga, bývalého šéfa zpravodajství BBC, že "přímo zasáhl" s cílem zakázat vysílání této reportáže. Reportáž infortmovala, že v roce 2013 se stal Mandelson členem správní rady ruského podniku Sistema, který měl historické vazby na organizovaný zločin. Reportáž upozorňovala, že Mandelson jako člen auditního výboru a výboru pro rizika v této firmě, měl střet zájmů, když zkoumal dohodu v hodnotě miliardy liber, kterou tato firma uzavřela, než do ní vstoupil. Sweeneyho zdroje, mezi nimiž byl i bývalý důstojník britské rozvědky MI6, upozorňovaly, že tato dohoda byla zřejmě úplatkem pro ruského prezidenta Medveděva.

Sweeney si také stěžuje Ofcomu, že byla potlačena reportáž natáčená pro pořad Newsnight o vazbách mezi konzervativcem Johnem Whittingdalem, bývalým ministrem kultury a Dmytro Firtašem, prokremelským oligarchou. Jako poslanec Konzervativní strany Whittingale pětkrát navštívil Ukrajinu. Tyto jeho cesty financovala "Britsko-ukrajinská společnost", kterou založil Firtaš.

Sweeney odešel z BBC loni, po 17 letech práce pro tuto instituce, v důsledku kontroverze týkající se jeho potlačeného filmu o ultrapravicovém anglickém aktivistovi Tonym Robinsonovi. Jeden z Robinsonových stoupenců natočil zároveň "dokument" o Sweeneym, v němž byly záběry, na nichž prý Sweeney pije alkohol financovaný dietami z BBC. Sweeney upozorňuje, že za nápoje si platil z vlastní kapsy. Tvrdí, že bez ohledu na tuto kontroverzi se měl jeho film o Robinsonovi odvysílat.

Sweeney ve stížnosti píše: Šéfové BBC, za vedení generálního ředitele Tonyho Halla, se natolik vyhýbají veškerému riziku tváří v tvář hrozbám od ultrapravice a od ruského státu a jeho pomahačů, že je nestrannost BBC ochromena a investigativní novinářská práce ohrožena." Dodává: "Vyčerpaní a bojácní šéfové BBC potlačují investigativní případy, zejména o ruském vlivu na britskou politiku, jdoucí až k premiéru Johnsonovi. Vysoké standardy by měly vyloučit protekci pro kamarády - Petera Mandelsona, Jevgenie Lebeděva, Seumase Milneho - na vysokých místech. Doufám, že se Ofcom těmito otázkami bude zabývat."

Podrobnosti v angličtině ZDE

Kompletní dopis Johna Sweenyho britskému regulačnímu úřadu Ofcom je ZDE
 
0
Vytisknout
4225

Diskuse

Obsah vydání | 26. 11. 2019