
Rowan Atkinson: Mám rád elektromobily - a byl jsem jejich raným uživatelem. Ale stále více se cítím podveden
5. 6. 2023
Bohužel, ponechat si starý vůz na benzín je možná lepší než si koupit elektromobil. Existují pádné ekologické důvody, proč do toho zatím neskočit, argumentuje britský herec Rowan Atkinson, tvůrce postavy "Mr. Bean"
Elektromobilita je teoreticky téma, o kterém bych měl něco vědět, píše Rowan Atkinson. Můj první vysokoškolský titul byl z elektrotechniky a elektroniky a následný magisterský titul z řídicích systémů. Zkombinujte tuto, možná překvapivou, akademickou dráhu s mou celoživotní vášní pro automobil a pochopíte, proč mě to táhlo k brzkému přijetí elektromobilů. Svůj první hybridní elektromobil jsem si koupil před 18 lety a svůj první čistě elektrický vůz před devíti lety a (bez ohledu na špatnou britskou infrastrukturu pro nabíjení elektřiny) jsem si oba velmi užil. Elektromobily jsou možná trochu bezduché, ale jsou to úžasné mechanismy: rychlé, tiché a donedávna velmi levné na provoz. Stále častěji se však cítím trochu podveden. Když se začnete hlouběji zabývat fakty, zdá se, že elektromobilita není takovým všelékem na životní prostředí, jak se o ní tvrdí.
Jak možná víte, vláda navrhla zákaz prodeje nových benzinových a naftových aut od roku 2030. Problémem této iniciativy je, že se zdá být založena na závěrech vyvozených pouze z jedné části životnosti automobilu: z toho, co vychází z výfukového potrubí. Elektromobily mají samozřejmě nulové emise výfukových plynů, což je vítaný vývoj, zejména s ohledem na kvalitu ovzduší v centrech měst. Pokud se však trochu přiblížíme a podíváme se na celkový obraz, který zahrnuje výrobu automobilu, je situace velmi odlišná. Před konferencí o klimatu Cop26 v Glasgow v roce 2021 zveřejnila společnost Volvo údaje, podle kterých jsou emise skleníkových plynů při výrobě elektromobilu o 70 % vyšší než při výrobě benzinového vozu. Jak je to možné? Problém spočívá v lithium-iontových bateriích, kterými jsou v současné době vybavena téměř všechna elektrická vozidla: jsou nesmyslně těžké, k jejich výrobě je zapotřebí mnoho kovů a vzácných zemin a obrovské množství energie a jejich životnost je jen asi 10 let. Zdá se, že je to zvrácená volba hardwaru, který má vést automobilový boj s klimatickou krizí.
Nepřekvapuje proto, že se věnuje velké úsilí hledání něčeho lepšího. Vyvíjejí se nové, takzvané polovodičové baterie, které by se měly nabíjet rychleji a mohly by být zhruba o třetinu lehčí než ty současné - ale do jejich uvedení do prodeje zbývají ještě roky a do té doby samozřejmě vyrobíme miliony přetěžkých elektromobilů s rychle zastarávajícími bateriemi. Vodík se stává zajímavým alternativním palivem, i když se nám nedaří vyvinout skutečně "zelený" způsob jeho výroby. Lze jej využít jedním ze dvou způsobů. Může pohánět vodíkový palivový článek (v podstatě druh baterie); automobilka Toyota do jeho vývoje vložila spoustu peněz. Takový systém váží polovinu ekvivalentní lithium-iontové baterie a auto lze u čerpací stanice natankovat vodíkem stejně rychle jako benzinem.
Stále častěji mám pocit, že naše líbánky s elektromobily se chýlí ke konci, a to není nic špatného: uvědomujeme si, že je třeba prozkoumat širší škálu možností, pokud chceme řádně řešit velmi vážné ekologické problémy, které naše používání automobilů způsobilo. Měli bychom pokračovat ve vývoji vodíku, stejně jako syntetických paliv, abychom ušetřili šrotování starších automobilů, které mají stále co nabídnout, a zároveň prosazovat zcela odlišný obchodní model automobilového průmyslu, v němž bychom si naše nová vozidla ponechávali déle a uznávali jejich úžasnou, ale přehlíženou životnost.
Diskuse