 
Tradiční kina mají podle majitelů před sebou méně než 20 let, než nadobro zavřou oponu
27. 6. 2025 / Fabiano Golgo
čas čtení
10 minut
Sdílený
 výdech v temnotě. Společná vlna smíchu. Tiché ticho, když paprsek 
promítačky osvětlí svět mimo ten náš. Tento rituál – společné prožívání 
kinematografie – se zdá být vtkaný do naší kulturní tkáně. Nedávný 
průzkum přinesl šok hodný thrillerové zápletky: přes polovinu amerických
 kin provozovatelů věří, že „tradiční kinematografický zážitek“ má jako 
životaschopný byznys před sebou méně než 20 let. 
Zpráva
 J. Kim Murphyho v časopise Variety, vycházející z průzkumu analytika Stephena 
Followse a Screendollars mezi 246 řediteli firem, nepůsobí jako pouhá obava, 
ale spíš jako seismický otřes. Obří multiplexy možná hledí do propasti, 
ale pro samotnou duši kina, zejména na místech, kde to má největší 
význam – v malých městech a komunitních centrech – příběh nemusí nutně 
končit. Jen vyžaduje radikální přepracování. Exhibition Execs Think 'Traditional Moviegoing' Has Less Than 20 Years
Průzkum
 vykresluje obraz odvětví, které se stále potácí po úderu pandemie. 
Ohromujících 90 % provozovatelů kin uvádí, že jejich tržby se trvale 
drží pod předcovidovou úrovní. Navrhovaným záchranným lanem? Exkluzivní 
„kinookénko“ alespoň šest týdnů pro nové tituly, zoufalý pokus o hráz 
proti přívalu současného streamování, který podle 77 % 
provozovatelů aktivně podkopává jejich základní byznys. A přesto i mezi 
těmito obhájci ztemnělých sálů přetrvává hluboká pesimistická nálada. 
Zatímco provozovatelé se naděje drží o něco pevněji než jejich kolegové z
 distribuce nebo televize (kde přes 60 % také předpovídá zánik tradice 
do dvou desetiletí), shoda je pochmurná: současný model praská ve švech.
Ale
 co přesně je ta „tradice“, jíž hrozí zánik? Jak poznamenává Follows, 
pojem je příjemně nejednoznačný. Znamená to rozlehlý, 16sálový 
předměstský multiplex, chrám dvousetmilionového blockbusteru? Nebo 
zahrnuje i secesní jednosálový skvost na hlavní ulici malého městečka? 
Průzkum naznačuje možnost evoluce – „tradiční“ zážitek možná zmizí, ale 
místa, komunitní duch, se mohou přetvořit v něco nového. Toto rozlišení 
je klíčové. Umíráček nezvoní nutně pro společné sledování filmů, ale pro
 konkrétní, kapitálově náročný podnikatelský model, postavený na masové 
homogenitě a drahých nemovitostech.
A právě 
tady se naděje mihotá, často nejsilněji na okrajích. Po desetiletí kina v
 malých městech a méně obydlených oblastech balancovala na hraně 
životaschopnosti, minula je vlna multiplexů a nejtvrději je zasáhla éra 
streamingu. A přesto přežila. Jejich existence, často poháněná 
vynalézavostí a urputnou lokální loajalitou, nabízí plán pro budoucnost,
 kde bude kino vzkvétat nikoli jako korporátní obr, ale jako odolný, 
přizpůsobivý kulturní tep.
Podívejme se za 
hranice bojujících multiplexních řetězců, a najdeme fascinující příklady
 odolnosti. Vezměme si komunitní kino, jako je Hebden Bridge Picture 
House v Anglii nebo legendární Lyric Theatre ve venkovském Maine, v USA.
 Zde přežití závisí na proměně diváků ve zúčastněné strany. Financované 
prodejem podílů, dary, granty a poháněné dobrovolníky, tato místa 
shazují kůži pouhého kina. Stávají se pulzujícími společenskými centry. 
Jejich životaschopnost stojí na hlubokých místních kořenech a na nabídce
 hodnot, které daleko přesahují poslední pokračování superhrdinského 
příběhu.
Mezitím kurátorsky vedené artové či 
repertoárové kino prosperuje díky vášni a vytříbenému vkusu. Tyto oázy 
pěstují oddané publikum nabídkou toho, co algoritmy nedokážou: odbornou 
kurátorskou péčí. Tématické cykly mapující film noir nebo japonskou 
novou vlnu, retrospektivy režisérů, náročné cizojazyčné snímky 
přehlížené velkými řetězci – tohle není jen promítání filmů, je to 
pěstování filmové gramotnosti a budování komunity cinefilů. Udržitelnost
 pochází z věrných členství, možná vyšší úrovně občerstvení, a 
strategických partnerství s uměleckými radami nebo místními podniky. 
Jejich síla spočívá v jedinečné identitě a intelektuálním zaujetí.
Situace
 českých kin kopíruje globální trendy, ale s místními specifiky. Po 
pandemickém propadu se návštěvnost sice zvedá, plně předcovidové úrovně 
však mnohá kina, zejména multiplexy ve větších městech, stále nedosáhla.
 Podobně jako jinde čelí tlaku streamovacích platforem a nákladům na 
energie. Avšak český trh vykazuje pozoruhodnou odolnost. Klíčem je 
kombinace silné domácí filmové tvorby, která pravidelně láme rekordy v 
návštěvnosti, a sítě menších kin a artových biografů, často 
podporovaných městy nebo fungujících v rámci kulturních domů, které 
udržují kino živé i v menších regionech. Tyto menší scény často 
kombinují promítání s dalšími kulturními a společenskými aktivitami, 
čímž naplňují model komunitního centra. Zároveň zde najdeme všechny 
zmíněné alternativní modely odolnosti.
V 
srdci české filmové kultury pulzují kina, jež proměnila umění 
kurátorství v životní filosofii. Světozor, Lucerna, Bio Oko, Aero, MAT, 
Bio Atlas či brněnské Art Kino představují mnohem víc než prostory pro 
projekci – jsou to kulturní laboratoře, kde každý program je esejem o 
kinematografii. 
Světozor v centru Prahy se 
specializuje na evropské autorské snímky a dokumentární perly, často 
doprovázené diskuzemi s tvůrci. Palác Lucerna, s dechberoucí secesní 
atmosférou, kombinuje české retroklasiky s nezávislými světovými tituly.
 Bio Oko v Holešovicích drží prapor nonkonformismu: od experimentálních 
filmů po queer kino, vše v industriálním prostoru s lehátky a pivním 
barem. 
Kino Aero na Žižkově, skryté nad starým
 autosalónem s hypnotizujícím neonem, buduje kult kolem pečlivě řazených
 cyklů (kultovní midnight movies, baltské nové vlny) a živých hudebních 
doprovodů k němým filmům. MAT v Karlíně zase vytváří komunitu kolem 
osobních výběrů renomovaných režisérů a intelektuálů. A Bio Atlas u 
Florence, jako hybrid multiplexu a artového biografu, dokazuje, že i 
komerční prostor může dýchat pro náročné diváky – jeho menší sály hostí 
festivalové skvosty i české premiéry nezávislých děl. 
Brněnské
 Art Kino pak udržuje tradici středoevropské filmové eseje. Nebo 
olomoucké Metropol, který se soustředí na kurátorsky vedené programy, 
klasiku, evropské a autorské filmy, a tím budují si věrné publikum a 
spoléhají na členy a partnery z řad kulturních institucí. Tato kina 
nejen vybírají filmy – vyprávějí jimi příběhy, vytvářejí tematické cykly
 (od japonského jídrošu po postsovětskou nostalgii), propojují generace a
 vzdorují algoritmům. Jejich síla tkví v důvěře publika: divák sem 
nepřichází jen "na film", ale na zážitek z objevu, do prostoru, kde 
každý snímek je odpovědí na otázku, co kino ještě může být. Jsou živým 
důkazem, že v éře streamingu přežijí ti, kdo promítají s vášní a vizí.
Nezanedbatelnou
 roli v české kinematografické krajině hraje i světový význam 
Karlovarského mezinárodního filmového festivalu (KVIFF). Každoročně 
přiláká desítky tisíc návštěvníků (v posledních předpandemických 
ročnících přes 140 000), což je důkazem trvajícího hladu po výjimečném 
společenském zážitku a objevování nových filmových hvězd. Festival 
funguje nejen jako přehlídka špičkové světové kinematografie, ale také 
jako významný hospodářský a kulturní impuls pro celý region. Zároveň 
ukazuje, že chuť na kvalitní kino v mimořádném prostředí a atmosféře je 
silná. Sílu domácí tvorby pak dokládají fenomenální divácké úspěchy jako
 film Vlny od Jiřího Mádla. Tento film, jenž strhl skoro milion diváků, 
je jasným důkazem, že místní příběhy s vysokou uměleckou i produkční 
kvalitou dokážou konkurovat velkofilmům a přivést lidi do kin masově. 
Takové úspěchy jsou pro česká kina zásadní výživou a nadějí.
Příkré
 varování průzkumu o 20 letech pravděpodobně míří především na masový 
multiplexní model závislý na drahých nemovitostech a stále nejistějších 
velkofilmových franšízách. Jeho úpadek na mnoha místech se zdá možný. V 
českém kontextu však existují důvody pro opatrný optimismus. Kombinace 
silné domácí tvorby, existence funkční sítě menších a středních kin s 
komunitním či artovým zaměřením a kulturní tradice, do níž patří i 
takové giganty jako KVIFF, vytváří odolnější ekosystém než v některých 
jiných zemích. 
Globálně pak uvidíme krajinu s 
méně, ale o to spektakulárnějšími, cílovými multiplexy, soustředěnými 
výhradně na prémiové velkoformátové zážitky – Imax, Dolby Cinema, 4DX – 
nabízejícími smyslový zážitek skutečně nedosažitelný doma. Vedle nich 
lze očekávat rozkvět hyperlokálních, rozmanitých komunitních pláten, 
ztělesňujících alternativní modely, hluboce zakotvených ve svých 
čtvrtích a nabízejících mnohem víc než jen nejnovější studioový produkt.
 Technologie tuto decentralizaci umožňuje.
Prvotní
 magie shromáždění se ve tmě kvůli společnému příběhu přestála televizi,
 VHS a DVD. Dokáže přestát i příval streamování, ale ne beze změn, a ne 
všude v současné korporátní podobě.Tradiční podnikatelský model možná 
slábne, ale tlumené světlo sdíleného kinematografického údivu? To může 
dál hořet, živené trvalou lidskou touhou po společných příbězích a 
tichou vynalézavostí nalezenou daleko od jasu Hollywoodu i v srdci 
Evropy. 
2811
 
 
 
Diskuse