Koutek reklamní tuposti:
Máte rádi Sochi? aneb Makaronské hry 2014
31. 1. 2014 / Tomáš Koloc
Už když jsem si před šesti lety během letních olympijských her v Pekingu (které byly v českém veřejném prostoru z větší části inzerovány jako olympiáda v Beijingu) prohlížel seznam míst, která aspirují na dějiště dalších olympiád, bylo mi jasné, že kromě olympijských máme před sebou i další makaronské hry.
Autorům českých reklam a veřejných nápisů, podle nichž se olympiády v北京 a v Сочи odehrávají v "Beijing" a "Sochi", zřejmě ušlo, že pro čínštinu, stejně jako pro ruštinu, má český jazyk své dlouholeté a stále platné přepisové normy (koho to zajímá; jde o státní normy ČSN 01 6910 a ČSN 01 0185), které (na rozdíl od jiných státních norem) vycházejí ze zdravého rozumu. Rusko-česká transkripce například využívá té šťastné skutečnosti, že k přepisu písmene, které východoslovanská cyrilice označuje znakem ч, disponuje naše příbuzná západoslovanská čeština, používající latinskou abecedu, už stovky let ekvivalentním písmenem č. Dějiště letošní zimní olympiády, přímořské letovisko u Černého moře, je proto (na rozdíl od reklam, které chtějí být "světové") ve všech českých učebnicích a zeměpisných atlasech (aspoň v těch, které vydala nakladatelství, zaměstnávající jazykového korektora) nazýváno Soči.
Pozn. ŠOK: Autorům reklam to neušlo. Ten, komu to ušlo, je Mezinárodní olympijský výbor a jeho poslušný český bratříček, který ve velmi striktním manuálu k používání chráněné ochranné známky Olympijských her zakázal v latince používání jiných tvarů slova Soči, než ten "Sochi". Stejně jako tentýž výbor zakázal používat slovo olympiáda pro jiné místní, sportovní a studentské soutěže (matematická olympiáda, přírodovědná olympiáda)... Ani slova "olympiáda" a "olympijský" (a slova odvozená), stejně jako symboly pěti kruhů a olympijské pochodně, jsou chráněna zákonem č. 60/2000 Sb., o ochraně olympijských symbolik a nesmí se používat bez speciálního povolení Olympijského výboru. Jo, jo... globální kšeft, jeho brácha marketing a sestra reklama vládnou všemu. Od roku 2000 i olympijskému hnutí. Je načase například začít takto zkomercionalizované olympijské hnutí ignorovat a bojkotovat, neboť se zpronevěřilo původním ideálům - jak Evangelose Zappase (1859), tak barona Pierra de Coubertina z let 1894-1914.
Proč tento koutek?
Reklama je součástí veřejného prostředí. Ovlivňuje naši řeč a vnímání estetiky, ať chceme nebo ne. Proto by měla dodržovat aspoň základní kulturu vyjadřování. Budeme publikovat takové příklady firemní komunikace, kde neschopnost jejího tvůrce či zadavatele překročila míru jazykové či jiné normy. Snad to přispěje ke kultivaci okolí nás všech.
Diskuse