Mezitím v Absurdistánu 27

Mimořádné pokračování: Na oslavu LVI. národního festivalu polské písně v Opole

29. 5. 2017 / Tomasz Oryński

čas čtení 10 minut

Bývaly doby, kdy byl Festival polských písní v Opole opravdu zajímavý. To je místo, kde se zrodily největší polské hity, jako například píseň Czesława Niemena “Dziwny jest ten świat”. Po dobu prvních padesáti let byl festival v Opole jednou z nejdůležitějších událostí v polském hudebním průmyslu. Byl zrušen jen jednou, v roce 1982, po vyhlášení mimořádného stavu v Polsku.

V novém Polsku ztrácel festival pomalu svůj vliv, veřejnost se obracela k modernějším akcím, jako je Open'er. Také, poté, co po roce 1989 vznikla komerční média, Opole, což byla vlajková akce v důsledku podporu státní televize TVP, najednou čelilo konkurenci od nezávislých akcí zorganizovaných komerčními médii. Za posledních deset let se Opole stalo místem, kam jezdí staré unavené hvězdy ještě naposledy zazářit, protože soutěž pro mladé talenty také zastarala v době existence formátů pořadů typu X-factor a Polsko má talent...

Nyní ale máme v Polsku novou vládu, která přislíbila, že se Polsko zdvihne z kolenou a navrátí se ke své někdejší slávě. V rámci tohoto plánu proměnil Kaczyńského bulteriér Jacek Kurski veřejnoprávní média v propagandistický nástroj, srovnatelný pouze s tím, co existovalo v nejtemnějších dobách komunismu. Někteří lidé říkají, že státní média v Polsku jsou nyní dokonce lepší než tehdy a srovnávají je se státními médii v Severní Koreji! Jedním z největších úspěchů Jacka Kurského je skutečnost, že o festivalu v Opole nyní najednou zase všichni v Polsku hovoří. Ale, jako obvykle, ďábel spočívá v detailech...

Plány na letošní festival v Opole nebyly žádným způsobem revoluční. Některé hvězdy, které baví celé generace Poláků, šance pro polozapomenuté hvězdičky znovu zazářit, a to všechno doplněno hrstkou umělců z mladé generace. Největší událostí měl být koncert na oslavu padesátého výročí vzniku jevištní kariéry Maryly Rodowiczové, jejíž postavení na polské hudební scéně lze srovnat s postavením Karla Gotta v České republice. Maryla Rodowicz by nikdy nezůstala na vrcholu tolik let, kdyby se bála hudebníků z mladé generace, je známá tím, že se nebojí s nimi experimentovat. Je otevřená spolupráci v podstatě s každým, včetně umělců z žánru Disco Polo, který se obecně považuje za synonymum nevkusu. Avšak její koncert v Opole měl být něčím mimořádným - padesáté výročí své kariéry oslavujete na jevišti jen jedenkrát. Tentokrát se nemusíte podrobovat nejnižšímu společnému jmenovateli, abyste pobavili masy. Takový koncert je jen o vás, a proto Maryla Rodowiczová pozvala do svého show několik umělců, jichž si nejvíc váží.

Bohužel, Jacek Kurski s jejím výběrem umělců nesouhlasil. A skutečnost, že se mu opravdu líbí Disco Polo (), s tím nemá nic společného. Vyjádřil se, že zpěvačka Kayah, kterou Rodowiczová také pozvala, "bude zpívat v Opole jen přes moji mrtvolu". Proč? Kayah otevřeně podporuje opozici a účastní se na protivládních demonstracích.

Jak se tato informace rozšířila, další zpěvačka, kterou pozvala Maryla Rodowiczová, Kasia Nosowska, oznámila, že na protest proti zakazování zpěváků kvůli jejich politickým názorům se ze solidarity se zpěvačkou Kayah festivalu v Opole také nebude účastnit. Situace začala být problematická, avšak Maryla Rodowicz by bývala nepřežila na jevišti padesát let, kdyby neuměla podlézat politikům. Osobně se vydala do státní polské televize TVP vyjednávat a dokonce souhlasila, že s Jackem Kurskim natočí video, v němž ujistila diváky, že ve státní televizi TVP žádná cenzura dnes neexistuje:

A vypadalo, že je všechno v pořádku. Žádná cenzura neexistuje, koncert se bude konat jak plánováno... Až na to, že kdosi ze strany Právo a spravedlnost měl nutkání říct k věci trochu příliš mnoho. Obvinil zpěvačky Kayah a Nosowskou, že si o sobě příliš mnoho myslí, že se chovají rozmazleně a hystericky a že celou tu situaci zavinily samy. Bylo naznačeno, že se staly terčem nátlaku od opozice, anebo že si je opozice zaplatila.

To byla poslední kapka. Kayah a Nosowská oznámily, že do Opole nepojedou, protože nedopustí, aby z nich někdo dělal blbce. Brzo se k nim připojili další umělci, kteří se také měli účastnit koncertu na oslavu výročí Maryly Rodowiczové. I Andrzej "Piasek" Piasexzny, který tam měl oslavovat svých pětadvacet let na jevišti, se rozhodl zrušit svou účast. Další umělci následovali, včetyně Maryly Rodowiczové samotné (i když je nutno říct, že ji také zasáhla smrt její matky). Skoro všichni svou účast v Opole zrušili, od největších hvězd jako Kasia Nosowska, přes mladší umělce jako Michał Szpak až po ty, kteří měli soutěžit na koncertu premiér. Dokonce i ředitel koncertů a moderátor Artur Orzech zrušil svou účast a pak ji zrušilo i město Opole.

Jacek Kurski se vyjádřil, že obvinění z cenzury je lež a fake news. Obvinil opozici, že zneužívá smrt matky Maryly Rodowiczové, avšak v témže interview neváhal ani okamžik, než zneužil smrt jiného legendárního zpěváka, Zbigniewa Wodeckého, když přišel s návrhem nahradit koncert Rodowiczové koncertem věnovaném Wodeckému, navzdory námitkám jeho nejbližších příbuzných a skutečnosti, že Wodecki odmítl vystupovat na festivalu v Opole jen před několika měsíci.

Jacek Kurski v rozhovoru ve své vlastní televizi odvážně obvinil primátora města Opole, že zničil festival v Opole. Obvinil ho také z šokujícího jednání, které skončí nejen politickou, ale i finanční odpovědností, a řekl, že už má několik měst, které chtějí organizaci festivalu převzít a že primátor Opole přileze zpět k TVP a bude prosit o návrat festivalu do jeho města. Co se týče umělců, Jacek Kursi uvedl, že byli špatně informováni, že rozsah bojkotu festivalu není tak velký a že sice možná 18 až 19 umělců festival bojkotuje, ovšem dalších 100 jsou jen lidé, jimž se nepodařilo prosadit se jako umělci, tak se snaží dostat se do médií tímto způsobem. Podle Kurského nesou odpovědnost za celý útok na festival v Opole známé síly, které nemohou snést skutečnost, že po volbách v roce 2015 už nejsou schopny ovládat tyto akce. A vzhledem k tomu, že viděly, že festival v Opole bude obrovským úspěchem, rozhodly se ho zničit.

Zdůraznil znovu, že ve státní polské televizi TVP žádná cenzura neexistuje, s výjimkou situací, kdy by to urazilo náboženské cítění. To vysvětluje, že jedna kapela neměla možnost festival v Opole bojkotovat. Skupina Dr Misio byla ze soutěže premiér vyloučena, protože jejich píseň kritizovala katolickou církev. V jejím videoklipu jsou členové kapely oblečeni jako kněží a církev je ukázána čistě jako mlýnek na peníze. Bylo rozhodnuto, že tento videoklip je "nevhodný pro vysílání", tak se na něj můžete podívat na YouTube:

Jiným významným umělcem, který se nepřipojil k bojkotu Opole, je Jan Pietrzak. Tento osmdesátiletý satirik a bývalý prezidentský kandidát se těší obrovskému nárůstu zájmu. Stal se jedním z nejpodporovanějších umělců od strany Právo a spravedlnost, poté, co začal dělat vulgární vtipy o bývalém prezidentu a o politických z předchozí vlády. Těší se nejen popularitě, ale obrovskému množství peněz. Nadace, kterou provozuje Pietrzakova manželka a jejímž cílem je podpora "vlasteneckých hodnot v kultuře" nedávno obdržela od státem ovládaných firem a institucí 500 000 zlotých. Ostatní Poláci nepovažují Pietrzakův humor zas za tak dobrý a zastávají názor, že nevymyslel nic zábavného už dlouhá desetiletí. Pietrzak prokázal, že tito kritikové nemají pravdu, když začal na veřejnosti tvrdit, že festival v Opole byl zrušen, protože tamější primátor si nepřál, aby tam vystupoval Jan Pietrzak.

Ale je festival v Opole opravdu zrušen? Primátor města Opole už vyjednává s jinými mediálními společnostmi o tom, že uspořádá festival později v tomto roce. Šíří se nepodložené zprávy, že Maryla Rodowicz bude mít oslavu svého padesátého výročí na jevišti na druhém z velkých polských festivalů - v Sopotech. Také ji pozvali do Woodstocku, což je festival pod širým nebem, který pořádá Jerzy Owsiak, jako velké poděkování všem dobrovolníkům, kteřé se účastní na akcích Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy (více o WOŚP a o jeho vztahu k vládě strany Právo a spravedlnost ZDE https://blisty.cz/art/85336.html). Mezitím tvrdí TVP, že LIV. národní festival polské písně v Opole se bude konat v městě Kielce, navzdory protestům místních lidí a vystupujících komiků, kteří se obávají, že pokud budou muset udělat místo pro Opole, budou vykopnuti z místního amfiteátru, kde pořádají výroční večer kabaretu.

Ale hlavním problémem s přesunutím festivalu Opole do města Kielce je v tom, že je velmi obtížné najít umělce, kteří by byli ochotni se na takovém festivalu podílet, a zároveň přilákat nějaké publikum. Obávám se, že největšími hity umělců, kteří podporují stranu Právo a spravedlnost, jsou písně jako "Kdybychom měli čtyři Ziobra (to je ministr spravedlnost v této a v předchozí vládě strany Právo a spravedlnost), Polsko by bylo dobré!" od Andrzeje Roziewicze:

anebo jeden z největších hitů na Radiu Maryja, “Otec Tadeusz [Rydzyk]je jako Prométheus”:

Anebo písně pro prezidenta Dudu, které zpívá víceméně neznámá Emilia Golaszewska:

Takovéto kulturní výdobytky asi nebudou stačit, tak je velmi pravděpodobné, že LIV. národní festival polské písně v Opole v městě Kielce skončí katastrofou, tak jako se letos vůbec nepodařilo vojenským piknikům konkurovat akcím organizace WOŚP.

0
Vytisknout
10206

Diskuse

Obsah vydání | 1. 6. 2017