Do třetice o lidském faktoru

22. 7. 2020 / Karel Dolejší

Z šetření zpravodajského serveru Aktuálně.cz vyplývá, že strojvůdci Českých drah mají v některých případech na spánek mezi službami fakticky k dispozici zhruba čtyři hodiny, navíc často v podmínkách vysloveně neoptimálních ZDE. Nezbývá tedy než se ještě jednou vrátit k tomu, co jsem již psal o vynucených chybách ZDE.

Zkuste se soustředit na řízení vozidla po dobu jedenácti hodin - poté, co jste spánkem strávili plus minus čtyři hodiny, zatímco vás budilo hlášení staničního rozhlasu.

A zkuste v takovém stavu nedělat chyby.

Hodně štěstí.

***

V kterési z Kubátových krkonošských pohádek dávala selka čeledínovi k jídlu jedno vejce denně.

Onoho dne jej však pozorovala, kterak se večer za chůze potácí a zakopává.

Dospěla tedy k názoru, že po celém vejci je její zaměstnanec zřejmě příliš bujný, takže ho napříště bude krmit pouze polovinou.

Úvahy univerzálního ministra Havlíčka o lidské chybě coby příčině řetězových nehod vlakových souprav Českých drah se ovšem ubírají v zásadě stejným směrem, jako úvahy právě zmíněné, veskrze lidumilné domácí paní.

Poté co sami zaviníte nepřiměřený stav zaměstnanců jim to ještě přičtěte na účet a dál utahujte šrouby.

Za starých časů se tomuhle říkalo nelidské vykořisťování; za časů současných nepochybně nutná flexibilita pracovní síly.

***

Jediný lidský faktor, který snad může v kauze srážek vlaků bez vynucení selhávat - a to totálně - je ministr dopravy.

Zlé jazyky ovšem tvrdí, že pod Babišovým vedením spí Havlíček možná jen o něco málo více než strojvůdci.

V tom případě však nelze vyloučit ani možnost, že kumulované nevyspání vedlo u něj dočasně k závažným psychickým změnám, které zcela znehodnocují jeho úsudek.

Pak navrhuji, aby byl Havlíček někde řádně uložen a hibernoval až do voleb v roce 2021. Poté může být šetrně probuzen, aby nepropásl sestavování nové vlády, které pomůže konečně realizovat Český sen.

S hibernací myslím dokáže kvalifikovaně poradit jezevec z Vysočiny.

Pak odpočatý ministr všeho snad konečně dojde k pochopení primitivního faktu, že dřevěný přednosta k zabezpečení vlakové dopravy v roce 2020 už rozhodně nestačí.

A to ani v holdingu.

0
Vytisknout
3186

Diskuse

Obsah vydání | 29. 7. 2020