Nad českým provinčním populismem, jeho principy a spojenectvím mezi konzervativní pravicí, Zemanem a dezinfo scénou

Až česká auta vyjedou z Blaníku a udusí exhalacemi tu hnusnou evropskou hydru...

19. 7. 2021 / Bohumil Kartous

čas čtení 6 minut

Čeští političtí populisté a jejich symbiotičtí mediální čističi ve svém přirozeném životním. Prostředí, které je určeno specifikou kulturní atmosférou, vytrvale bojují za národní zájmy, které ve skutečnosti nejsou ani v nejmenším národní, přičemž hrdinně útočí proti EU, stejně jako prezidentův mluvčí nebo velká část narativů dezinfo scény. Skrývá se za tím nejen "my a oni" efekt, ale i prozíravá zbabělost, vyplývající ze skutečnosti, že je za podobné manipulace nebude nikdo pohánět k odpovědnosti...

Stanislav Biler si všiml, že server Echo24, který dlouhodobě vykazuje tendenci nadbíhat zájmům určitého českého businessu (pravděpodobně podle míry finanční podpory), se prostřednictvím svého redaktora ujal role PR agentury lídra ODS v oblasti ekonomiky pana Skopečka:


"Ekonomický expert ODS, Jan Skopeček, předal Timmermansovi model českého parního stroje a upozornil ho na význam tkalcovského stavu pro českou ekonomiku.
Zákaz dětské práce by byl obrovskou ranou pro český průmysl. Zelená ideologie podle něj válcuje racionální přístup k ochraně pokojových kytek.
Novinář pravicových Haló novin, Daniel Kaiser, se pak Nizozemce zeptal, jak chce Evropská unie prosadit zákaz rituálních obětí nebo lobotomie proti odporu členských států.
Zákaz topení dehtem a pneumatikami pak označil za energetický maoismus.
Timmermanson rozdal oběma korálky, zrcátka a magické amulety."

Na to reaguje v diskusi profil zvaný Drago Sukalovský. V reakci nepřímo obviňuje Stanislava Bilera z totalitářské demagogie a přirovnává ho ke komunistům a jejich aparátu:

"Standa vtipný jako vždycky, tedy asi jako politruk na PŠM u vzorné roty Pohraniční stráže v Plané. A asi tak stejný demokrat." 

Na tento post reaguje Jiří Hlavenka vysvětlením, proč není možné politickou satiru jakkoliv spojovat s demokratičností či nedemokratičností a zároveň poukazuje na zásadní manipulaci v jednání pana Skopečka a jeho příznivce, pana Kaisera, kteří staví "obranu národních zájmů" na zjevné lži:

"Je to politická satira, k ní nepatří označení demokratická nebo nedemokratická právě jako to nepatří k soše, symfonii nebo rockové písničce. Ultravtipný mně jeho post nepřijde, text jak Skopečka, tak Kaisera je ale věcně chybný ve všech podstatných věcech:
- žádné "české auto" momentálně neexistuje, jde o auto německé či korejské. Auto je toho komu patří a všechn a auta vyráběná u nás patří od prvního šroubku do poslední gumičky Němcům, Korejcům atd, nikoli Čechům. Je to jako říkat "čínský" iPhone nebo "bangladéšský" Chanel No. 5 kvůli tomu, že vlastníci těchto výrobků si postavili fabriky v zemích s levnou silou, kde jim to místní kuliové za pár šupů vyrábějí. Timmermans musel fakt těžko držet vážnou tvář, když mu Skopeček představoval "české auto". 
- žádný "zákaz spalovacích motorů v roce 2035" nikdo nechystá, týká se to pouze nově vyráběných aut, což je zásadní rozdíl. (Souhlasím s tím že ten plán je radikální, technicky i finančně náročný. To jsou ovšem škody po nezvyklých tornádech, povodních a dalších klimatických průšvizích taky)."

Autor tohoto souhrnu reaguje následně upozorněním na to, že pan Skopeček a jeho symbiotický čistič komicky vyzdvihují zájmy "českých aut", jejichž vlastním nicméně rozhodl ve věci spalovacích motorů ještě progresivněji než samotná EU a dále poukazuje na zjevnou blízkost podobných snah o očerňování EU napříč "konzervativním spektrem", spektrem příznivců Miloše Zemana a dezinformační scénou:

"Vlastník “českých” aut, společnost Volkswagen, nedávno zveřejnil rozhodnutí vedení společnosti ukončit výrobu a prodej aut se spalovacími motory ke stejnému roku, k němuž se vztahuje rozhodnutí EU. S ohledem na rozhodnutí EU, které stanovuje moratorium na výrobu (ne používání) spalovacích motorů, jde ze strany Volkswagenu o rozhodnutí velmi progresivní. Pro jednoho z největších výrobců aut na světě je to pochopitelně obrovský problém a podobně jako mnozí další zavedení výrobci nemůže úplně tušit, jak tato historicky epochální změna technologie pohonu promění trh, protože se tímto otevírají dveře pro mnoho nových možných konkurentů, od Tesly po Google. Nicméně vedení německé společnosti usoudilo, dle mého správně, že místo planého lkaní bude mnohem efektivnější vzít potřebu snižování přímých emisí z automobilové dopravy vážně, vzít to jako fakt, jako jednu z technologických změn první poloviny 21. století, a dát zřetelně najevo, že je na tuto změnu připravena. Ze strany pana Skopečka, populistického politika, a pana Kaisera, jeho symbiotického mediálního čističe, jde v podstatě o velmi tradiční, folklórní projev provinční malosti, takový typický populistický scapegoating, který se v ničem zásadním neliší od toho, co produkuje mluvčí pana prezidenta Zemana nebo čím se vyznačuje velká část dezinformační scény. Příčiny, proč se podobní aktéři veřejného dění v ČR uchylují k takové intelektuální láci, jsou v zásadě tyto: Jde o útoky, které se vzhledem ke své provinčnosti a bezvýznamnosti odehrávají hluboko pod detekčním prahem obranného systému EU (netvrdím, že je to dobře), tím pádem zůstávají bez reakce, neboť lidé s opačným názorem nemají potřebu lézt s těmito protagonisty do jejich manipulativního bláta a tam se s nimi potýkat. Tento fakt, dělá z EU ideálního obětního beránka a zároveň pomyslnou “zrůdu”, vůči které je možné se bez obav srdnatě vymezovat a pouštět se v úvahách na téma “my a oni” daleko za hranice snesitelné etiky i estetiky. Tento narativ perfektně napomáhá ventilovat frustraci vyplývající ze syndromu oběti, který je stále zakořeněn v současné české memetice a který lze prožívat i zneužívat (upřímně nevím, co u pánů Skopečka a Kaisera převažuje, zda provinční malost, nebo oportunismus). V neposlední řadě je třeba zdůraznit, že nejde o snahu komunikovat s evropskými partnery, ale že jde o zprávu lokálnímu voličskému publiku v ČR. Fakt, že se pan Skopeček ztrapňuje modelem "českého" auta, které není v ničem české, mu zřejmě nevadí, neboť hraje s neschopností svého voliče tuto "drobnost" rozpoznat. Být za vola v EU mu nevadí, sleduje přízemní, populistický zájem u části českého elektorátu."

0
Vytisknout
3714

Diskuse

Obsah vydání | 23. 7. 2021