Odraz klamu: o metapříčinách naší slepoty
12. 11. 2025 / Fabiano Golgo
čas čtení
5 minut
Demokracie
nás žádá, abychom tyto instinkty potlačili – abychom diskutovali
trpělivě, důvěřovali cizím lidem a snesli složitost. V jistém smyslu je
každý okamžik, kdy demokracie funguje, morálním zázrakem.
To je první vrstva našeho problému. Jsme bytosti stvořené pro sounáležitost, ne pro abstrakci. Když se politika stane příliš procedurální a technokratická, přestane naplňovat naši potřebu smyslu a uznání. Otevírá se prostor pro vůdce, kteří nenabízejí správu věcí veřejných, ale pospolitost – iluzi jednoty proti chaosu.
Touha po jasnosti není hloupost. Je to únava. Je to duše, která říká: Už neunesu tolik nejistoty.
Druhá vrstva je systémová. Liberální demokracie, propojená s tržním kapitalismem, přinesla blahobyt a svobodu, ale i nový druh osamění. Udělala z lidí podnikatele sebe sama – neustále optimalizující, prezentující, soutěžící.
Po nějakou dobu tuto osamělost zakrýval růst a konzum. Nákupní centrum bylo naším chrámem, chytrý telefon růžencem. Ale když hudba ustala – když se prohloubily nerovnosti, když se zhroutila důvěra v instituce a lidé se začali cítit zbyteční v digitální ekonomice – vrátil se starý hlad po sounáležitosti.
Populismus není jen vzpourou proti elitám. Je vzpourou proti anomii – proti emocionální poušti společnosti, která si cení autonomie víc než vztahu.
To je první vrstva našeho problému. Jsme bytosti stvořené pro sounáležitost, ne pro abstrakci. Když se politika stane příliš procedurální a technokratická, přestane naplňovat naši potřebu smyslu a uznání. Otevírá se prostor pro vůdce, kteří nenabízejí správu věcí veřejných, ale pospolitost – iluzi jednoty proti chaosu.
Touha po jasnosti není hloupost. Je to únava. Je to duše, která říká: Už neunesu tolik nejistoty.
Druhá vrstva je systémová. Liberální demokracie, propojená s tržním kapitalismem, přinesla blahobyt a svobodu, ale i nový druh osamění. Udělala z lidí podnikatele sebe sama – neustále optimalizující, prezentující, soutěžící.
Po nějakou dobu tuto osamělost zakrýval růst a konzum. Nákupní centrum bylo naším chrámem, chytrý telefon růžencem. Ale když hudba ustala – když se prohloubily nerovnosti, když se zhroutila důvěra v instituce a lidé se začali cítit zbyteční v digitální ekonomice – vrátil se starý hlad po sounáležitosti.
Populismus není jen vzpourou proti elitám. Je vzpourou proti anomii – proti emocionální poušti společnosti, která si cení autonomie víc než vztahu.
Když se společenská smlouva stane pouhou transakcí, lidé začnou hledat něco předpolitického: kmen, mýtus, víru, národ.
Ironií je, že demokracie potřebuje právě to, co trh rozkládá: důvěru, trpělivost, pocit společného osudu. A tak problém nemusí být odchylkou od liberální demokracie, ale jejím vnitřním defektem – nerovnováhou v její morální architektuře.
Po dvě století se liberální řád opíral o jednoduchý příslib: pracuj, dodržuj pravidla a tvůj život se zlepší. Tento příběh byl jak ekonomickým, tak morálním tmelem. Ale když stagnují mzdy, když automatizace a ekologická úzkost mění obzory, příběh se hroutí.
Co ho nahrazuje? Často nostalgie – sen o ztracené velikosti, o návratu do mýtické celistvosti. Autoritářská hnutí nekvetou proto, že by nabízela pokrok, ale proto, že nabízejí smysl. Proměňují osobní frustraci v kolektivní identitu.
Existuje však i tišší reakce – ta, která se neobjevuje v titulcích. Je to hledání komunity v menším měřítku: sousedské skupiny, lokální média, občanské iniciativy, nové formy solidarity. To jsou nenápadné protikultury morální obnovy.
Má-li demokracie přežít toto století, musí znovu vystavět morální základy, které kdysi považovala za samozřejmé. Samotná svoboda nestačí; musí to být svoboda ve vztahu. To znamená přemýšlet o vzdělávání jinak – ne jako o přenosu informací, ale jako o formování charakteru: pěstování zvídavosti, empatie a epistemické pokory – vědomí, že náš vlastní pohled je vždy jen částečný.
Znamená to také vyvážit ekonomiku tak, aby bezpečí a důstojnost nebyly vedlejšími produkty trhu, ale základními společenskými statky. Protože občan, který žije ve strachu nebo v ponížení, těžko může být demokratem.
A nakonec to znamená vytvořit digitální prostředí, které podporuje dialog, nikoli kmenové potvrzování – prostory, které odměňují porozumění, ne rozhořčení. Není to nic oslnivého. Ale právě to je práce civilizace.
Skutečný zápas naší doby není mezi levicí a pravicí, ale mezi dvěma představami člověka. Jedna v nás vidí spotřebitele zážitků, izolované a sebestředné. Druhá nás chápe jako morální bytosti, schopné transcendence a vzájemné péče.
Každý společenský řád stojí na určité antropologii – na tom, jak si představuje člověka. Krize demokracie je v jádru krizí antropologickou. Vybudovali jsme systém pro racionální aktéry, ale žijeme v něm jako toužící duše.
Ironií je, že demokracie potřebuje právě to, co trh rozkládá: důvěru, trpělivost, pocit společného osudu. A tak problém nemusí být odchylkou od liberální demokracie, ale jejím vnitřním defektem – nerovnováhou v její morální architektuře.
Po dvě století se liberální řád opíral o jednoduchý příslib: pracuj, dodržuj pravidla a tvůj život se zlepší. Tento příběh byl jak ekonomickým, tak morálním tmelem. Ale když stagnují mzdy, když automatizace a ekologická úzkost mění obzory, příběh se hroutí.
Co ho nahrazuje? Často nostalgie – sen o ztracené velikosti, o návratu do mýtické celistvosti. Autoritářská hnutí nekvetou proto, že by nabízela pokrok, ale proto, že nabízejí smysl. Proměňují osobní frustraci v kolektivní identitu.
Existuje však i tišší reakce – ta, která se neobjevuje v titulcích. Je to hledání komunity v menším měřítku: sousedské skupiny, lokální média, občanské iniciativy, nové formy solidarity. To jsou nenápadné protikultury morální obnovy.
Má-li demokracie přežít toto století, musí znovu vystavět morální základy, které kdysi považovala za samozřejmé. Samotná svoboda nestačí; musí to být svoboda ve vztahu. To znamená přemýšlet o vzdělávání jinak – ne jako o přenosu informací, ale jako o formování charakteru: pěstování zvídavosti, empatie a epistemické pokory – vědomí, že náš vlastní pohled je vždy jen částečný.
Znamená to také vyvážit ekonomiku tak, aby bezpečí a důstojnost nebyly vedlejšími produkty trhu, ale základními společenskými statky. Protože občan, který žije ve strachu nebo v ponížení, těžko může být demokratem.
A nakonec to znamená vytvořit digitální prostředí, které podporuje dialog, nikoli kmenové potvrzování – prostory, které odměňují porozumění, ne rozhořčení. Není to nic oslnivého. Ale právě to je práce civilizace.
Skutečný zápas naší doby není mezi levicí a pravicí, ale mezi dvěma představami člověka. Jedna v nás vidí spotřebitele zážitků, izolované a sebestředné. Druhá nás chápe jako morální bytosti, schopné transcendence a vzájemné péče.
Každý společenský řád stojí na určité antropologii – na tom, jak si představuje člověka. Krize demokracie je v jádru krizí antropologickou. Vybudovali jsme systém pro racionální aktéry, ale žijeme v něm jako toužící duše.
312
Diskuse