JAK SI POČÍNALA VLÁDA ODS A TOP 09 V OBLASTI DOPRAVY:

Když doprava kulhá na obě nohy

14. 9. 2013 / Marek Řezanka

čas čtení 4 minuty

Pokud na první místo stavíme hledisko zisku, zjistíme, že v některých oblastech je v přímém rozporu se zájmy lidí. Třebaže by některé kroky vedly ke zlepšení životní úrovně i k lepší a důslednější ochraně životního prostředí, slyšíme pouze -- za významného pokrčení ramen: Toto se nevyplatí. Nejinak tomu je i v oblasti dopravy. Dozvídáme se, jak se nevyplatí provozování některých tratí, třebaže jsou dané spoje pro některé lidi klíčové. Doprava souvisí s obslužností, s dostupností škol, zdravotnických zařízení, s dostupností sociálních služeb, atd.

Další analýzy Marka Řezanky k volbám:

Marek Řezanka, O životním prostředí: Z čeho (ne)lze těžit

Marek Řezanka, O zdravotnictví: Když systém onemocní

Marek Řezanka, Hra o školství

Marek Řezanka, Kultura na odpis

Za vlády Petra Nečase bylo téměř pravidlem, že v čele jednotlivých resortů byli "kozlové zahradníci", jinými slovy lidé, kteří dané problematice nerozuměli a nevyznali se v ní. Klasickými příklady byli například ministři za Věci veřejné, Radek John (vnitro) či vít Bárta (doprava).

Brzy po sestavení trojkoalice jsme byli ujištěni, že se Bárta se svým resortem již několik dní usilovně seznamuje. Lepší vizitku snad ministr ani mít nemůže. Neměl by být ministrem někdo, kdo se danou problematikou aspoň několik let aktivně zabývá a má na tomto poli nějaké hmatatelné výsledky -- pokud možno takové, které konkrétnímu resortu svědčí?

Resort dopravy (a nejenom on) se dlouhodobě potýká s celou škálou problémů. Připomeňme si některé z nich:

1) Výrazně předražené stavby dálničních úseků, jejichž budování se neúměrně prodlužuje

2) Nevýhodné smlouvy, odčerpávání peněz a jejich plýtvání, aneb smutný konec elektronického mýtného (viz zprávy NKÚ)

3) Neutěšený stav komunikací, a to silnic i mostů (jako symbol může sloužit dálnice D1) Ve smutném výčtu by se dalo pokračovat. Resortu neprospívají ani různé aféry, které poukazují na špatné hospodaření a korupční kauzy. Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) otřásá kauza bývalého náměstka ŘSD, Michala Haly (ve funkci byl za ČSSD) - více k této kauze je např. ZDE

Výmluvným faktem je, že za vlády P. Nečase se v resortu dopravy vystřídali celkem čtyři ministři: Vít Bárta, Radek Šmerda (pouze přechodně na zhruba čtvrt roku), Pavel Dobeš a Zbyněk Stanjura. Pavel Dobeš se stal symbolem Nečasova kabinetu z více hledisek. Jednak jako velmi neúspěšný ministr a jednak jako představitel nikým nevoleného subjektu LIDEM, který si budoval svůj program hluboko po volbách s tím, že motivací jeho členů bylo udržet se u moci navzdory odchodu jedné z parlamentních stran (VV) do opozice.

Pavel Dobeš symbolizuje éru, kdy se Česká republika stala "zemí nefunkčních registrů". Totálně selhaly projekty jako knížky pacientů, sKarty či nový registr vozidel. Právě pod ním je P. Dobeš nesmazatelně podepsán. Zatímco vláda avizovala úspory a šetření (na mandatorních výdajích, na sociálním státu, zkrátka tam, kde každý škrt může způsobit kolaps ještě fungujícího systému), tady se rozhazovalo plnými hrstmi. Přitom výsledek byl žalostný. Nový registr vozidel byl dlouho nefunkční -- a ještě déle chybový. P. Dobeš se navzdory této situaci držel u moci, co to šlo.

Tento exministr dopravy se kromě jiného "proslavil" také velmi zajímavými tahy v personálních otázkách. Ředitelem karlovarské krajské pobočky Ředitelství silnic a dálnic se stal Petr Keřka, bývalý primátor a jeden z účastníků nechvalně známé "karlovarské losovačky", tedy zmanipulovaného tendru na výstavbu hokejové haly, třebaže jenom na několik dní.

Neúspěšný byl P. Dobeš i při řešení výše zmíněných dlouhodobých problémů resortu. Konkrétně jde o vymáhání nedoplatků mýtného či problémy s opravou komunikací včetně D1.

Místo zlepšením stavu z let minulých se problémy na resortu dopravy za uplynulé tři roky pouze prohloubily. A pro občana vzkaz, že doprava kulhá na obě nohy, a že minimálně jedné z nich by mohla hrozit i amputace, nijak radostný není.

0
11611

Diskuse

Obsah vydání | 17. 9. 2013