 
Monitor Jana Paula: Zemřel malíř Petr Vaněček, co dál?
21. 6. 2019
/
Jan Paul
čas čtení
6 minut
Svět je plný paradoxů, a nyní k nim přibyl ještě jeden drobný. Veřejnost
 se o smrti malíře Petra Vaněčka dozvěděla až z bulvárního 
Blesku, jako 
kdyby veřejnost - a ta blesková zvlášť - měla vědět, kdo to vlastně byl 
Petr Vaněček, který se na české výtvarné scéně od začátku devadesátých 
let minulého století prakticky neukazoval, a na té veřejné už vůbec ne. 
Nabízí se otázka, koho a co jsme v něm vlastně ztratili, a odpovědět na 
ni bude důležité, a vůbec ne jednoduché, a to i přesto, že řada lidí zná
 usměvavého a vousatého „bohéma“ z nějaké vlastní autentické 
zkušenosti. 
 
 
Některá fakta jsou zřejmá. Narodil se 22.1. 1959 v Praze, a zemřel 
tamtéž 31.5. 2019. Vystudoval AVU v Praze u Prof. Arnošta Paderlíka, byl
 malíř, básník a překladatel. Patří k výrazné generaci českých umělců, 
kteří vstupovali na scénu v průběhu 80. let. Už v době studia vytvořil 
rebelantské trio Vaněček – Mainer - Bačkovský. Jako vystavující umělec 
se zúčastnil zásadních Konfrontací I. – IV. v 80. letech, a 
spoluorganizoval velkou výstavu tehdejšího soudobého umění Minulost a 
budoucnost Vinohradské tržnice v Praze v roce 1989. Je autorem maleb v 
interiéru kavárny Velryba, a sloupu v kavárně Jericho v Praze.
Jana Hradílková ve spolupráci s Linhartovou nadací, Nakladatelstvím 
Kant a Galerií NoD zorganizovala v roce 2015 dobročinnou aukci na pomoc 
Petru Vaněčkovi, který byl tehdy ve vážném zdravotním stavu. Tato aukce 
inspirovala jeho další přátele k akci Hledání ztraceného Vaněčka, jejímž
 smyslem je dohledání Vaněčkových prací, a vydání knihy či monografie. 
Jestliže byli organizátoři ještě za života nevšedního umělce 
přesvědčeni, že jeho dílo zůstávalo dlouhodobě nezmapováno, a zcela mimo
 pozornost hlavních galerijních institucí porevoluční éry, pak dnes, po 
jeho smrti, je toto přesvědčení zcela aktuální.
Životní pouť i tvorba Petra Vaněčka se totiž definitivně uzavřela, a 
logicky by měla být podrobena zkoumání a hodnocení.  Jsem ovšem 
přesvědčený, a je to jen můj názor, že v tuto chvíli není nutné 
s vydáním jeho monografie či knihy spěchat, a už vůbec ne z nějakých 
sentimentálních důvodů, tomu by se autor sám vysmál. Jeho smrt nyní 
poskytla čas na to, aby byla monografie po odborné stránce kvalitní, 
pokud možno objektivní, a v tomto smyslu skutečně representativní a tím i
 smysluplná. Aby nebyla jenom o tom, jak je na něho lítostně vzpomínáno.
 Pokusím se o několik zamyšlení.
"Velký duchu, vrať mi moji starou sílu nechat věci, aby se děly." 
Toto Vaněčkovo krédo či modlitba má zcela mystickou povahu, otázka je 
jakou. Jeho vyprošení představuje vnitřní touhu nikterak neintervenovat 
do světa, nechat svět být, aby se děl tak, já má, tedy nevměšovat se do 
vůle Jsoucna, či Boží předurčenosti, a to ani tvorbou ne. Tento 
radikální postoj je ve světě orientovaném na pragmatismus a 
antropocentrismus nutně postojem anarchickým, a buřičským, ovšem 
vtaženým do vnitřní revolty, nikoliv do vnější snahy kritiky světa a 
společnosti třeba formou uměleckého vyjádření. 
Pokud bychom chtěli pochopit Vaněčka jako soudobého mystika, tak 
jistě ne ve smyslu nějakého iracionálního esoterismu, na to byl dle mého
 názoru příliš vzdělaný, inteligentní, a emocionálně citlivý. Jsem zcela
 přesvědčený, že Petr Vaněček uznával to, co ve své motlitbě napověděl, 
autoritu vyšší vůle, tedy někoho či něčeho, co nás smrtelníky přesahuje,
 a iracionální kosmos, se všemi energiemi i kvalitami, nejspíš neměl na 
mysli. Toto myslím bude jedna z klíčových věcí, kterou bude třeba 
prodiskutovat, aby bylo možné Vaněčka nějak pochopit, a tím i uchopit 
jeho dílo.
Dle mého názoru je třeba se vyvarovat laciným nálepkám typu, že 
Vaněček „patří k čelným představitelům psychedelické malby, a ideově 
ovlivnil celý okruh svých vrstevníků", jak je uvedeno ve wikipedii. To 
je přesně to zjednodušení, které víc ublíží, než pomůže. Po této větě 
bych se ptal, jací další představitelé současné psychedelické malby u 
nás to jsou? Oto Placht, Martin Mainer? To si nemyslím. A kdo jsou ti, 
které Petr ovlivnil? Atd. Zvolil sice cestu novodobého poustevníka, ale 
rozhodně ho nelze opatřit jen nálepkou svérázného podivína ve smyslu 
nějaké výstřednosti.
Dobrovolně se vyřadil z kontextu současného umění po roce 1989, a 
toto rozhodnutí mělo velkou váhu. Vaněček revoltoval vnitřně ve chvíli, 
kdy všichni jásali nad novými možnostmi po roce 1989. Nelze si také 
vystačit s tím, že byl „múzami políbený mazal“, to by bylo nejnižší 
patro zjednodušení. Koluje v něm například po mamince ruská krev, to je 
něco, co může být fenomenálně a fundamentálně skryto v jeho povaze, atd.
 Vzpomínám, a už jsem to jednou uvedl, jak Petr maloval v atelieru 
Paderlíka kvetoucí hlávku zelí položenou na topení, dle mého názoru to 
byl tehdy počátkem 80. let min. stol. první postmoderní obraz u nás.
V té době se umělecké snahy studentů AVU (včetně mé) upínaly v malbě 
především k problematice formy a obsahu v duchu romantismu a modernismu,
 ve snaze uchopit formu jako tradicí ověřený vztah mezi tím co je 
zobrazováno, a jak je to zobrazováno, a to v pojetí od zcela 
naturalistického až k absolutní stylizaci. Vaněčkovo rozhodnutí 
namalovat zcela banální věc odmítlo tuto snahu (rozumu), protože jeho 
hlávka zelí měla představovat úplně jinou skutečnost. Nevím, ale možná 
že někde tady je klíč k tomu, jak pochopit jeho další práci, dle mého 
názoru veskrze imaginativní.
 
13062
 
Diskuse