Několik málo běžných bakterií váže v půdě většinu uhlíku

9. 6. 2021

čas čtení 1 minuta
Několik málo taxonů bakterií, které se nacházejí v ekosystémech po celém světě, je zodpovědných za více jak polovinu uhlíku vázaného v půdě. Tato zjištění publikovaná v časopise Nature Communications naznačují, že navzdory diverzitě mikrobů v různých půdách jen asi tři až šest skupin bakterií běžných ve všech těchto ekosystémech je odpovědných za většinu zásoby uhlíku v půdě.

Půda obsahuje dvakrát více uhlíku než všechna vegetace na planetě, takže predikce toho, jak je uhlík uložen a jak se uvolňuje, je kriticky důležitá pro výpočty budoucí klimatické dynamiky.

Klíčové jsou bakterie Bradyrhizobium, Acidobacteria RB41 a Streptomyces. Lépe než jejich vzácnější protějšky využívají existující půdní uhlík i živiny obsažené v půdě. Když je přidán uhlík a dusík, tyto už tak dominantní kmeny konsolidují svou kontrolu nad živinami, přisvojují si více a rostou rychleji než ostatní taxony. Jen šest kmenů zajišťuje více než 50 % využívaného uhlíku - a jen tři jsou zodpovědné za více než polovinu využití uhlíku v půdách obohacených o živiny.

Podrobnosti v angličtině: ZDE