V Německu probíhá léto vlaků. V ČR vlaky stojí

15. 8. 2022

čas čtení 2 minuty
V Německu probíhá  léto vlaků, píše Guardian. V Česku:
V červnu zavedla v Německu koaliční vláda vedená SPD výrazně dotovanou a velmi populární měsíční jízdenku na veřejnou dopravu za 9 eur, která měla lidi dostat z aut a zároveň zmírnit krizi životních nákladů. Jen v červnu si ji koupilo 31 milionů lidí. Nejnovější údaje ukazují, že se zdvojnásobil počet cest vlakem na krátké vzdálenosti mezi 30 a 100 km ve srovnání s obdobím před nástupem této  vlády. Zdá se, že každý pátý cestující poprvé využil možnosti pravidelně využívat veřejnou dopravu.

Podobně odvážné experimenty probíhají i jinde, a to na základě dlouhodobého cíle snížit emise oxidu uhličitého a krátkodobé potřeby zmírnit dopady prudce rostoucích nákladů na pohonné hmoty. Ve Španělsku jiná koaliční vláda vedená socialisty zavádí od září do konce roku bezplatné cestování po železnici pro dojíždějící do zaměstnání a snižuje na polovinu mnoho dalších cen jízdného. Rakousko loni zavedlo roční železniční jízdenku Klimaticket, která stojí přibližně 21 eur na týden. Lucembursko v roce 2020 zavedlo veškeré cestování vlaky a autobusy zdarma. Estonské hlavní město Tallinn má veřejnou dopravu zdarma od roku 2013.

Radikální krok Německa stojí podle odhadů 2,5 miliardy eur na státních dotacích. Christian Lindner, liberální ministr financí vládnoucí koalice, trvá na tom, že na pokračování jízdenky za 9 eur po konci srpna, kdy má být systém ukončen, nejsou k dispozici finanční prostředky. Občas docházelo k nepříjemnému přeplnění vlaků a není jisté, do jaké míry se cestovní zvyklosti v prázdninové sezóně vztahují na zbytek roku. První audity také naznačují, že využívání automobilů zůstalo na stejné úrovni. V zemi, která je známá svou láskou k automobilům, však politická představivost otevřela možnosti cestování po železnici více lidem a ukázala cestu ke kulturní změně v souladu s ekologickými cíli. Zelení kolegové pana Lindnera ve vládě vyzvali k tomu, aby byl nástupnický systém částečně financován zrušením daňových úlev na firemní automobily. Mluvčí státní železniční společnosti Deutsche Bahn uvedl: "Dlouhodobé udržení těchto cestujících je důležité pro dopravní a klimatickou politiku."

Budou v Česku vlaky alespoň jezdit?

1
Vytisknout
2553

Diskuse

Obsah vydání | 17. 8. 2022