
Jak může být propagace komunismu trestná, když fašistická ideologie přetrvává legálně?
26. 7. 2025 / Fabiano Golgo
Zákonem garantovaná rovnost před právem (Gleichbehandlung) se stala hlavním argumentem českých zákonodárců pro novelu trestního zákoníku, která nově kriminalizuje propagaci komunismu stejně jako nacismu. Cílem je podle předkladatelů narovnat historickou nespravedlnost, odstranit morální asymetrii a jasně deklarovat, že obě ideologie 20. století – nacismus i komunismus – měly zločinný charakter. Novela je vítána institucemi jako Ústav pro studium totalitních režimů (ÚSTR) jako potřebná a symbolicky důležitá.
Jenže za touto domnělou rovnováhou se skrývá zarážející
nerovnost v praxi. Zatímco za propagaci komunismu má nově hrozit až pět
let vězení, politické subjekty a jednotlivci, kteří otevřeně prosazují
nacionalistické, xenofobní nebo islamofobní postoje – jako hnutí Svoboda
a přímá demokracie (SPD) Tomia Okamury, Václav Klaus starší a mladší,
nebo Miloš Zeman – nadále působí zcela legálně a v mnoha případech se
těší vysoké politické legitimitě.
Naskýtá se tedy zásadní otázka:
Jak může být v České republice trestná propagace komunismu, když šíření
idejí, které nápadně připomínají fašismus, zůstává bez povšimnutí a je
součástí oficiální politiky?
Zastánci novely argumentují, že
komunistický režim v Československu zanechal za sebou vraždy, politické
lágry a systematické potlačování práv – a že právní stát se musí chránit
před jakoukoliv ideologií, která k něčemu takovému vede. To je klasický
postoj tzv. „militantní demokracie“, tedy demokracie, která si klade za
povinnost bránit se proti těm, kdo by ji chtěli zničit.
Jenže
rovnice komunismus = nacismus je nejen právně problematická, ale i
historicky a filozoficky zjednodušující. Co přesně se myslí
„komunismem“? Marxismus? Stalinismus? Nebo jakákoliv forma levicového
radikalismu? Zákon, jak je formulován, nevymezuje hranici přesně – což
umožňuje selektivní výklad.
Navíc – zatímco nacismus je od
základu rasistický, autoritářský a expanzivní, komunismus v teorii není
nutně antidemokratický a už vůbec ne rasově motivovaný. V několika
evropských zemích (např. ve Francii, Portugalsku nebo Řecku) legálně
působí komunistické strany. Česká novela tak riskuje, že z kriminalizace
totality se stane kriminalizace ideologie jako takové.
Naproti
tomu SPD Tomia Okamury a její satelitní skupiny – zcela doloženě – šíří
nenávist k migrantům, muslimům, Romům a sexuálním menšinám. Ve zprávách
Ministerstva vnitra jsou opakovaně označováni jako hlavní nositelé
xenofobie, manipulují s dezinformacemi, relativizují holocaust a
spolupracují s mezinárodní krajní pravicí. Jejich představitelé byli
souzeni za podněcování nenávisti nebo popírání genocidy.
A přesto
– české soudy i ministerstvo je opakovaně odmítly oficiálně označit
jako extremistické. Jeden z klíčových argumentů zněl: nenávist není
„dominantní“ složkou jejich projevu. Jinými slovy: xenofobie je
tolerována, pokud není vším.
To je hlavní paradox: zákon tvrdě
postihuje historickou, poraženou ideologii – ale zavírá oči před
ideologií, která je dnes živá, vlivná a parlamentní. Okamurovo hnutí
není okrajové. Má zastoupení ve sněmovně, evropské poslance,
spolupracuje s Le Penovou, Salviniovou a Wildersem. Není mimo systém – je
jeho součástí.
Právo, které se tváří jako spravedlivé, ale
aplikuje se selektivně, přestává být spravedlivé. Česká justice
kriminalizuje levicovou minulost, ale pravicovou přítomnost omlouvá jako
legitimní politický diskurz.
Tato asymetrie má kořeny v povaze
české historické paměti. Komunismus je v českém národním příběhu
ztotožňován s domácím útlakem, zatímco fašismus byl – alespoň ve
veřejném diskurzu – vždy vnějším nepřítelem, spojeným s německou
okupací.
Tím vzniká prostor pro nacionalistické síly, které se
vydávají za ochránce národa, tradice a suverenity – přestože používají
jazyk a postupy nápadně připomínající meziválečný fašismus. Právě tyto
síly však dnes představují reálnou hrozbu pro pluralitní demokracii.
Pokud
je cílem novely ochrana demokracie, pak by tato ochrana měla být
uplatňována nestranně. Zákon by měl postihovat ideologie, které skutečně
ohrožují lidská práva a svobody – bez ohledu na to, zda mají původ
vlevo nebo vpravo. V opačném případě nejde o obranu demokracie, ale o
instrumentalizaci minulosti – o politické gesto, které má oslabit levici
a zároveň legitimizovat krajní pravici.
Demokracie, která se
bojí marxistického trička, ale nevadí jí, že veřejnoprávní televizi chce
někdo „vyházet z oken“, je demokracie, která ztratila kompas.
Historii
bychom neměli chápat jako soudní síň, ale jako neustálý dialog. A v
tomto dialogu si Česká republika musí položit zásadní otázku: Které
ideologie dnes nejvíce ohrožují naši otevřenou, pluralitní
společnost? Pokud mezi ně patří xenofobie, autoritářský populismus a
nacionalismus – a všechny známky nasvědčují, že ano – pak nelze v
demokratickém právním státě postihovat jen ideologii jedné barvy.
Jinak to nebude demokracie, která se brání. Bude to demokracie, která si lže do kapsy.
Diskuse