Jsou silnice na Šumavě neupravené z ekologických důvodů?

19. 12. 2018 / Jan Čulík

K článku o rozdílech při upravování silnic na Šumavě na české a rakouské straně se ozvali Jakub Ryppel a Slavomír Bušina s tím, že "neupravenost" silnic na české straně hranice je zřejmě důsledkem toho, že se v ČR nepoužívá na silnice sůl, kdežto v Rakousku ano. Jakub Ryppel poukazuje na to, že v ČR je na Šumavě národní park, kde je zakázáno používat chemikálií, kdežto v Rakousku ne. Jak však vyplývá z výše uvedené mapy a odkazu, národní park je i na rakouské straně. Jakub Ryppel informuje, že je to rezervace nižší kvality.

Nenašel jsem informace o tom, čím a jak Rakousko v zimě ošetřuje silnice, na stránkách bavorského ministerstva dopravy se však praví, že v Bavorsku používají chlorid sodný a chlorid vápenatý.

Fotografie zveřejněné v mém článku byly pořízeny na přechodu Zadní Zvonková - Ulrichsberg, jižně od Lipna:


Problémem není jen led a sníh na této úzké silnici, ale i na hlavních tazích. Problémem také je, že zatímco na rakouské straně jsou vzorně, jasnými odrazkami značeny okraje silnic, na české straně jsou okraje silnice označeny jen jakýmisi zoufalými holými tyčemi bez odrazek, které nejsou při noční jízdě a v mlze vidět. Stejný problém je na české straně i u hlavních silnic - jízda ve tmě a v mlze na sněhem a ledem pokryté silnici je nebezpečná.

Lze přijmout argument, že v chráněné oblasti nelze používat sůl, avšak silnice na české straně nejsou ani řádně vypluhovány.

Argumentuji, že ekologické aspekty jsou důležité, avšak je velká otázka, do jaké míry je v jejich zájmu správné ohrožovat bezpečnost silničního provozu. Jízda po neupravených a neupluhovaných silnicích na Šumavě - i mimo národní park - je nebezpečná, na silnicích se nedá řádně zabrzdit a okraje silnic nejsou jasně označeny, takže jízda v mlze je opravdu nebezpečná.

Reakce obou čtenářů uvádíme níže:

Jakub Ryppel: Reaguji na Váš článek na Britských listech: Výmluvná obrazová dokumentace: Po třiceti letech, rozdíl mezi Českem a Západem... :

Část Šumavy na české straně je národním parkem s přísným režimem ochrany přírody, což mimo jiné znamená, že cesty vedoucí tímto územím se v zimě nesmějí udržovat solením. Jak sůl poškozuje přírodu, se můžete dozvědět na internetu. Pokud vím, na rakouské straně Šumavy národní park není.

Nevím, z jakého místa přesně pocházejí Vaše fotografie, ale je z nich zřejmé, že rakouská silnice je prosolená a česká je udržována pouze plužením, případně inertním posypem. Prosím ověřte si – pokud jste již tak neučinil - zda na dotyčném místě není státní hranice současně hranice Národního parku Šumava, přičemž na rakouské straně zvýšený režim ochrany přírody není.

Mimochodem, v ČR se silnice nesmějí solit ani v CHKO, což je podle mě správně. Řidiči, užívající v zimě silnice v CHKO a NP, by měli mít náležitou zimní výbavu vozidla a náležité řidičské dovednosti. Ve Švédsku se například v extravilánu nesolí vůbec.

Budu rád za Vaši reakci a případnou korekci Vašeho článku.

Slavomír Bušina:

Pro objektivní posouzení je vhodné znát i navazující problematiku. Nevím z kterého místa jsou fotografie, ale je možné, že na české straně je cesta udržována pouze posypem štěrkem a plužením. Zatímco na "západní" straně byla použita chemická údržba silnice. Proč nepoužívat chemii je plno důvodů, od působení na okolní zeleň ( v národním parku či chráněné krajinné oblasti docela závažný důvod), či četnost průjezdu vozidel. Na jesenicku je plno silniček, které se v zimě neudržují a jsem za to rád.

PS.

V systému posuzování dopadů záměrů na životní prostředí (EIA) probíhá posuzování vlivu zásahu proti kůrovci v jádrových zónách Šumavy na české straně. V textu je navrženo 7 zásahů ( 1 je nejšetrnější ). Český tým posuzující vliv na rezervaci doporučuje zásah 1 . Naši západní sousedé doporučují 5.  Ne vždy se ze západu zelení.

V příloze posílám foto z 13.12.2018, v Šumperku napadlo cca 2cm sněhu a firma provádějící údržbu ( ne obec) aktivně solila ( foto 1, 2) , tam kde sníh nenapadl byl chodník úplně suchý bez ledovky ( foto 3).  Občané chtějí mít bezpečné chodníky, ale proč solit sníh.

0
Vytisknout
3732

Diskuse

Obsah vydání | 27. 12. 2018