Jak kondenzační páry z letecké dopravy napomáhají oteplování planety

22. 7. 2019

čas čtení 1 minuta
Nový výzkum ukazuje, že kondenzační páry z letadel hrají při globálním oteplování významnou roli. Experti jsou znepokojeni možností, že pokusy změnit konstrukci leteckých motorů tak, aby došlo ke snížení emisí oxidu uhličitého, by ve skutečnosti mohly vytvořit více kondenzačních par a teploty ještě zvýšit, informuje Fred Pearce.


Kondenzační páry vytvořené motory letadel vytvářejí kolem planety často neviditelnou termální přikrývku z oblaků. I když existují jen po krátkou dobu, mají každodenní dopad na teplotu atmosféry, který je vyšší než účinek veškerých emisí oxidu uhličitého z letectví - od dob bratří Wrightů, kteří vzlétli před více jak stoletím.

Ještě horší je varování vědců, že pokusy omezit emise oxidu uhličitého z letecké dopravy by mohly v důsledku vést k většímu množství bělejších a trvanlivějších kondenzačních par - zejména v tropech, kde je očekáván největší nárůst letecké dopravy. V ceněné studii autorky Lisa Bocková a Ulrike Burkhardtová z Institutu atmosférické fyziky v německém Oberpfaffenhofenu předpovídají takřka ztrojnásobení dopadů kondenzačních par na klima k roku 2050.

Emise z letecké dopravy se v klimatické agendě posouvají stále výše a letecká doprava je považována za možná nejhorší budoucí hrozbu klimatu - v neposlední řadě i proto, že dosud neexistují bezuhlíkové technologie nebo mezinárodní předpisy regulující emise.

Civilní letadla v současnosti uvolňují asi 2 % antropogenních emisí oxidu uhličitého a spolu s účinky kondenzačních par způsobují asi 5 % globálního oteplování.

Podrobnosti v angličtině: ZDE

0
Vytisknout
10337

Diskuse

Obsah vydání | 25. 7. 2019