Česko šokujícím způsobem zanedbává cyklistickou dopravu

26. 1. 2020 / František Řezáč

čas čtení 2 minuty

To jistě zvyšuje populartitu premiéra. Ovšem v Holandsku to není neobvyklé. Tato země bývá dávána za vzor cyklistické dopravy i v Německu. O daších schopnostech vedoucích činitelů to neříká nic. A ty jsou důležitější.

 


Na víkendovém sjezdu Zelených dostal Petr Štěpánek, zastupující předseda strany po odchodu Stropnického a starosta Prahy 4 při volbě předsedy tři hlasy. Všude jezdí na kole. To by uměli zelení taky ocenit. Neocenili.

Kdysi se na kole předváděl jako ministr Vít Bárta a mezi komunálními politiky je to před volbami móda. Na velkých plakátech (tzv. bilbordech) byl barevně před volbami v Plzni vyveden kandidát TOP09 Vozobule s heslem "Projet městem na kole", taky na kole. Po volbách skutek utek.

Česká republika zaostává v cyklistické dopravě nejen za Holandskem, ale i za řadou jihoamerických zemí, o Polsku, Slovensku, Rakousku i Německu nemluvě.

Cyklistická doprava jako dopravní faktor v ČR prakticky neexistuje, ale statistiky z jiných zemí uvádějí deseti až dvaceti procentní podíl na veškerých dopravních výkonech a výrazný vliv na zdraví lidí. ČR jako chudá země nedává na rozvoj cyklistické infrastruktury dost peněz.

Obyvatelstvo se toho nijak výrazně nedožaduje, a tak je v ČR kolo hlavně sportovním náčiním o víkendech pro menšinu.

Rozvoj cyklodopravy v Německu předpokládá vybudování souběžných cyklostezek podél všech státních silnic (Bundesstrasse), tedy o třídu nižších, než dálnice. To je u nás nepředstavitelné.

České cyklistky a cyklisté většinou jezdit mezi auty a v Plzni je obecní pravidla vyhánějí na chodníky mezi chodce, kde už došlo k někoilka střetům. To k jízdě na kole nenabádá.

Při průzkumech uvádějí lidé, že se na kole ve městě i mimo ně jezdit bojí a děti k tomu nevedou. U nás je vozí do školy "mamataxi". Před osmou ráno se štrůdly aut u škol táhnou až na hlavní silnice, kde se tvoří kolony.

Rozvoj cyklodopravy je svěřen do pravomoci  obcí, a tak každý pes jiná ves. Záleží na tom, jestli starosta na kole jezdí či ne. Příkladem může být Jihlava, kde starosta jezdil. V Plzni ne. Nebe a dudy nejen mezi Holandskem a ČR.

Z těchto hledisek je uvedení reportáže o holandském premiérovi na kole v Britských listech na místě a nezaslouží si posměch.

Posměch si zaslouží obyvatelstvo ČR a jeho politici. Má takové, jaké si zaslouží...

0
Vytisknout
8642

Diskuse

Obsah vydání | 28. 1. 2020