Čínská chemická katastrofa

3. 2. 2020

Ekonomické zisky Číny jsou do velké míry spojeny s chemickým průmyslem, který způsobuje vážné zdravotní problémy a má děsivou bezpečnostní historii. Aby to vláda napravila a snížila poškození životního prostředí, čelí nutnosti nákladné restrukturalizace odvětví, napsal Mohamed Larbi Bouguerra.

Zatímco čínský prezident Si Ťin-pching 21. března 2019 zahajoval evropskou cestu, exploze chemičky Ťiang-su Tchien-ťia-i (JTC) v Jen-čchengu (provincie Ťiang-su) 250 km severozápadně od Šanghaje zabila 78 lidí a 566 dalších zranila. Šlo o první větší průmyslovou havárii čínského roku prasete, ale zdaleka ne poslední.

JTC otevřela továrnu v roce 2007 nedaleko stanice Jen-čcheng. Jejích 195 zaměstnanců vyrábělo  kyselinu m-hydroxybenzoovou (CAS 99-06-9). Exploze pokryla Jen-čcheng kouřem a přiměla místní úřady k testům, které odhalily toxické kontaminanty v místních vodních zdrojích, v koncentraci 111 x vyšší než povolené maximum.

Výbor založený čínskou Státní radou (nejvyšším administrativním úřadem) po tragédii zjistil, že firma aplikovala zákon "s nedostatečnou přísností" a že JTC bylo povoleno pokračovat ve výrobě navzdory mnoha pokutám za porušení bezpečnostních předpisů. K uzavření továrny došlo v dubnu 2019. Dva tucty manažerů továrny a úředníků byly zatčeny a dva provinciální viceguvernéři dostali disciplinární tresty.

V listopadu 2018 došlo k explozi, která způsobila 23 mrtvých ve výrobně vinylchloridu provozované státní firmou ChemChina v Čang-ťia-kchou (provincie Che-pej), městě hostícím zimní olympijské hry v roce 2022. V červenci 2018 zemřelo 19 lidí při explozi v provozu společnosti I-pin Chang-ta Technology v I-pin v provincii S'-čchuan.

Tato neštěstí signalizují selhání opatření přijatých po explozi v zařízení firmy Žuej Chaj International Logistics v Tchien-ťinu dne 12. srpna 2015, která zabila 173 osob, zranila takřka 800 a vyhnala z domovů tisíce dalších.

Podrobnosti v angličtině: ZDE

 
0
Vytisknout
4466

Diskuse

Obsah vydání | 5. 2. 2020