Kam kráčí české vzdělání? Nový podcast o budoucnosti vyzpovídává Boba Kartouse

26. 2. 2021

Jak technologický pokrok a s ním související změny ve společnosti ovlivní budoucnost? Jak bude vypadat vzdělání a jeho důležitost pro trh práce za 10,20 let? Podobné otázky rezonují společností, v českých podcastech však o nich neuslyšíte.

Proto vznikl projekt Quo Vadis, jehož mottem je bavit se o budoucnosti dostatečné blízké na to, aby nebyla sci-fi a dostatečně vzdálené na to, abychom se o ní nedočetli v ranních novinách. A první téma padlo právě na budoucnost práce a vzdělání.

Téma odpálil věhlasný ekonom Tomáš Sedláček. Volba druhého hosta pak byla jasná, o důležitosti a inovaci vzdělání přišel na rozhovor další vysokoškolský pedagog – Bohumil Kartous. Ten z pozice ředitele Českého inovačního institutu pomáhá propojovat vzdělání s veřejným prostorem a podnikáním. A v rozhovoru na toto téma padla celá řada zajímavých tezí.

Kartous dlouhodobě prosazuje zpraktičtění výuky a možnost studentů se spolupodílet na směru svého vzdělání. Já si dovedu představit, jak už se na střední škole se učitelé a studenti baví o tom, jakým způsobem vzdělávání vést, říká v rozhovoru.

České školy měly možnost se více přiblížit realitě zrušením osnov a zavedením Rámcového vzdělávacího plánu. Ten umožňoval si více učivo přizpůsobit podle sebe. Jak však Kartous s úsměvem podotýká: Na většině škol se na to podívali, poškrábali se na hlavě, a pak jenom škrtli slovo Osnovy, přepsali ho na Školní vzdělávací program a jelo se dál.

Tento způsob je však logický, jelikož školy musí připravit primárně na završení studia. Podoba maturit a přijímacích zkoušek tak určuje, jak bude celé studium probíhat. Jak však později dodává ke způsobu učení: Tady často vedeme nesmyslnou diskusi o tom, jestli je vzdělání otázka znalostí, nebo jen práce s informacemi. No je to logicky kombinace obojího.

Celý rozhovor si můžete poslechnout tady

0
Vytisknout
1564

Diskuse

Obsah vydání | 2. 3. 2021