Kanadská studie: Elektromobily jsou při snižování emisí neúčinné

23. 6. 2017

čas čtení 2 minuty
Dotování elektrických a hybridních vozidel by nejenže stálo kanadské občany pořádnou sumu, ale nakonec by to také znamenalo jen malý přínos pro životní prostředí, tvrdí studie Montreal Economic Institute.


Podpora nákupu elektromobilů v Kanadě představuje neefektivní způsob snižování emisí skleníkových plynů a není finančně úsporný, tvrdí včera zveřejněná studie.

"Je to jen plýtvání," říká Germain Belzile, jeden z autorů studie zkoumající dotace do elektromobilů v provinciích Ontario a Quebec. Ty dosahují až třetiny pořizovací ceny vozidla, v závislosti na modelu.

"Nejen že tyto programy stojí daňové poplatníky značné sumy, ale mají také malý dopad na emise skleníkových plynů," dodal.

Provinční vláda v Québecu si stanovila cíl mít na silnicích v roce 2030 milion elektrických a hybridních vozidel, zatímco nyní jich je 6 000. Stejný cíl má Ontario.

Na tomto základě, tvrdí Belzile, by uhlíkové emise klesly o zhruba 3,6 % v Québecu a o 2,4 % v Ontariu.

Tyto dvě provincie mají za cíl snížit v roce 2030 emise oxidu uhličitého oproti úrovni z roku 1990 o 37 %.

Guébec nabízí až 8 000 kanadských dolarů při nákupu nového elektrického auta nebo auta s hybridním pohonem schopného nabíjení ze sítě - které je významně dražší než jeho benzínový protějšek - zatímco Ontario nabízí platbu až 14 000 dolarů.

Studie odhaduje, že tyto dotace stojí daňové poplatníky 523 dolarů za každou tunu skleníkových plynů v Ontariu a 288 v Québecu.

Pro srovnání, systém obchodovatelných kvót s emisemi pro velké znečišťovatele, který mají brzy zavést Québec a Kalifornie, vykazuje náklady 18 dolarů na tunu.

Takže dotováním elektromobilů Ontario a Québec utrácejí 29 x, respektive 16 x více.

"Zdravý rozum, řečeno ekonomicky i ekologicky, mluví ve prospěch snížení těchto dotací a dokonce jejich zrušení," uzavírá studie.

Podrobnosti v angličtině: ZDE

0
Vytisknout
12823

Diskuse

Obsah vydání | 23. 6. 2017