Čína rozšiřuje propagandistickou kampaň na americké vnitrozemí

22. 10. 2018

čas čtení 1 minuta
Čínská propagandistická mašinérie se v rámci vážné obchodní války s Trumpovou administrativou zaměřuje na americké pěstitele sóji. Publikace čtyřstránkového inzerátu v klíčové publikaci znamená vznik nového bojiště v rámci čínských snah zlomit odhodlání amerických úřadů.


Američtí farmáři jsou klíčovou voličskou základnou Donalda Trumpa a Peking uvalil clo na americkou sóju v rámci odvety za cla na čínské importy.

Čína pravidelně šíří propagandu na americkém Západě prostřednictvím deníku China Daily, jímž se snaží ovlivnit veřejné mínění. Avšak placená reklama v Des Moines Register byla neobvyklá tím, že nešlo o celostátní publikaci, ale deník ve farmářském státě Iowa.

"Je to poprvé, co jsem kdy něco takového viděl ve městě ve vnitrozemí," říká Matt Schrader, editor newsletteru China Brief vydávaného Jamestown Foundation.

Čínský inzerát výslovně uvedl zdroj jako China Daily. Články se snažily zmírnit obraz Číny a jejího prezidenta a zábavným způsobem nastolit přátelskou atmosféru.

Mediální analytik Ken Doctor poznamenává, že noviny mají problém s náhradou výpadku v příjmech v důsledku poklesu počtu předplatitelů a přesunu reklamy online. Naznačil, že když publikace provozují propagandistické přílohy, měly by být jednoznačné, pokud jde o uvedení zdroje.

Řada expertů vyjadřuje pochybnosti o tom, že čínské snahy v USA uspějí. Čínští představitelé jsou zvyklí operovat doma, kde centrální vláda kontroluje všechna hlavní média.

"Američtí farmáři a výrobci jsou dost chytří na to, aby chápali vlastní zájmy," říká Elizabeth Economyová z think tanku Council on Foreign Relations. "Nepotřebují čínskou přílohu novin, aby jim říkala, co si mají myslet o vztazích mezi cly a jejich vývozy do Číny."

Podrobnosti v angličtině: ZDE

0
Vytisknout
7059

Diskuse

Obsah vydání | 24. 10. 2018