Český design v Bruselu - výstava

24. 8. 2022

čas čtení 8 minut

tisková zpráva 

Výstava u příležitosti druhého českého předsednictví v Radě EU, s názvem„Design a transformace“, představí v Bruselu historii, současnost a vizi českého designu

U příležitosti předsednictví České republiky v Radě Evropské unie připravila Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze (UMPRUM) ve spolupráci s Moravskou galerií v Brně, Úřadem vlády ČR a dalšími vládními institucemi výstavu „Design a transformace. Příběhy českého designu 1990–2020“. Dvě části výstavy budou k vidění v Pražském domě v Bruselu (od 8. září do 2. října) a v Design Museu Brussels (od 7. září do 8. ledna). Návštěvníci si budou moci prohlédnout produkty českých firem a značek spolupracujících s  českými designéry. Doprovodný program bude zahrnovat přednášky, workshopy a hudební produkce.

 

Výstava sleduje vztahy transformace společnosti a designové produkce. Neukazuje pouze krásné předměty, ale snaží se přiblížit pozadí jejich vzniku – příběhy firem, které svými osudy dokumentují specifika středoevropské situace – staleté kulturní a řemeslné tradice a zároveň neustálé proměny státních útvarů, ekonomických a politických rámců.

Rektor UMPRUM, Jindřich Vybíral, upřesňuje: „Design sám dnes prochází transformací, v jejímž důsledku se designéři a designérky vedle vytváření reálných, na trh orientovaných produktů snaží navrhovat také hypotetické možnosti, utopické koncepty a alternativní ‚proti-produkty‘. Nejen současný design hledá odpověď na problémy, které před námi vyvstávají v dobách transformace a krize – a na to vše se snaží výstava poukázat.“

Kurátorka výstavy, Daniela Kramerová, dodává: „Jedním z hlavních témat jsou diskontinuity – schopnost reagovat na změny a navazovat na přerušované tradice v současném myšlenkovém a technologickém kontextu. Transformace tradiční inspirace je tak obsažena například ve foukaných skleněných svítidlech firmy Bomma dekorovaných robotickým brusem, v dílech současných designérů a studentů inspirovaných cibulovým dekorem porcelánu, či v nejnovější kolekci sedacího nábytku firmy TON, v níž se švédští autoři ze studia Claesson Koivisto Rune inspirovali modernistickým křeslem Josefa Hoffmanna z roku 1930. Vedle lokálních specifik tak prezentujeme světový rozměr českého designu (spolupráci se světovými tvůrci i úspěšné realizace českých tvůrců v řadě zemí).”

Stojíme před úkolem posílit společenské uvědomění firem, jejich ochotu podílet se na společné prezentaci a na budování státní značky. A to jak z idealismu a přesvědčení, tak s vidinou dlouhodobého profitu, který mohou výrobci posílením prestiže českého designu získat. Možnost prezentovat naši práci jinak než účastí na veletrhu odpovídá hodnotě kulturního kapitálu, který dnes Česká republika má,“ doplňuje prorektor UMPRUM Radek Sidun.


Vernisáže:

6. 9. 2022 – Design Museum Brussels, Place de Belgique - Belgiëplein, Brusel, Belgie

7. 9. 2022 – Pražský dům v Bruselu, Avenue Palmerston 16, Brusel, Belgie

Trvání výstavy:

7. 9. 2022 – 8. 1. 2023 – Design Museum Brussels, Place de Belgique - Belgiëplein, Brusel, Belgie

8. 9. 2022 – 2. 10. 2022 – Pražský dům v Bruselu, Avenue Palmerston 16, Brusel, Belgie


DETAILY K VÝSTAVĚ:


Těžiště výstavy v Design Museum Brussels

Fenomén českého designu se prezentuje na příbězích 14 vybraných firem a projektů, od nejstarších zakládaných po polovině 19. století (TON, Český porcelán, Škoda Auto, Strážnický modrotisk), během 20. století a po sametové revoluci (Lasvit, LINET, mmcité, Bomma), až po zcela nové projekty (PÁR). Hlavní pozornost je však věnována specifickému období uplynulých 30 let.

Vedle historické perspektivy se projekt soustředí i na současnou podobu a úlohu českého designu nyní podporovaného státem, činností profesních organizací i aktivitami na poli školství. Právě UMPRUM, hlavní organizátor výstavy, patří k místům, kde studenti přicházejí s odvážnými vizemi (Unique Client), které následně testují ve spolupráci s řadou firem.

Kromě produktů samotných pak výstava prezentuje i související transformaci společnosti a designové výroby a sleduje nové strategie a způsoby, jak designéři přistupují k dnešním technologickým, ekologickým a etickým výzvám. Právě flexibilita a schopnost navázat na tradici vizionářskými myšlenkami jsou specificky českého uvažování a designu s mezinárodním přesahem (Linet, Egoé, mmcité).

V souvislosti s posunem pojetí designu od produkce krásných hmotných předmětů do virtuální oblasti se zásadně proměňuje i samotná disciplína a na výstavě budou diváci svědky i této transformace. Součástí expozice proto bude mimo jiné interaktivní oddíl s produkty z dílny herních developerů Amanita Design nebo tzv. „tisková farma“ – instalace firmy Prusa Research permanentně produkující dílky pro skládání objektu.

Náplň výstavy v Design Museum Brussels:

  • Exponáty představující významné produkty 12 českých firem a projektů:

  • Textové informace o historii a významu firem

  • Nově vytvořené animované dokumenty o šesti vybraných firmách obrazově pracující s materiály typickými pro produkci firmy (sklo, dřevo, textil). Animovaná díla nejen ilustrují produkci a historii firem, ale představují i svébytnou součást výstavy, neboť tato nová autorská díla zastupují prosperující obor české animace.

  • Interaktivní instalace firmy Prusa Research (tisková farma permanentně produkující dílky pro skládání objektu), herně vizuální představení firmy Amanita Design

  • Kartotéka českého designu – Adam Štěch a OKOLO Studio

  • Herní oddíl s produkty Amanita Design

Představené firmy a projekty:

Amanita Design, Bomma, Botas/PÁR, Český porcelán, Egoé, LINET, Strážnický modrotisk, Prusa Research, Škoda Auto, Textile Mountain, TON, Unique Client

Menší část výstavy v Pražském domě v Bruselu

V interiéru i exteriéru Pražského domu se setkalo několik projektů propojených vztahem k české přírodě. V prezentaci firmy Lasvit otiskla designérka Mária Čulenová-Hostinová do skleněných komponentů instalace Herbarium rostliny a větvičky z Lužických hor, v jejichž náruči kolekce Lasvitu vznikají. Produkci firmy představuje i animovaný dokument, který vytvořil autorský tým UMPRUM a Akademie múzických umění (AMU).

Šest krátkých filmů o šesti firmách, jejichž sestřih je rovněž v Pražském domě prezentován, kombinuje animaci a reálné záběry z výroby či provozu dané značky. Filmy jsou především impresí a nastíněním příběhu, vize či historie dané značky. Každý ze snímků byl realizován jinou režisérkou či režisérem v kreativním týmu pod vedením Michaely Režové a ve spolupráci UMPRUM a AMU. 

Produkty všech čtrnácti firem, který projekt Design a transformace zahrnuje, inspirovaly i nositele ocenění fotograf roku Czech Grand Design 2021 Vojtěcha Veškrnu k tvorbě autorského cyklu fotografií. Staly se výrazným výtvarným prvkem katalogu i instalace v Pražském domě. Katalog vedle rozšířených obrazových a textových medailonů zastoupených firem přináší i odborné studie zabývající se transformací české společnosti z ekonomické či historické perspektivy (Hana Machková, Jiří Suk) a strategiemi současného designu (Lada Hubatová-Vacková, Pavla Pauknerová, Klára Peloušková).

V zahradě Pražského domu pak ukazuje svou produkci úspěšná firma mmcité specializující se na exteriérový městský mobiliář. Přízemím a suterénem pražského domu prorůstá instalace Česká krajina – autorský výběr prací pedagogů a absolventů UMPRUM.

Náplň výstavy v Pražském domě:

Firmy: Lasvit, mmcité

Fotografie: Vojtěch Veškrna (fotografie),

Krátké filmy: Kolektiv autorů UMPRUM a AMU pod vedením Michaely Režové

Instalace Česká krajina: studenti a čerství absolventi UMPRUM:

Aneta Honzová & Natálie Costantinová, Anna Jožová, Terezie Lexová & Štěpán Smetana, Monika Martykánová, Markéta Jebavá, Gréta Kušnírová, Jakub Křelina, Tomáš Kučera, Dávid Valovič, Karolína Vintrová, Quynh Trang Tra

Pedagogové a absolventi UMPRUM:

Aleš Boem, Studio Geometr – Linda Kaplanová, Klára Spišková, Herrmann & Coufal, Klára Horáčková, Tereza Rosalie Kladošová, Lucie Koldová, Karel Matějka, Olgoj Chorchoj, Jiří Pelcl & Michal Malášek, Milan Pekař, Rony Plesl, Tadeáš Podracký, Agáta Seeháková, Anna Štajglová, Anna Štěpánková.

1
Vytisknout
4322

Diskuse

Obsah vydání | 26. 8. 2022