Když byli Češi hrdinové

21. 8. 2025 / Fabiano Golgo

čas čtení 7 minut
 V ranních hodinách 21. srpna 1968 se do země, která si troufla představit sama sebe svobodnější, jasnější, poctivější, zakusují pásy tanků. Je to konec Pražského jara, ročníku, který se neměřil květinami, ale novinami konečně bez okovů, rozhovory bez autocenzury, vládou, která zkoušela radikální představu, že občany lze brát jako dospělé. Invaze je přesná, úřední, nevyhnutelná – razítko dějin, které zaduní na naději.

 
Ale místní genialita přežívání není ohňostroj; je to plamen svíčky chráněný dlaní proti větru. Odpor se promění v kartografii. Uliční cedule mizí, obracejí se nebo ukazují – jízlivě – pouze na Moskvu. Přes noc vyroste labyrint, ne pro zábavu, ale pro zmatení. Tanky mají mapy; obyvatelé mají paměť. Kompas vetřelců je podkopán vtipem. Je to maličkost, gesto skoro dětinské ve své jednoduchosti – a právě proto dokonalé. Hrdinství bez fanfár: hbité, tvrdohlavé, chytré.

U rozhlasové budovy na Vinohradské se hlas národa snaží dál dýchat. Lidé nosí kamení a odvahu. Mluví s mladými vojáky, kteří nevědí, kde jsou, kteří byli podvedeni a posláni, aby vynutili lež. Srážka se stává ponurým emblémem: sedmnáct občanů zabitých při obraně frekvence, rytmu, práva říci „nejsme tím, čím nás nazýváte“. To není příběh, který lichotí moci, protože ukazuje moc vyděšenou – vyděšenou z vysílače, ze souvětí, ze slyšitelného tepu města.

Pokud by existovalo české slovo pro tento druh vzdoru, bylo by složené ze suchého humoru a žuly. Hrdina tu není socha, ale soused: tiskař letáků, student, který v noci přemalovává směrovku, technik, co spojuje dráty, aby se tajný signál nesl po střechách, kolemjdoucí, který odmítne zatleskat, když lež žádá potlesk. Později se mladík Jan Palach na Václavském náměstí zapálí, aby světu řekl, že anestézie nefunguje, že okupace není normální, že pravda má stále puls. Jeho čin je nesnesitelný a nezapomenutelný – a právě proto, že je nesnesitelný, zůstává.

Samotné Pražské jaro nebylo utopií, spíše střízlivým experimentem. Jeho představitelé se pokusili o opatrnou liberalizaci – pluralismus tak skromný jako barva fasád, reformy vonící čerstvým papírem a vlhkou tiskovou barvou. Chtěli skloubit socialismus s důstojností, dovolit lidem číst, mluvit, cestovat, dýchat. Za to byly nasazeny obrněné divize, protože systém chápal, že jedna poctivá věta je nebezpečnější než tisíc nábojů. Poselství okupantů bylo stručné: žádná autonomie pro váš vnitřní život. Odpověď ulic, i když šeptaná, byla hlasitější: náš vnitřní život si stejně necháme.

O mnoho let později jeden dramatik rozpitvá tuto etiku všednosti v eseji o zelináři, který odmítne vyvěsit povinný slogan. Text má chladnou teplotu rentgenového snímku: ukazuje, jak jediný čin pravdy, bez divadla, otřese jevištním strojem lži. To je vlákno, které běží od srpna 1968 přes roky „normalizace“ až k sametové revoluci – tvrdošíjné trvání na tom, že obyčejná slušnost, znásobená, se mění v politickou sílu. A začalo to viditelně tehdy, když lidé sundali cedule a vyvěsili svědomí.

Připomínat si 21. srpen není nostalgie; je to údržba. Paměť je občanský podnik – jako voda nebo světlo – vyžadující neustálé opravy. Nevybavujeme si tanky proto, že bychom milovali bolest; vybavujeme si je, abychom poznali jejich příbuzné, až se objeví pod jinou vlajkou. A dnes, na východ od té samé staré hranice, se železné počasí vrátilo. Jména na mapě se změnila, záminky ne. Znovu velký soused poučuje menší zemi, čím má být, kde má klečet, jaké věty smí vyslovit. Slovník – „operace“, „bezpečnost“, „historická jednota“ – zní jako něco spíchnutého v potemnělé kanceláři. Odpověď z měst rozbitých i polí posetých kovem je tatáž: nenecháme se umlčet.

Právě tady české datum podává ruku dál. Není náhodou, že země, která se zrodila z okupace, se stala jedním z nejpevnějších organizátorů praktické pomoci těm, kdo nyní vzdorují podobné imperiální náladě. Ne projevy: munice, náhradní díly, výcvik, logistika – gramatika přežití. Vláda, která si pamatuje, jaké to je, když rozhlas utichne, pomáhá udržet rozhlas naživu jinde. Program, jenž propojuje dárce s globálními sklady, zajistil pro Ukrajinu velkorážovou munici ve velkém měřítku, dodavatelský řetězec solidarity postavený z lekcí historie. Čísla se s měsíci mění, ale křivka je jasná: iniciativa začala v naléhavosti a vyrostla ve zvyklost, s tisíci a pak miliony nábojů dodaných v letech 2024–2025.

Samozřejmě, že přichází únava, spory, nekonečná politika účtů. V demokracii i munice sama se hádá; je to součást zdraví těla politického – a i jeho riziko. Auditoři budou zkoumat, opozice bude odsuzovat, a přesto jádro zůstává: společnost, která kdysi poznala, co se stane, když pomoc přijde pozdě, je odhodlána tentokrát zpoždění znemožnit. Paměť, správně použitá, je logistika.

Co tedy vlastně slavíme 21. srpna? Ne tragédii – to by bylo obscénní. Slavíme to střízlivé, domácí hrdinství, které odmítá vyměnit hlas za pohodlí. Slavíme řemeslnou odvahu, jež nepotřebuje fanfáry: ceduli obrácenou tiše ve tři ráno; vysílání, které praská statikou; schůzku, kde obyčejní lidé rozhodnou, že se nenechají zastrašit, aby zapomněli, kdo jsou. Slavíme tvrdošíjný vtip, který mění mapu okupanta v bludiště a jeho příběh ve frašku. Slavíme gramatiku odporu: podmět, sloveso, předmět – pravda vyslovena, moc konfrontována.

Stejná etika, která kdysi strkala letáky pod dveře, dnes posílá palety přes hranice. Stejná nedůvěra k eufemismům, která kdysi odmítla nazývat okupaci „bratrskou pomocí“, dnes odmítá nazývat invazi „speciální operací“. Stejné trvání na tom, že na činu jednoho zelináře záleží, dnes trvá na tom, že na generátoru v jedné vesnici i munici jedné brigády záleží – protože vše jsou způsoby, jak udržet řeč při životě. Lekce je až směšně prostá: slušnost se násobí.

Pražské jaro bylo často označováno za „naivní“, jako by realismus patřil jen těm, kdo mají tanky. Ale realismus není majetkem cyniků; patří těm, kdo spočítají cenu lži a rozhodnou se, že je příliš vysoká. Jaro skončilo pásy na dlažbě, ano. Ale dlažba si pamatovala, a o desetiletí později nesla kroky davů cinkajících klíči, a režim skončil tam, kde všechny takové režimy končí: ne výbuchem, ale náhlou absencí potlesku. To je dlouhá matematika malých, hromadících se odmítnutí.

V tento výroční den udržujme tuto matematiku živou. Ctěme mrtvé tím, že budeme chránit živé. Odmítněme divadlo nevyhnutelnosti. Nedůvěřujme okázalým „geopolitickým“ formulím, když se snaží amputovat odpovědnost od činu. Když se moc vrací k dávnému zvyku mazat jména z map, odpovězme dávným zvykem psát je zpět – jasně, tvrdošíjně, inkoustem, který déšť nesmyje. Hrdinství typické pro tu zemi a ten národ není exotické; je naučitelné. Je to způsob chůze, návyk řeči, odmítnutí delegovat morální soud na nejhlasitější mikrofon nebo největší armádu.

Město se probudilo do tanků a odpovědělo lekcí gramatiky, kartografickým žertem, vysíláním visícím na posledním wattu a ohněm, který řekl „pamatujte“. Pamatování není pasivní. Je to palivo činu. Datum je zvon; ať zvoní. A když zvoní, ať nás svolá k té samé obyčejné, trvalé statečnosti – tam, tady, teď.

0
Vytisknout
665

Diskuse

Obsah vydání | 21. 8. 2025